Annons:
Etiketthälsa
Läst 7561 ggr
enola
2009-03-09 22:23

Fluor

Ni på detta forum som kanske tänker lite ekologiskt och vad som är bra för era kroppar borde bojkotta fluor om ni inte redan gjort det. Det är ett gift som kalkar ihop talgkottskörteln, även kallad 3e ögat och detta leder till att förmågan minskar att känna "gud"/"skaparen" eller vad ni nu vill kalla det, eller om ni hellre vill: en helhets kännsla och en kännsla att ni är med och delaktiva i detta drama som kallas ett liv.

Det finns inga medicinska studier som visar på att detta skulle vara bra för våra tänder, utan snarare tvärt om. På ställen i USA som blandar i detta gift i kranvattnet så har befolkingen sämre munhygien och tänder. Det hela började i nazi-tyskland eftersom Hitler ville ha en mer lätthantelig befolkning som inte säger emot.

Jag har gått över till flourfri tandkräm det senaste året och mina tänder har blivit mycket vitare och känns mycket bättre.

Hoppas sajtvärden inte tar illa upp, detta kanske inte handlar så mycket om vegetarisk kost men människor behöver få mer information om detta, och detta är ju nått som har marknadsförts som nått possitivt och det tycker jag är helt fel! Kan länka till lite fler sidor som tar upp detta, eller så kan ni söka på nätet för det finns massa information om fluor ute nu.

http://www.klokast.se/siem/Fluorbroschyr.html

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1020958.ab

http://art-bin.com/art/sallstrom_sw.html

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Annons:
Sarah
2009-03-09 22:43
#1

Nja… kanske lite på gränsen. Speciellt det där om foglig befolkning och gud. Jag litar mer på vetenskapliga texter än aftonbladet ;)

penke
2009-03-10 00:10
#2

Jag frågade min tandläkare:är flour giftigt ?..

-flour kan vara toxiskt(giftigt) i vissa koncentrationer..

Jag är heller inte riktigt övertygad om flourets förträfflighet,någon nasse-konspiration hade jag inte hört tidigare,bara en ..kapitalistisk nedrighet,att när det upptäcktes av en slump på tidigt nittonhundartal som en restprodukt,istället för dyr destruktion hittade någon på att prångla in det i tandkräm

när jag googlade runt fann jag vissa ,,vetenskapliga undersöknimnga som snarare visade på att flour ökade antalet hål i tänderna,ibland !

andra webb-sidor menar att det är tandborstningen som är viktigast, tandkräm ger bättre smak i munnen o gör detg trevligare att borsta

¿ var det inte någon (larm)rapport om nå´t flourmunskölj i vintras att det var ..måttligt bra ?

penke  /med aloe-vera tandkräm :- )

[Wera]
2009-03-15 01:37
#3

Oj är det sant? Jag har alltid använt tandkräm utan flour för mamma & pappa gör det, för pappa påstår att det inte är bra p.g.a det du skriver, "förstör hjärnan" men jag har börjat använda flour på senaste tiden (godare tandkräm xD) för jag lyssnar aldrig på pappas "trams" för han påstår så mkt skit… ^o) hehe :$
Men ja då får jag sluta upp med det! Förvånad

enola
2009-03-15 03:12
#4

Du har en vis pappa :)

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Saga85
2009-03-15 15:05
#5

Oj oj, en sådan konspirationsteori ^^ Sånt är alltid kul.

Även i svenskt dricksvatten finns det en viss del flour(id), då det kommer naturligt från berggrunden. Ska man akta sig för tandkräm borde man även akta sig för grönsaker, fisk och te där det också finns flourid.

Livsmedelsverket om flourid

Många saker är giftigt i för stora doser. Linfrö är ett bra exempel, där det egentligen inte krävs alltför stora, regelbundna doser för att bli förgiftad (innehåller ett ämne som blir till cyanid i kontakt med magsyran). Svälj inte tandkrämen så ska det nog gå bra ;)

Casiopeia
2009-03-15 20:34
#6

Försökte köra flourfritt ett tag efter att en väldigt tillsatts-fientlig vänninna till mig skämmt upp mig angående dess giftighet. Provade flera olika sorters flourfria tandkrämer men sen gav jag upp, de smakade apa och jag kände mig mer ofräsh i munnen efter att jag borstat med dom än innan.

Jag är säker på att flour är giftigt om man intar för mycket av det, man ska så klart inte svälja det. Men jag är rätt trygg med att det inte är så jäkla farligt heller. Ska man undivika allt man kan bli sjuk eller dö av i det här samhället blir man ju paranoid. Det finns livsfarliga gifter i luften vi andas, i kläderna vi har på oss, i vattnet vi dricker, i maten vi äter, i husen vi bor i. Att bo i en stad och åka bil ibland är rena rama självmordet… Klart man ska vara rädd om sig och vara försiktig med vad man stoppar i sig men det finns ju rimmliga gränser.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Hennum
2009-03-15 23:50
#7

Efter att tandhygienisten sade till mig att skaffa sån fluormunskölj för att få mindre ilningar, så gjorde jag det. Har hittils bara kännts bra tycker jag. Men kanske är det bluff…

Som sagt, jag tror inte det är nyttigt att dricka det, men så är det ju inte heller det jag gör.

Däremot funderar jag på hur bra det är att spotta ut allt fluor i handfatet, det borde ju bli rätt mycket fluor i slutändan… Påverkar det miljön på något vis tro…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Saga85
2009-03-16 00:02
#8

#7 Nej nej, de vill ge dig mer hål så att de tjänar mer pengar Flört

Skämt å sido så vet jag inte riktigt hur det påvekar miljön. Fast det finns nog betydligt värre saker vi spottar ut och spolar ner. All tvål, alla rengöringsmedel, färgrester och kemikalier. Jag tror inte att flouren är den största miljöboven i vår vardag.

Hennum
2009-03-16 00:25
#9

nej, men många bäckar små. Och om det finns något man utan större problem kan skippa för miljöns skull så är det ju lika bra.

Nåja, jag ska köra på med min fluorskölj iaf. Om jag börjar få hål så skriver jag det här. För hål har jag aldrig haft hittils och vill inte börja få heller. Men jag vill inte riktigt tro att hela grejen med fluor är en lögn, även om det nog inte vore första gången…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

enola
2009-03-17 13:14
#10

Jag hade också problem med att hitta en schyst tandkräm, sen hittade jag en Tea tree kräm som kändes/smakade precis som vanlig tandkräm och lämnar en fresh kännsla efteråt.Tea Tree Tandkräm - Thursday Plantation, 0.4% TTO, 110 g i gruppen <a href=/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=1&funk=steg_tva&artgrp=2000>Kroppsvård</a> / <a href=/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=1&funk=steg_tva&artgrp=2006>Hudvård</a> / <a href=/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=1&funk=steg_tva&artgrp=1129>Tea Tree</a> hos Gymgrossisten.com (A1436)

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Snellen
2009-03-17 14:19
#11

Som jag har hört det är fluor inte särskilt skadligt för vuxna, men kan däremot påverka barn. Som jag har förstått det kan för mycket fluor (förutom att vara giftigt) leda till förvuxna och missbildade, "knöliga" tänder. Det är sant att det finns små mängder fluorid naturligt i vårt vatten och det tror jag knappast är så farligt. Ny teknik hade i senaste nummret en intressant läsarfråga där framförallt svar nr 2 är intressant att läsa: här.

Själv har jag försökt med fluorfria tandkrämer till och från, men orkar inte alltid engagera mig i att hitta någon bra. Just nu gör jag så att jag borstar tänderna med tandkräm på kvällen och helt utan tandkräm på morgonen, det tycker jag känns bra.

Vid IAOMT:s årsmöte (sammanslutning för oral medicin och toxilogi) hade de en panel med ca 5 tandläkare. När publiken fick ställa frågor frågade någon tandläkarna vad de själva använde för tandkräm. Varje tandläkare skruvade då på sig, men svarade att de inte använder någon tandkräm, att den mekaniska borstningen räcker. Jag tycker det är högst intressant att flera tandläkare, som professionellt jobber med munnens medicin och vad som kan vara giftigt för den, alla väljer att inte använda tandkräm!

Creation
2009-03-17 23:43
#12

I något program på ettan granskade de just tandkrämerna och fluorsköljen. Fluorsköljen hade ingen effekt sa de och det spelade absolut ingen roll vilken tandkräm man hade pga att de flesta på marknaden ändå innehåller i princip samma sak. Tungan ute

Vem ska man tro nu då? Får en massa mixade budskap från den här tråden och andra håll. ;)

Jag har tagit fluortabletter större delen av mitt liv, ska det inte vara bra nu då? Och varför skulle tandläkare ordinera fluortabletter ifall det inte är nyttigt för en? Obestämd

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

enola
2009-03-18 13:25
#13

#12 Det är därför dessa konspirationen exister :) Ordet konspiration är så bra, för det är sanningar som någon annan än staten/de som styr, försökt komma på men som blivit just konspirationer eftersom de styrande inte vill prata om detta. Har man förstått detta så låter dessa konspirationer helt annorlunda.

Just nu tror jag mer på konspirationer än det jag lärt mig i skolan. Skolan är bra, men med fel agenda så är det skolorna man skall styra för att styra en nation/land. Varför tror du att vi som just barn fick florsköljning? Varför tror du att våran mat är förgiftad med färgämnen och konserveringsmedel? Varför tror du att vi kör bilar på bensin istället för elenergi?

Vi har blivit så otroligt lurade under så himmla länge, men äntligen börjar trådar systas upp och sanningen kommer fram! :)

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Annons:
SussieSt
2009-03-18 14:05
#14

#11 Precis det har jag också hört genom kollegor inom sjukvården… alltså att det är den mekaniska borstningen som gör skillnaden, och därför också kan fungera som ett argument för el-tandborstar.

För egen del, så gurglar jag också… haft stora problem med ilningar… blivit bättre nu… kanske inbillning, men det spelar inte så stor roll… bara jag slipper obehaget. :)

SussieSt
2009-03-19 10:35
#15

#10 var hittar man den tandkrämen? Måste ju testa liksom… :)

penke
2009-03-19 16:13
#16

Lakrits-tandkräm.utan flour skaffade jag idag i en hälsokostbutik,de hade även tea tree-tandkräm..

den med lakrits var inte den jag letade efter i första hand,men kunde inte låta bli nu när den dök upp *skratt*

*funderar' om inte den kan vara bra för de som har ..kinkiga barn,att göra tandborstningen intressantare o roligare,istället för andra "godis-krämer".

längtar tills ikväll o tandborstningen :- )

penke

enola
2009-03-19 17:21
#17

Ha, hälsokost köpte jag den i, finns ju lite olika sånna ställen men de flesta har iaf nån fluorfri tandkrräm. Apoteket är det svårt att hitta sånt i så gå till en hälsokostaffär.

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

SussieSt
2009-03-19 17:23
#18

Testar, å återkommer med egen recension. Flört

penke
2009-03-19 22:46
#19

lite tidigt..men har testat "min" lakritstandkräm,lite förvånad att den var vit..,den smakade bra,inte någon dominerande "godis" smak. frächt o gott,bättre än min gamla aloa verakräm.

Jag hälsar på i Täby,den butiken har/hade 7-8 stycken olika tandkrämer,hemma..på "landet" är det svårare att hitta ..

Skrattande

penke

[Wera]
2009-03-19 22:55
#20

#10 Den har vi :)

Annons:
szirius
2009-03-29 19:28
#21

Jag har också hört att fluor inte ska vara nyttigt, speciellt inte för barn.Det finns fluorfri tandkräm på Weleda också, som är helt OK.

Dessutom såg jag för många år sedan hemska djurförsök när de gjorde pepsodent tandkräm…minns inte alls vad det handlade om nu eller hur det gick till, men då bojkottade jag pepsodent…

FeliciaS
2009-03-30 18:36
#22

Jag (och mamma) använder den här tandkrämen :)
Hade förut Jäsön eller något likn. men de blev tydligen uppköpta och tandkrämen finns inte längre :(

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Krylone
2015-01-07 19:29
#23

Har slutat med flour tandkräm för några v. sedan funderar även på att köpa iodialt silver som renar vattnet man dricker från en massa bakterier.

Sarah
2015-01-07 20:12
#24

#23 Jag godkände en flourdiskussion, iom att det finns forskning som visar att det är giftigt i för stora koncentrationer. Även fast det är utanför vegetarisk mat. Däremot tillåter jag INTE diskussioner där folk uppmuntrar till användning av kolloidalt silver. Där går min gräns :)

Cazzos
2015-01-10 22:39
#25

#24 Men får jag tipsa om en tandkräm som bara består av kokosolja och bikarbonat? Som man kan göra hemma? 😊

Jag har använt det i 2-3 månader nu och märker absolut ingen skillnad i munnen förutom vitare tänder.. Samt mindre konstiga ingredienser förstås!! 😃


Sarah
2015-01-11 16:08
#26

Jag låser tråden, inte lika givmild nu som för några år sedan.

Jag har inget emot hälsodiskussioner, men här pratar vi isf mat och hälsa. 

Jag är väl inläst på alla trender om fluor, silver, ph-balanser hit och dit osv, min privata åsikt är att det går för långt och är för mycket konspirationsteorier åt alla håll. Jag vill inte uppmuntra till det på mitt forum. Ni får diskutera sådant någon annan stans.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: