2012-12-18 13:31 #0 av: kelfwing

Såhär i juletider är det många som handlar online. Denna artikel vill hjälpa dig att så din nätshopping blir så bra som möjigt.

Navigering

På de flesta nätshoppar finns en sökfunktionen.  Det kan ibland korta tiden att söka via sökfunktone om du letar efter något specilelta.  Annars brukar du också få hjälp med olika kategorier eller sökning efte pris, färg eller storlek om du bara vet på ett ungefär.

Köp inte direkt, kolla fler sajter.

När du hittat något du gillar så gör din plånbok glad genom att undersöka vad prodkuten kostar hos konkurrande sajter.

Är företaget seriöst?

På nätshoppens ka du lätta hitta företagets namn och kontaktuppgiera och det bör finnas en kundtjänst.  Är du tveksam om företaget är skumt eller inte, eller om det kommer uppfylla dina förväntningar, sök   på företagets namn på en sökmotor.  Ofta kan du hitta andra konsumenters erfarenheter av den aktuella butiken.

 

Betalningssätet

Om du är osäker välj faktura som betalninggssätat. Då vet att du betalar först när du fått varan. Nätsppen som du köper ska ha säkra betalningslösning som krypterar din kortuppgifter. Enda gången du ska uppge dessa uppgifte rä vid betalnignen.

Inslagen?

En del nätbutiker erbjuder extratjänster mot en extra kostnad, som tex paketinslagning för 20 kronor.  Du kan också välja att skicka paktet dirket itll mottageren, men kom ihåg om du väljer denna lösning, att då får mottagaren kvitto också med priset på.

Fraktkostnad

Glöm inte att räkna med fraktkostanden så att du inte blir överasskad av det totala priset när du betalar.

Häva köpet, går det?

När du köper varan, ska du få reda på levarnisdena.   Kna inte företaget levera varan i den tid de sagt ska du få reda på det i tid (utan försening).  Du har rätt att häva köper utan kostnad om företaget inte har hunnit skicka iväg paket och har du i detta fal betalat i förvä ska du få tillbaka pengarna inom 30 dagar.

Returnera varan

Du har alltid 14 dagars ångerrätt då du har rätt att skicka tillbaka varan, enligt disatnsavtalslagan  om du köper från ett företag som är baserat i Sverige. Är företaget baserat i EU är ångerrätten 7 dagar.   Observera att du kenske själv måste stå för fraktkostnaden för returen.

Källa:

Sköna söndag  11 - 12 november