Annons:
Etikettlivsstil
Läst 5366 ggr
Casiopeia
10/22/08, 3:04 PM

Dumma kommentarer!

Av någon anledning så kan det ibland räcka med att man nämner ordet "vegan" eller "vegetarian" för att vissa blandkostare ska ta det som en direkt provokation mot deras kostval och känner sig tvugna att komma med en massa kommentarer för att försvara sig eller fördumma en. (men vem fördummar vem egentligen?)

Har ni råkat ut för detta? Och vad är det fånigaste/dummaste/roligaste ni fått höra?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Casiopeia
10/22/08, 3:10 PM
#1

Jag tror det mest intelligensbefriade jag råkat ut för är en kille som kände sig tvungen att med stort hånflin berätta att han minsann åt STOOOORA BLOODIGA BIFFAR till middag dagen innan, och att det var "JÄÄÄÄTTTEGOOTT" när jag råkade nämna att jag var vegan. Han förväntade sig tydligen att jag skulle bli jätteupprörd men vad ska man göra annat än att med låtsat intresse säga " jaha? vad trevligt att det smakade bra…" Har fått många liknande kommentarer och man blir lika förundrad varenda gång.Obestämd

En annan kul kommentar fick jag från en gammal dam när jag fortfarande var vegetarian som blev jätteupprörd över att jag åt vegetariskt och skrek rakt ut: "Du är väl ändå inte vegan!!? Dom som är så ELAKA mot dom stackars djuren!" Snacka om att fått saker om bakfoten liksom :-D

För att inte tala om alla gånger jag fått förklara för folk att jag INTE släpper ut minkar bara för att jag käkar veganmat. Ibland har jag med övertydlig ironi svarat att "jo, det är en liten hobby jag har- varje torsdag släpper jag ut lite minkar. Det tycker jag är så trevligt" när folk uppriktigt frågat. Vad förväntar dom sig att man ska svara liksom? Skrattande

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Hennum
10/22/08, 5:53 PM
#2

hehe. usch ja… alla människor som tror att man släpper ut minkar. det värsta är ändå när folk blir sur på en. Det är ju en sak att fråga, men en annan sak att bli förbannad på en helt oskyldig fusk(dessutom!) vegetarian. Ja menar, eftersom jag är fuskvegetarian, så är jag väl den sista som släpper ut minkar, jag spelar snarast i deras lag ju..

och dom där kommentarerna är oxå dumma, när de förklarar hur gott köttet var de åt igår. man blir bara så trött! ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

aliciia
10/23/08, 9:16 AM
#3

Igår, på mcdonalds, va det en som typ sa till mej, för jag frågade om mc Bean finns i jr"format" åså sa han " kött är JÄÄÄÄÄTTEGOTT "
åså va han typ tyken :S , så jag blev sur , åså sa jag att jag va allergisk mot kött, då blev han tyst :D

sighni
10/23/08, 12:38 PM
#4

Nej, jag har väl inte direkt varit utsatt för några dumma kommentarer. Jag har mest läst om andra som utsatts. Det är väl mest på detta forum som jag har drabbats av mothugg, vilket förvånar mig.

Iofs var jag på en rikskonferens i mitt yrke när den värsta "militanta veganhysterin" rådde. Där fanns en kollega från västsverige som verkade provocerad. Hon satt inte bredvid mig och skapade med sitt beteende en del irritation. Det är nog enda gången i så fall.

Sarah
10/23/08, 5:25 PM
#5

Tusentals konstiga komentarer… ska du inte ha din en köttbulle etc…

Tycker oxå att det varit konstigt på detta forum. Vissa har haft jättesvårt att ta att det är ett vegetariskt forum och att de flesta är veg av etiska skäl. Just de etiska diskussionerna är väldigt provocerande för folk.

sighni
10/23/08, 6:06 PM
#6

#5 Jag förstår inte varför just den etiska aspekten har blivit så provocerande. Jag märker en stor förändring där sedan 70-talet. I mitten av 90-talet blev det helt klart svårare att arbeta med djurrättsfrågor. Det tycker jag är trist.

Jag tror också att det har lite med det dåliga samvetet att göra. Vi lär oss som barn att djur är gulliga och att vi inte ska döda eller skada någon. Sedan föder vi upp andra levande varelser bara för att ta livet av dom och äta upp dem. Det blir ju klart en intressekonflikt.

Annons:
Sarah
10/23/08, 6:11 PM
#7

Ja och så fort man nämner etiska saker som en annan har valt bort så kritiserar man indirekt den peronens livsstil och val. Det är känsligt.

MimmieM
10/24/08, 2:14 AM
#8

Tja, det värsta var väl när jag följde med en kompis in på mcdonalds och han försökte trycka in en hamburgare i munnen på mig "du ska ÄTA KÖTT".
Men även om jag idag är blandkostare med mestadels vegetariska rätter så kan jag tydligen provocera min omgivning. Vi var och handlade så sent som idag, jag, min sambo och en gemensam vän. De gick iväg och plockade frukt och jag letade sallad och groddar, sedan skrattade vår vän och sa "värsta veggo vagnen". När vi kom till köttdisken så var de spydiga komentarer om "Ska ni inte ha kött? Nej just det ja, du är ju sådan däringa vegetarian! Hur kan du, kött som är så gott!"

Jag kan också känna mig provocerad av djurrättsfrågor. Just för att jag inte har några argument för eller emot, jag väljer att inte blanda mig i det där utan väljer att gå lyckligt ovetande.

Carpe Diem

Casiopeia
10/24/08, 1:08 PM
#9

Det är fruktansvärt frustrerande när man som jag ALDRIG försöker pracka på andra människor mina åsikter ( jag vill ju att dom ska respektera mina, alltså måste jag respektera deras= enkel matematik) och samtidigt får brottas med fördomen att jag bara genom att kalla mig "vegan" måste vara en intolerant, trångsynt och rabiat typ som inte accepterar att vanliga människor inte orkar bry sig om djurrättsfrågor. Jag till och med undviker att berätta att jag är vegan när jag träffar folk eftersom blotta ordet gör folk så provocerade! Jag vill inte väcka diskussion, jag vill bara sitta här och äta min tofu ifred typ…

Ta t.ex mina föräldrar som beklagar sig över att det är SÅÅÅÅÅ jobbigt att ha en dotter som är vegan eftersom man inte kan sitta och äta kött i mitt sällskap. Detta trots att jag inte kan draga mig till minnet att jag en enda gång under mina snart 7 år som vego inte diskuterat djurrätt med dom en enda gång. Sen att min blotta närvaro och grönsakerna i min tallrik framkallar samvetskval hos dom är väl inte mitt fel…? Eller?

Det värsta var väl när jagför något år sedan lärde känna en ny vän. Hon hade i sin tur berättat om mig för en av sina kompisar som hade blivit uppriktigt förvånad över att jag som var vegan ville umgås med hennes som åt KÖTT! Förvånad "Va! vill hon umgås med dig? Hur går det till! Du som är köttätare!" men jösses, vad tror folk att vi veganer är för inskränkta sektmedlemmar egentligen som inte kan vara vänner med folk som äter andra saker än vi?

Det komiska med det hela är att jag nästan inte har en enda vegan bland mina närmaste vänner och ingen icke-köttätare i familjen. Hade jag varit så inskränkt hade jag fått bli eremit…Skrikandes

Som den där reklamen som går nu: fördommar är konstiga…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

sighni
10/24/08, 1:21 PM
#10

#9  har ju många poänger. Tyvärr blev det värre i mitten av 90-talet då tidningarna skrev som värst om "militanta veganer". Innan var det inga som helst problem. Jag har förstått att vegan och djurrättsaktivist har en annan klang än tidigare. Inte minst med hjälp av detta forum. Tråkig utveckling tycker jag och kanske inte vad de unga som var som mest aktiva med minkfrisläpp och brännande av scanbilar tänkt sig. Vad vet jag.

Abico
10/25/08, 1:48 PM
#11

Det värsta kommentarerna som kommit är under hemkunskapslektionerna. Tjejerna i klassen bryr sig väl inte mycket om att jag hellre käkar bönor än kött, somliga av dom är riktigt intresserade av den vegetariska maten jag gör :P Men killarna blir som galna när hemkunskapsläraren med en suck plockar fram en påse quorn till mig. Dom skriker och gapar att kött är "Sååååå gott!" och "Grisen är redan död, du kan ju lika gärna äta den" och annat mindre intelligent.
Vad gör man liksom? Jag försöker bara ignorera, det känns inte som om en diskussion skulle tjäna någonting till. Och föresten slipper jag jobba med killarna eftersom ingen vill vara i min "konstiga" matgrupp ;P Det funkar utmärkt för mig.

Hanna 

peaches
10/26/08, 11:04 AM
#12

Jag brukar väl inte bli utsatt för så dumma kommentarer, mer att kompisar brukar skämta och säga "ska du inte ha en bit köt mums,mums". Jag tar det inte så hårt och brukar istället förklara vad som finns i deras korv. Då får man "men va äcklig du är, måste du prata om sådant när vi äter", men det är ju dem som äter det eller hur? Kött växer ju inte på träd som en del vill tro.

Sarah
10/26/08, 2:17 PM
#13

eller hur, korvträd och simmande grönsaker ;)

Annons:
peaches
10/26/08, 2:21 PM
#14

Haha precis :D Det är så det är.

psyko
10/27/08, 3:58 PM
#15

Jag blir ifrågesatt i princip ca var tredje dag av någon viktig petter om varför jag är vegeterian. Då ska jag höra deras predikeringar om allt dåligt med vegeterianismen. Jag är omogen, korkad, konstig, jag vet inte vad jag gör, förstör min kropp, för djurens del spelar det ingen roll de ska ju ändå dö… Men för mig spelar det ingen roll vad de säger, för de kan aldrig få mig att ändra mig. Men det är omoget av folk att gå på en.

botakt
10/27/08, 5:16 PM
#16

Jag kan få kommenatrer på hemkunskapen ibland och tjejerna gör väl inget med killarna är ju idioter rent ut sagt. Jag sa till min lärare i 7an  (går 8an nu och vi har samma lärare) Att jag var vegeterian och då får jag svaret: Jaha? Men du får väl sturnta i att äta då. Och du har ju ätit korv här förut.

Det hade jag ju inte.. Bir så sur på folk som inte fattar att det finns dom som inte äter kött av olika skäl… Killarna i klassen får man ju också höra men jag bara skrattar åt dom (vi är ganska bra kompisar) Dom har sagt grönsaksmördare till mig en gång.. Men jag tar inte å

t ming

Mysan59
10/27/08, 8:30 PM
#17

Jodå, dessa korkade kommentarer man alltid får! Och vad provocernade det är att inte äta kött! Konstigt att dom bryr sig…

Och kommentarer om hur synd det är om grönsakerna. Man upphör aldrig att förvånas!

Men när vi var i England för några år sen och jag sa att jag inte åt nöt-fläsk-fågel (men fisk) så var det ingen som reagerade negativt och då var vi bland en massa "hårda tuffa" bikers… Glad

Casiopeia
10/27/08, 9:49 PM
#18

Englad har en lång vegetarisk tradition, så dom är säkert mer vana och toleranta där. :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

FeliciaS
10/27/08, 10:50 PM
#19

Jag har fått höra en del ibland genom mina nästan 5 år som vegetarian men exakt vad kan jag inte komma på nu ;P

#17 #18 Min kompis (som oxå är veg.) var på språkresa i England och där visste ingen vad en grönsak var eller vad vegetarian var. Så lång vegetarisk tradition…?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Casiopeia
10/27/08, 11:26 PM
#20

Kanske beror på vart i england man är och vilka man möter iof :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
HannaM
10/28/08, 3:37 PM
#21

Dom gånger jag varit i england har jag fått söka med ljus och lykta för att hitta annan mat än friterat. Har aldrig längtat så mycket efter filmjölk och framförallt fibrer som när jag var på språkresa..

Saga85
10/28/08, 8:28 PM
#22

Jag var med om det en hel del när jag var yngre. Tror kommentarerna slutade när jag slutade bry mig, och den enda responsen de fick var en kort frågande likgiltlig min ("huh? Pratade du med mig? Jaha…"), om ens det.

Dessutom har väl folk växt upp/vant sig. Och har många omkring mig som blivit vegetarianer eller åtminstonde börjat äta mindre kött.

Det skummaste var nog när jag blev vegetarian på nytt efter ett "köttår". Blev det på jullovet i 9an, och gick till sjuksystern när terminen började (för att få "veg-intyg" till bamba). Svaret? "Kan du inte vänta en vecka eller så med att bli vegetarian?" Jag erbjöd mig dock att vänta på att få veg-alternativ och endast hålla mig till salladen istället.

Tindrar
10/30/08, 4:27 PM
#23

Ja, många kommentarer får man ju… Försökt och förklara för dom en gång vad dom äter, men sedan dom inte brytt sig då, så det är ju det deras val. Men sedan när dom börjar säga "Du kommer dö mycket tidigare än alla andra" "ÄT KÖTT" "Du mår sämre" "Man får inte i sig alla vitaminer" och alla andra kommentarer så svarar jag väl "då tänker jag offra det" elr något sånt.

Sarah
10/31/08, 3:04 PM
#24

just det där med viatimer tycker jag är kul. folk frågear, hur får du i dig alla vitaminer??? som om det är kött som är vitaminrikast om man jämför med grönsaker…

Casiopeia
10/31/08, 3:59 PM
#25

#24 ha ha, ja det stämmer, det har jag också fått höra! Då brukar jag fråga exakt VAD det är i kött som dom anser att man inte kan få i sig på annat sätt. Då blir dom ofta rätt tysta… ;-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Mysan59
10/31/08, 6:55 PM
#26

#24 och #25 Ja, precis! Och många köttätare, äter dessutom ALDRIG grönsaker, utan det blir hamburgare, makaroner och köttbullar, korv med nåt, osv.

Varför skulle DET vara så vitaminrikt, kan man undra?! :what2:

aliciia
10/31/08, 9:32 PM
#27

ingen kommentar, men min kompis gav mej godis, åså innan såg jag att hon läste på baksidan ( gelantin å e120 åså ^^) åså gav hon mej, så jag trode lmx att det inte va gelatin i , så jag åt, åså när jag hade börja äta på godisen så sa hon "HAHA! det är gelatin i" jag; jaha? Tack så mycket,  *spotta ut godisen på hennes bänk :D* ^^

Annons:
Camomilla
11/2/08, 7:16 PM
#28

Jag var och praoade på en klädaffär,det var skinnjackor och pälsar överallt *ryser*. I alla fall, i fikarummet frågar en i personalen om jag vill ha mjölk i téet. Jag svarar:

- Nej tack, jag äter inte mjölk.

- Jaså, är du mjölkallergiker?

- Nej, jag är vegan.

Människan stirrar ut mig totalt. Efter ungefär tio sekunder börjar jag känna mig obekväm med situationen.

Till slut säger hon:

- Men du ser ju frisk ut?!

Har tappat räkningen på alla knäppa kommentarer jag fått genom åren.

Mysan59
11/2/08, 10:04 PM
#29

"Du ser ju frisk ut" dohLaughing

Ja herregud! Vad menade hon egentligen? Att man måste vara sjuk för att vara vegan, eller att man skulle bli sjuk för att man var vegan?

Sarah
11/2/08, 11:15 PM
#30

Mina studenter var roliga oxå… vi pratade vegkost innan de visste att jag är veg. Massa roliga komentarer om hälsa. Sen frågade jag om de tyckte att jag såg ohälsosam ut. Nej säger de. Men, jag har varit veg i snart 13 år och vegan i flera av dem… häpna ansikten ;)

Casiopeia
11/3/08, 10:43 AM
#31

#28 ha ha, den tog ju priset!!Förvånad

Jag brukar få mycket hälsopikar av en ingift familjemedlem som själv är blek, överviktig och dras med en del kostrelaterade hälsoproblem. En ivirg köttförespråkare som tror att grönsaker är något som kommer i frysta påsar från Lidl…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sarah
11/10/08, 2:29 PM
#32

undrar hur lång tid det tar till det "konstiga" är att äta kött…

VeganGeek
11/16/08, 2:13 AM
#33

Den märkligaste kommentaren fick jag från en sjuksköterska som jag hade som samtalskontakt en period, jag förstår fortfarande inte riktigt hur hon tänkte när hon ställde frågan eller vad hon menade sen i alla fall. Hon hade listat ut att jag var vegetarian när jag svarat linssoppa på frågan om favoriträtt.

SSK: Kan du äta potatis?

Jag: Umm jo det kan jag *förbryllad*

SSK: Ja, jag tänkte bara potatismos är ju så gott!!

Jag:  *mållös*

Jag var dessutom lacto-ovo på den tiden så potatismos hade inte varit några som helst problem. Jag kan dessutom äta både potatis och potatismos som vegan om jag byter till annan mjölk och margarin.

Hade hon någon ide om att man inte kunde äta något som var gott som vegetarian eller vad? Det lär jag aldrig få veta, jag lämnade ämnet och har ingen kontakt med henne längre.

botakt
11/16/08, 10:34 PM
#34

Min mamma hatar tanken på att jag är vegeterian och säger saker som: Men människan är byggd för att äta kött! Du måste äta kött! Annars blir du lika sjuk som i våras (fick en personlig black out i våras) Och sånna saker. Men det inns ju dom som föds in i en familj där föräldrarna är veganer/vegeterianer!

Blir så knäpp på folk som inte fattar!

Annons:
veggis83
11/17/08, 5:27 PM
#35

Jag är m i ett annat forum & diskuterar detta med djur & kött. Jag citerade en som skrev att veganer & vegetarianer är dumma i huvudet & att vi prackar på allätarna våran kost.

Förklarade myndigt att vegetarian är jag, men då fn inte dum i huvudet, skulle aldrig falla mig in å pracka på en köttätare min kost.

peaches
11/17/08, 5:46 PM
#36

#35 Känns som om endel beter sig väldigt omoget vad det gäller att argumentera emot veganer/vegetarianer. De skulle ju prova en kost med bara kött och se hur bra de skulle må efter någon månad.

Mysan59
11/17/08, 10:04 PM
#37

#33 Ja, vad sjutton menade hon med det? Förvånad

Lite roligt var det iaf…Glad

kelfwing
3/10/13, 12:46 AM
#38

Jag tror jag kommit på varför en del blandkostare blir så provocererade av oss.

I denna artikelhttp://bit.ly/Y1w6YE som handlar om något helt  annat citeras en av Oscar Wildes vänner som säger att han har:

"gjort sig skyldig till den yttersta vulgariteten, den att bli upptäckt".

Det är inte synden i sig vi upprörs över utan över att man åker fast.

och vi veggisar upptäcker och gör ju så att blandkostarnas "synd" att äta kött.

Hoppas ovanstående är begripligt för folk som befinner sig utanför min hjärna.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Intehärutandär
3/10/13, 12:57 AM
#39

Det värsta jag fått höra är från min moster och min far som påstod att det var nonsens att jag var vegetarian och tvingade i mig kött. Jag fick sitta tills jag var klar - vilket jag aldrig blev då köttet växte i munnen. Ena gången satt jag kvar ett par timmar senare då en arg mamma kom. Andra ggn blev jag nog ursäktad efter någon timme och fick leka. 

Samma har hänt i skolan minns jag nu. Men slutade efter att jag kräktes upp köttbullarna de tvingat i mig - i matsalen inför alla elever. Att kräkas var tydligen osmakligt…men inte att tvinga ett barn äta något som var äckligt…

Mitt barn äter blandat, inga grönsaker mer än spenat - men quorn och sojaproduker. Och jag skulle aldrig någonsin tvinga i honom en morot emot hans vilja. 

Sedan finns väl detta med minkar osv som nämndes ofta på 90-talet. Men jag har aldrig brytt mig i såna kommentarer från okunniga. De får äta vad de vill, så äter jag vad jag vill.

[Moa-]
3/10/13, 11:35 AM
#40

Snovit79; hur gammal var du då? För jag anser faktiskt inte att det är fel att "tvinga" (så länge detta inte sker med våld eller direkta hot) barn att äta olika typer av mat och pröva olika. Tyvärr är människor olika och många har svårt att lära sig att pröva saker i vuxen ålder, att pröva saker tidigt kan vara positivt. När det däremot övergått till ett etiskt/religiöst-ställningstagande så anser jag att det är en helt annan diskussion.

På samma sätt anser jag att inte vuxna skall hindra barn från att äta sådant de själva vill testa, skulle mina barn i framtiden vilja äta kött skulle jag aldrig hindra dem, även om jag inte skulle försöka få dem till det.

Intehärutandär
3/10/13, 5:04 PM
#41

# 40

Jag var 8-9 år. Och det var inget försök i att smaka nya saker, utan det var rent tvång. Då jag var liten, så hette det "Nu jävlar äter Du upp, annars tar jag potatis-stampen!". 

Det är stor skillnad på att lägga fram olika saker och säga att man ska åtminstone smaka - och tvinga i barn saker de vet att de inte gillar. Då får man men för resten av sitt liv. 

Min son åt t ex bara banan och äpple i många år. Men så har han fått prova en lite bit annan frukt och utökat vad han gillar. Han kanske inte alls ville prova en snutt första gången jag frågade, eller andra. Men till slut så. Och då vet han också vad han faktiskt inte tycker om - för han provat.

Annons:
cokolada
3/10/13, 10:14 PM
#42

#41 oj fy, detta har jag oxå varit med om. En gång då jag var sjuk var det mitt fel för att jag inte åt kött, serverades då en skinkmacka en morgon och skulle äta den framför min pappa… Jag stirrade på den i upp till två timmar och grät innan jag fick gå ifrån bordet :/ När det kommer till knäppa kommentarer, så sa en kund till mig när jag satt vid kassan och vi pratade mat… "men du ser ju så frisk ut, du verkligen skiner, hur kan DU vara vegetarian?!" vad skulle man svara på det?

kelfwing
3/10/13, 10:42 PM
#43

# 42: Kanske: Det är tack vare alla vitaminer som jag får genom min vegetaiska kost som gör att jag skiner, kanske 😉

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[trashclown]
5/7/13, 2:08 PM
#44

Jag är relativt ny lakto-ovo vegetarian. Har faktiskt inte direkt fått några dumma kommentarer av just köttätare, har varit rätt så pedagogisk och delat med mig info så har liksom inte blivit några konstigheter bland mina nära och kära. Mest hos veganer och militanta människor jag kan se dumma kommentarer från. Det verkar alltid råda en viss zero sum game och man måste förklara sig, att man inte alls äter Löpe eller gelatin bara för att man äter lakto-ovo osv. Det är lite märkligt.. 😐

Upp till toppen
Annons: