Annons:
Etikettekonomiska-frågor
Läst 6530 ggr
LaBandita
6/7/09, 12:00 AM

Föräldrar emot vegetarianism

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter ett halvår som vegetarian är jag väldigt övertygad om att inte äta något mer kött. Dock blev jag tvingad till att äta lax i förra veckan, och jag måste säga att jag inte mått så illa på länge. Det var inte ens gott, och jag kände mig bara äcklig.
Mina föräldrar har varit väldigt emot att jag är vegetarian, men de har inte haft överdrivet mycket att säga till om. Dock har de allteftersom klagat över att min vegetariska mat är dyrare att köpa än kött, och de vill att jag ska börja äta kött igen. Absolut inte, förklarar jag. Men de ger sig inte. De anser att vi inte har råd att köpa hem vegetariska produkter, fastän de har råd att köpa två stockar snus med jämna mellanrum.
Studiebidraget som ska gå till mig bör gå åt detta anser jag. Jag köper ytterst sällan kläder, och de gånger jag gör det så brukar jag väldigt ofta köpa Second hand, så det är ingen kostnad över huvud taget. i övrigt så är det mat och bussresor pengar går till från min sida, så jag är inte fasligt dyr i drift om man säger så. Månadspeng eller dylikt får jag inte heller, så inga pengar går till sånt.
Trots mina argumet om att vi visst bör ha råd till vegetariskt så fortsätter de predika på om att jag ska äta kött igen. Hilfe mich!!! :C

Annons:
Milka
6/7/09, 4:19 AM
#1

Köper du mycket färdigt som sojakorv, quorn, färiga biffar med mera? I så fall är det kanske läge att lära dig att laga mat från grunden. Om du köper torkade ärtor och bönor, och utgår mycket från vad din övriga familj så behöver det inte alls bli fasligt dyrt.

peaches
6/7/09, 6:35 PM
#2

Om det är att de är negativa för att maten är dyrare, så kan du ju börja göra egen falafel, biffar med mera. Inte speciellt dyrt och enkelt att göra :) Finns mycket bra recept på internet.

Eftersom jag är student blir det naturligt att jag inte har mycket pengar. Så jag brukar göra egna kikärtsbiffar, det är tacksamt med olika linser och ärtor just för att det går bra att frysa, och att det blir billigare att göra.

sighni
6/7/09, 6:44 PM
#3

Nej, jag förstår inte heller argumentet att det skulle vara dyrt. Det borde vara tvärtom.

Vem lagar maten? Är det så att det blir dubbel tillagning så kan ju det vara skälet. Den som lagar maten tycker det blir extrajobb. Kanske du kan hjälpa till? Det går ju också att laga mat så att det bara skiljer sig lite vad du äter.

Kan det vara kunskapsbrist? Inga-Britta Sundqvist har skrivit " vegetariska kokboken"  som är en mycket informativ bok med många recept i. Låna den och läs tillsammans med dina föräldrar. På svenska vegetariska föreningen finns också väldigt mycket bra information. På båda dessa ställen kan du finna vad en tonåring eller ett barn ska tänka på som vegetarian. Det kan vara vad dina föräldrar behöver veta. De kanske tror att du blir sjuk av att äta vegetariskt och det vill de naturligtvis inte.

Jag fattar det som att du äter mjölkprodukter (och kanske även äggprodukter) i så fall borde det inte finnas någon större risk för bristsjukdomar.

Att tvinga dig äta fisk var dåligt tycker jag.  Tvång löser inga problem. Om du hjälper dem att få mer kunskaper så tror jag det ordnar sig. De är säkert bara oroliga.

peaches
6/7/09, 10:08 PM
#4

#3 Tror det också är en bra idé att hjälpa till med mat.

Kanske tom bjuda dem på vegetariskt en gång i veckan?

menhir
6/8/09, 12:53 PM
#5

Som mamma till en vegetarian sedan flera år (och som den som lagar lejonparten av familjens mat) måste jag säga att jag förstår dina föräldrar!

Det är helt enkelt skittråkigt att laga dubbla maträtter varje dag och tråkigt att inte hela familjen äter samma mat.

Mitt krav till dottern är att hon måste äta fisk, ägg o mjölk för annars blir det både knepigt att laga mat (inte ens pannkakor blir samma för hela familjen) och kräver mer planering.

Lösningen för dig är att laga din egen mat, gör storkok av linsgrytor och falafel och frys in. Ta ett större ansvar för din egen mat, annars gör du ett val som dina föräldrar får ta konsekvenserna av och det är knappast sjysst.

Saga85
6/8/09, 5:19 PM
#6

Färdigprodukter är som sagt dyrt, så försök att laga mer mat från grunden. Det kan vara lite krångligt i början, men går lättare med tiden. Jag blev vegetarian som 12åring, och åt iof mest i skolan. När jag väl åt hemma fick jag stå för maten. Om jag inte orkade laga något en dag, fick jag helt enkelt nöja mig med det som familjen åt vid sidan av köttet (inklusive fisk och skaldjur).

Fördelen med vegetariskt är ju att det inte behöver ta särskilt lång tid att göra. Undantaget är ju att koka bönor, men det kan man ju göra storkok av och frysa in. Kolla runt efter diverse recept, och de dagar du inte orkar göra något avancerat är det ju bara att steka upp lite grönsaker och sleva upp en bunt kidneyböner, kikärter eller dylikt som substitut för köttet din familj äter.

Annons:
LaBandita
6/14/09, 2:36 PM
#7

Jag glömde kanske nämna att det är jag som lagar min egen mat varje dag nu sen jag blev vegetarian. I Övrigt så tackar jag  så sjukt mycket för alla tips. Bönor har jag redan placerat på inköpslistan, och här ska tillverkas mat så det står härliga till!

Åsa S
6/14/09, 5:06 PM
#8

Här hittas ett jättebra och jättelätt falafelrecept. Och kikärtorna behöver inte ens kokas utan man bara blötlägger kikärtorna och slänger sedan ner allt i matberedaren och mixar runt och steker sedan små biffar, så mycket enklare kan ju inte matlagning bli.

http://alltomfalafel.se/recept

+Det går bra att frysa falafel. (+man kan även göra varianter på falafel med ex. gula och röda linser de behöver bara blötläggas ett par timmar och man kan testa andra kryddningar också)

Saga85
6/15/09, 4:13 AM
#9

Men röda linser behöver inte blötläggas? Det är ju bara att koka i knappt tio minuter.

Åsa S
6/15/09, 9:55 AM
#10

#9 Läs mitt inlägg, det var ifall man skulle använda falafelreceptet med linser istället för kikärter och då kokar man inte linserna överhuvudtaget. Jag har även ett recept hemma på indiska linsplättar och då kokar man inte linserna heller utan bara blötlägger några timmar, mixar och steker.

(det blir fastare konsistens på falafel, linsplättar ifall man inte kokar)

LaBandita
6/16/09, 2:43 PM
#11

Jag har nu tillverkat massamassa kikärtsbiffar som var jättegoda. Finns massa i frysen nu, och det kommer räcka länge.
dock var min far lite putt över att han var tvungen att köpa kikärtor åt mig.

Mysan59
6/16/09, 3:13 PM
#12

#11 Bra gjort! Men lite kikärter är väl inget att vara putt över Glad

Tvärtom borde han vara stolt över dig!

Mysan59
6/16/09, 3:17 PM
#13

Här kommer en variant på makaronipudding som jag har hittat på matklubben.se

Tobbes makaronipudding med rotfrukter
För: 4-6
Makaronipudding även för vegetarianer, åtminstone lakto-ovo…

Ingredienser:
5 dl snabbmakaroner

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

2-3 svartrötter (ca 200 g)

2-3 morötter (ca 350 g)

1 bit rotselleri (ca 300 g)

1 kruka färsk gräslök eller persilja

1-2 dl riven ost

Äggstanning:

4 ägg

4 dl mjölk

1 1/2 tsk salt

1/2 tsk svartpeppar
Beskrivning
Sätt på ugnen på 200°.

Koka makaronerna enligt anvisning på förpackningen. Lägg dem i en stor skål när de är färdigkokta.

Skala och hacka gul lök och vitlök fint. Skala rotfrukterna och riv dem grovt. Hacka gräslök eller
persilja fint.

Fräs löken i olja så den blir mjuk utan att få färg. Lägg den i skålen med makaroner.

Fräs rotfrukterna i olja så de blir mjuka utan att ta färg. Lägg dem i skålen med makaroner.

Tillsätt gräslök eller persilja och ost. Blanda väl. Lägg sedan blandningen i en smord ugnssäker
form.

Man kan ju ha i lite vad man vill, jag har haft i tofu ibland också.

Och detta kan ju faktiskt HELA familjen äta! Min sambo tycker veg. mat är gott, fast han även äter kött ibland, men han börjar tycka att kött inte är så gott längre. Flört

Annons:
Brownie
6/20/09, 7:58 PM
#14

Jag får inte vara vegetarian förns jag vuxit färdigt eftersom jag är bara ungdom elr vad de kallar mig. Jag tycker att dina föräldrar borde vara extremt stolta över att säga att du värnar om djuren.Vågar du, säg till att alla deras pengar går ju ändå till snus.

Som tidigare någon sa bjud dem på hemlagat vegetariskt.

Du ska vara en stolt vegetarian!

;)))

[Nilla59]
6/21/09, 4:32 PM
#15

Min dotter blev vegetarian när hon var 12 år och jag är så stolt över henne. Hon fyller 23 i år och har inte ätit en enda bit kött eller fisk på alla dessa år. Några år var hon vegan och uteslöt allt animaliskt. Det går alldeles utmärkt att göra även om man växer. Det gäller att läsa lite näringslära bara.

Jag har också varit vegetarian/vegan och jag har verkligen fått laga olika mat.

Jag är vegetarian glutenintollerant, dottern vegetarian, son 1 glutenintollerant och äter inte fläsk, son 2 glutenintollerant, endast far i huset äter allt. Nu bor inga barn hemma längre men det var mycket med maten när barnen bodde hemma kan jag säga.

Saga85
6/21/09, 5:26 PM
#16

Kroppen växer väl fram tills man är 25 ca? Själv blev jag också vegetarian rätt så ung, 11-12, och skolsystern sa efter ett par år att jag inte skulle växa mer (delvis pga mitt kostval). Tji fick hon, och jag växte 5 cm till Flört

Brownie
6/21/09, 7:42 PM
#17

Ok,men för mina föräldrar får jag inte bli vegetarian förrns jag blivit några år äldre. :)

#0 Vad är det för maträtt på bilden?

sighni
6/23/09, 12:43 PM
#18

#14 och alla andra berörda.

På Svenska vegetariska föreningen finns matsedlar och näringslära för barn och ungdomar. Det är bra information att ge till föräldrar och andra som har med barn och ungdomar som vill äta vegetariskt att göra.

HannaM
6/27/09, 3:15 AM
FeliciaS
6/27/09, 2:58 PM
#20

Vad jobbigt! Stackars dig. Men det är bra att du inte ger dig ;)

Vegetariskt är definitivt inte dyrare. Ser man till köttets kilopris och jämför med bönor… Kött är ju den dyraste råvaran på marknaden :P Men köper man halvfabrikat (kött som vegetariskt) så blir det bra mycket dyrare än om man lagar mat från grunden. Jag föreslår att ni köper mycket linser, bönor m.m som är billigt och mycket gott. Man kan göra väldigt bra och goda rätter med det :) Bjud dina föräldrar på goda, hemlagade vegetariska rätter så kanske de blir mer positivt inställda. Lycka till!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
Brownie
6/27/09, 4:01 PM
#21

#19 Tackar! Såg gott ut :)

LaBandita
7/21/09, 12:42 PM
#22

#17, det är Sesamnuggets med curryris + kryddsås som jag drog ihop någon gång. Jag kände bara för att ta kort på det ^^

Brownie
7/21/09, 3:09 PM
#23

#22 Vilken lyxmat! Haha :D

snara
7/21/09, 3:37 PM
#24

åh så duktig du är!
min mamma har alltid stöttat både mig och min syster i vårt val att  äta vegetariskt/veganskt, men jag har kompisar som inte har haft det lika väl förspänt. sjukt bra att du står på dig!

superenkelt och billigt att laga är soppor! kanske införa en soppdag i veckan? mina favoriter är röd lins- och tomatsoppa med massa vitlök och chili och soppa på gröna linser och ris. nyttigt och billigt!

var bara noga med att kombinera protteinet rätt så du får i dig det du behöver. tex genom att äta bröd till soppan!

lycka till!

[Anunnaki]
7/21/09, 7:21 PM
#25

Själv har jag inte ätit vare sig kött eller fick sedan våren 1977 och samliga mina barn, 4 st, har växt upp som vegetarianer. Nu är de flesta av oss veganer. Man får i sig allt som behövs även som vegan förutom vitamin B12 men det kan man köpa på apoteket, Behapan, och ta en några gånger i veckan. Ett av mina barn har växt sökta och ett annat mycket fort på samma maträtter.

Jag har skrivit ett PM till dig som startade tråden.

Lycka till, det behövs fler som du.

Tindrar
7/22/09, 5:04 PM
#26

Hade också svårt med en tjurig pappa i början, sedan släppte det då han insåg att det här inte var en halvårsgrej:P Så stå på dig:)

Lajsii
7/26/09, 3:48 AM
#27

Mina föräldrar var också jätteskeptiska i början men jag matvägrade och tillslut gav de med sig.. inte den bästa metoden kanske och funkar nog inte på alla föräldrar.. men mina föräldrar är känsliga på den punkten eftersom jag slutade nästan äta helt när jag gick i sjuan och var nästan bara skelett..

men det verkar som det har löst sig någorlunda iaf? :)

nu blev jag sugen på mat bara för att jag sitter och läser här.. galet förtjust i champinjoner :P men det får vänta till imorn :) då ska jag göra vegetarisk pastagratäng åt familjen :)

ha det så bra! kram

Annons:
[TrevorS]
7/28/09, 12:18 AM
#28

Att bli tvingad att äta något? Hade du inte ett val att inte äta? Jag skulle valt bort köttet och försökt att äta det andra istället. =) Men det är ju jag. ;P

Upp till toppen
Annons: