Annons:
Etikettrecept-frukost
Läst 35670 ggr
AnnaBhu
2009-03-10 02:50

Vad brukar ni äta till frukost? / Frukosttips?

Som rubriken lyder - vad brukar ni vegetarianer och veganer äta till frukost? Jag är vegan och väldigt dålig på det här med frukost. Jag tror att det beror på att jag tidigare knappt klarade av att äta frukost, började bara må illa. Nu blir det oftast naturell sojayoghurt med müsli och en nypa kanel, eller 1-2 skivor fullkornsbröd med typ tartex på. Och massa kaffe. Jag dricker alldeles för mycket kaffe och borde istället dricka grönt te eller något. Måste bryta min kaffevana. :) Jag skulle vilja äta en lite bättre frukost, funderar på gröt typ. Har ni några tips?

Annons:
Sarah
2009-03-10 03:01
#1

Bovetegröt eller quinoagröt med havremjölk och hackad frukt/ torkad frukt. Lite solrosfrön och nötter i det.

Avocado med algrom eller örtsalt.

Sallad med massa mumsig dressing.

Knäckebröd med tartex, avocado och örtsalt, eller tartex och smörgåsgurka.

I morse blev det en sötpotatis med algrom och milda mjölkfritt.

Igår knäckebröd med seitanskivor och senap ;)

Ingefärste med citron är gott att starta dagen med.

AnnaBhu
2009-03-10 03:47
#2

Tack så mycket för tipsen!

Jag har hört att många har citron i sitt te. Är det p.g.a. någon hälsofördel eller är det bara extra gott?

Casiopeia
2009-03-10 10:11
#3

Jag har bråttom på morgonen så här är det mjölkfri joghurt med ekologisk müsli och en banan.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sarah
2009-03-10 13:56
#4

Jag tycker att det är jättegott i just ingefärste. Att bara koka upp ingefärsskivor i vatten och sedan droppa citron i. Mums mums, men det ska vara nyttigt med både ingefära och citron. Ingefära driver ut slagg och citron ska sänka GI och nåt sånt ;)

Saga85
2009-03-10 15:44
#5

Jag är lite dålig på det där med frukost. Havregrynsgröt med frysta hallon (slängs på strax innan gröten är klar så de blir varma och mjuka = mums) och kanel/kardemumma om jag är ambitiös.

En mugg soyghurt (ibland med lite skivad frukt eller musli) om jag är mindre ambitiös. Har fastnat för Carlshamns blåbärssoyghurt nu - mums! Annars naturell - även här med micrade hallon så blir det egen hallonsoyghurt.

En kopp kaffe om jag inte alls är ambitiös.

Casiopeia
2009-03-10 15:50
#6

#5 Carlshamns soyghurt? Den kände jag inte till! Gogglade lite och såg att de visst hade en helt nytt mjölkfritt sortiment! Wow!Tungan ute

carlshamns hemsida

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
kerre
2009-03-10 16:50
#7

havregrynsgröt med flerkorn och frusna bär eller en smothie (vilket kan vara praktiskt om man inte orkar äta särskilt mycket och går att göra för två tre dagar åt gången och ha färdigt i kylen) gör på soyamjölk banan bär okara frön och vitaminbrus. det blir en riktigt mastig dryck. ca 2dl av vardera vara förutom frönen och vitaminerna.

till det finncrisp med hummus chillisås och groddar. någon frukt eller en morot. grönt the juishe vatten (dricker mycket på mornarna för glömmer lätt det under dagen)

på helger lite blandat. plättar pannkakor fattiga riddare blåbärs scones risgrynsgröt…

Saga85
2009-03-10 17:12
#8

#6 Jag hittade det i förrgår när jag var och handlade. Hade inte heller någon aning om det innan, men blev glatt överraskad. Och go var den.

pessimisten
2009-03-10 22:25
#9

Jordgubbs soygurt med musli, två skivor fullkornsbröd med mjölkfritt margarin och ett halvt glas apelsinjuice.

AnnaBhu
2009-03-11 23:03
#10

#4: Verkar jättegott, jag ska testa det!

#5 och #6: Woho, heja Carlshamn! :D

#7: Smoothies, vilken bra idé, att jag inte tänkt på det… Jag har ju t.o.m. en sådan där händig stavmixer. :P

maaro
2009-03-13 13:59
#11

Är slarvig med frukosten, te och en banan, eller en smörgås.

Milka
2009-03-13 14:38
#12

Ibland när jag har ork så mixar jag en banan och frusna bär med en liten skvätt växtmjölk, så blir det ungefär samma konsistens som yoghurt. Detta äter jag med müsli, känns fräscht och nyttigt.

AnnaBhu
2009-03-13 23:39
#13

#12: Smart! Det ska jag testa. Då kanske man slipper köpa massa dyr sojayoghurt hela tiden… Å andra sidan är ju frusna bär ganska dyra också. Hmm.

Annons:
mugleborn
2009-08-20 01:14
#14

Jag äter enbart frukt och dricker oftast ingenting till utan snarare före, och då bara vatten, citronvatten eller örtte.

Kräver ingen energi till matsmältningen så käkar man bara tillräckligt mycke så magen känns någorlunda mätt så har man gott om energi fram till lunch å slipper fåniga kaffeberoenden :)

mariva
2009-08-20 02:27
#15

-Ett glas vatten med äppelcidervinäger och lite honung.

-Hemmagjord müsli (havregryn, rågflingor, russin, hasselnötter, mandel, linfrön, solroskärnor) med hemlagad äppelmos och sojamjölk.

-En grov smörgås med ost och romansallad (eller kirskål när det är rätt säsong.

-En morot, en tomat, en bit röd paprika, en bit gurka.

-Två muggar te (svart eller rött) med honung.

Det är ganska mycket, men jag tar alltid god tid på mig när jag äter frukost. Viktigt att ta det lugnt! Frukosten är den bästa måltiden på hela dagen för mig!

mugleborn
2009-08-20 13:01
#16

#15: oj hur tidigt går du upp?!

Jag älskar att äta länge och sakta men har inte tålamod att bara äta och inte göra något annat utan äter alltid framför datorn eller tvn. Inte bra för stressnivån i kroppen är jag säker på men jag blir stressad av at bara sitta och glo så :(

Casiopeia
2009-08-20 13:04
#17

Är inne i en smoothie-fas just nu.

Idag blev det en trädgårdssmoothie bestående av:

* En bit rabarber

* En handfull körsbär

* tre små plommon

* Några frysta björnbär

* en banan

* lite sojajoghurt med vaniljsmak

* Lite havregryn

* två tsk nyponskalspulver

Till det en näve valnötter. :-)

Brukar variera mina smoothies varje dag, men basen är frukt/bär, banan ( för konsistensen), sojajoghurt och havregryn.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

JennyWalker
2009-08-20 16:01
#18

Jag är en sån där vegan som gillar att äta helt vanliga saker, som man åt när man var köttis. Jag förstår inte riktigt varför man plötsligt måste va så hälsosam bara för att man är vegan.

Ja, alltså, det är inget fel med att va hälsosam men jag ser det lite som min livsuppgift att va så vanlig som möjligt.

Jag käkar vanligtvis mackor, ljusa eller grova. Gärna hönokaka eller kanske rallarhalvor när jag tröttnat på ljust. Till det blir det margarin, nån pastej (tartex, streich etc) med smörgårsgurka, ibland avocado.

Men det godaste är ostmackor med varm choklad, precis som under min uppväxt. Cheezlys ostar är godast, tycker jag.

JennyWalker
2009-08-20 16:02
#19

Ja, och så svart te! Inga örter för min del. Ibland kaffe med Alpromjölk.

Casiopeia
2009-08-20 20:32
#20

#18 Håller i princip med dig där, men min mage tål inte bröd så bra samt att pålägg som är goda är dyra och bökiga att köpa. Därav min nyttiga smoothie. Frukt har jag alltid hemma och framför allt går det fort- man mixar ihop den på några sekunder och sen kan man hälla i sig den medan man knyter skorna på väg till jobbet *om någon undrar varför jag blev utbränd, ehum*

Å andra sidan är vanlig sojamjölk eller joghurt med cornflakes en inte helt ovanlig frukost heller. Känns väldans svensson :-)  Fast jag föredrar faktiskt rött te framför svart (även om allt går ner). Bara för att vara märkvärdig.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
JennyWalker
2009-08-21 16:13
#21

Hehe, nä, det är klart. Flingor och fil är ju så klart vanligt! :-) Bara det att jag själv inte tycker om det.

HannaM
2009-08-21 21:10
#22

Frukost.. alltid mackor och te, ibland yoghurt med musli eller gröt eller kräm till också.

[Wera]
2009-08-29 18:14
#23

Om jag äter frukost kan det bli:

Mjukbröd med tartex och inlagd smörgåsgurka
Mjukbörd elr knäckebrld med Philadelphiaost + krydda (t.ex. salladskrydda, citronpeppar)
Mjukbröd med smör, aromat och sojakorv på bruk (haha! låter inte så gott faktiskt, men det är det)
Mjölk med cornflakes
Havregrynsgröt med lingsonsylt och mjölk
Fullkornsbröd med olivolja, tomat, salt, ost och ibland sallad och veggoskinka från hälsokosten

Och så dricker jag alltid vatten till :P

Jag älskar att ta det luugnt och bara sega när jag ska göra mig i ordning på morgonen men jag hinner inte, jag är alltid lite smått stressad och har oftast bara 15 min till frukost på morgonen och jag orkar inte vakna tidigare heller.

[TrevorS]
2009-08-31 12:24
#24

Numera proteinmix med vatten. =)

FeliciaS
2009-08-31 22:17
#25

Det är väldigt varierat ;)
Allt från en skål med yoghurt och müsli/flingor/frukt till gröt (manna-/havregryns) eller vanligst smörgås med (löpefri) ost. Brukar dricka te eller juice.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tove-
2009-09-07 23:27
#26

Jag kör på yoghurt med hallon, skivad banan och nektarin i, det är såååååååå gott!

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

HannaM
2009-09-09 15:37
#27

Ny favorit, bovetegröt med frön av något slag (solrosfrön, sesamfrön, pumpakärnor) och kardemumma. Med äppelmos eller skivat äpple.

Annons:
destroyed
2009-09-11 20:49
#28

det blir oftast pulverdiet eftersom jag helt enkelt aldrig orkar äta frukost. det eller gröt

KastKatt
2009-11-17 20:47
#29

#1 Tror det är för smakens skull. Jag brukar ha det i svarta teér som inte är tillsatta med frukt. Ett par droppar citron i expelvis någon english breakfast eller något sådant. Det är engelskt och mumsigt!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[kanskemenbarakanske]
2015-04-20 22:23
#30

Mina frukostar är oftast: 
*Havregrynsgröt med ett ägg i. Sedan kanel+honung på+ havremjölk
*Chokladhavregrynsgröt (havregrynsgröt med kakao i) toppat med honung
*Dadelbollar ( havregryn, kakao, havremjölk, dadlar)
*Mackor med ägg på eller ost
*Smoothisar i alla möjliga former toppat med frön, flingor och jordnötssmör

Favvon är dadelbollar med kaffe!

IngaTrnqvist
2015-04-21 12:27
#31

Gammal tråd, men frukostinspiration är alltid bra! * macka med carlshamns bordsmargarin, jeezly, Jättekorv, Lysekils veganska påläggskaviar, avokado, A&A sk*nka osv. * chiapuding eller chiagröt * frukt * smoothie, oftast med banan, äpple, hallon, chiafrön som bas * drickyoghurt * pannkakor Det är vad jag brukar äta till frukost :)

enrödgroda
2015-04-22 10:21
#32

Två skivor fiberrost med smör och ett glas vatten. Inte så supersexigt jämfört med alla andras frukostar, men jag gillar inte att äta sura saker som frukt och yoghurt på morgonen.

… Och kanske pizza eller nått om det blev över från kvällen innan.

Monchalo
2017-05-14 12:16
#33

Har senaste veckorna snöat fast på följande. 1 Liba bröd Brer på generöst med hummus jag gjort själv, mer vitlöks punsch i min 😬 Skivar ett halv päron i 5-10 mms skivor. Strör över lite "Kapon" som är Kapris och Pumpakärnor som jag genomstekt i stekpanna, längelängeoch bara rört om och fortsatt steka. Brukar steka en omgång och sen ha en burk i kylen, håller forever. Viker ihop libabrödet i någon slags wrap utförande. Tar andra halvan av päronet och skivar ner de i en tekopp med fil och müsli. Sen ett glas chaga vid sidan om ✨🌸💚

Annielle
2017-05-25 15:41
#34

Vanligtvis äter jag havregryn som jag lägger i blöt i havremjölk i ca en halvtimma (direkt när jag går upp) ,sedan har jag i någon deciliter frysta blåbär och låter de tina på låg värme under omröring  tills allt är ljummet. Har i lite kokosolja och en matsked hampaprotein + en stor ruta av mörk choklad (70-90% kakao)Sen äter jag vanligtvis en kiwi till det, helst en gul! 

Klart! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
DogeLove
2017-05-28 21:15
#35

Macka/mackor med tahini och ibland nötter till också! =D

sp0ngeb0b
2017-05-30 14:45
#36

Jag äter nästan alltid havregrynsgröt, för att bidra med något spännande och innovativt 😉Oftast kokar jag gröt på 1,5 dl havregryn tillsammans med en banan. På senaste tid har jag börjat ha nötsmör och växtmjölk som topping, men det funkar även som det är eller med bär, frön eller nötter. Tycker det är riktigt gott och mättande!

Det händer att jag gör smoothie också, men oftast har jag det som mellanmål i stället. Då har jag i lite vad jag känner för av banan, fryst/färsk frukt, frysta/färsta bär, spenat, grönkål, frön, proteinpulver och spirulina.

Upp till toppen
Annons: