Mattips

Kombinera rätt i vardagen.

2008-04-01 01:37 #0 av: Robinsnel

Vill du äta vegetariskt och må bättre än nånsin? Lätt som en plätt! Här kommer en enkel guide på hur du äter en balanserad kost, varje dag!

Att äta helvegetariskt utan att få brister tror många är en konst. 
Faktum är att det är väldigt enkelt, bara man har ett hum om vad man behöver stoppa i sig.

För energi behöver du dessa saker: protein, fett och kolhydrater. 
Målet är att få i sig en bra balans av dessa vid varje måltid. Du får enkelt i dig vad du behöver genom att kombinera livsmedel på ett ganska enkelt sätt. 

Vad vegetarianer ofta snålar på eller missar är proteiner. Det finns också fördomar om att de inte får i sig tillräckligt med proteiner. Det gör man enkelt, bara man äter lite baljväxter eller frön några ggr om dagen.
En smörgås och ett glas juice blir en bra måltid med en bönpastej som pålägg, lite nötter/frön till.
Havregrynsgröten blir en kanonfrukost med sojamjölk, tillsätter du dessutom lite sojamjöl i gröten blir det snabbt en proteinbomb för muskelbyggaren.
Protein består av molekyler uppbyggda av aminosyror, ett 20-tal, varav åtta är livsviktiga.

För att få i sig rätt mängd och rätt balans är det bra att kombinera många proteinkällor under en dag. Du får i dig ett balanserat protein varje gång du kombinerar något baslivsmedel (potatis, pasta, ris, bröd osv) med baljväxter (bönor, ärter, linser, tofu osv) eller gröna blad och gröna grönsaker.

Några ex på kombinationer med fullvärdigt protein:
Potatisgratäng med wokade grönsaker.
Kikärtsbollar i pitabröd.
Ärtsoppa med bröd.
Pasta med tomatsås med bönor/linser.

Nu förstår du nog principen, alla maträtter går enkelt att fixa till så du får i dig vad du behöver! Lycka till, fråga om du undrar.

Bilden på giraffen är från: http://www.freefoto.com

Av: Robinsnel

Datum för publicering

  • 2008-03-31
Anmäl
2008-05-31 18:39 #1 av: sighni

Ett annat sätt att uttrycka sig på för att få fullvärdigt protein är att kombinera två av följande grupper med varann: baljväxter, spannmål och nötter/frön.

Sedan behöver vi inte så mycket protein som de flesta i i-länderna sätter i sig. Rekommendationen för veganer är 61 g för män 19-50 år och 50 g för kvinnor i samma åldersgrupp enligt Pettersson.

Det är nog ett större problem att få i sig vitamin D och B12.

Läs gärna Björn Petterssons bok "vegansk näringslära på vetenskaplig grund".Han tar upp just hur man får i sig de näringsämnen som kan vara knepiga att få i sig.

Anmäl
2008-05-31 20:20 #2 av: FeliciaS

Dricker man mjölk så ger 2 glas mjölk den proteinmängden man behöver, har jag läst (hört på tv kanske det var?) :)

Anmäl
2008-06-01 16:08 #3 av: Sarah

#2 Läs gärna kalciumartikeln. Ska även skriva om proteiner senare.

#1 Ja det är en jättebra bok! 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.