Annons:
Etikettallmänt
Läst 4244 ggr
Wand
2011-06-25 13:38

Att bli vegetarian?

Jag är inte vegetarian, jag har velat bli det många gånger men att motstå kött är inte min starka sida tyvärr. 

Jag har sett filmer, dokumentärer och hört hemska historier om hur kött tillverkas och vad det är i allt vi äter osv. Och visst är det hemskt, men det faktum att jag fortfarande kan äta kött trots allt det får mig att avsky mig själv litegrann. 

Nu då jag, mina småsystrar och min mor ska flytta till ett hus tillsammans med min moders pojkvän så har de kommit fram till att de ska införskaffa sig kaniner (gud så glad jag blev då de sa det, ju fler djur desto bättre tycker ju jag!) men sedan fick jag också reda på varför de ville ha kaniner.
De vill föda upp dem för att sedan äta dem. Och det är i min mening verkligen sista droppen för mig - att t.o.m äta sina egna, älskade husdjur.
Så fr.o.m att vi flyttar tänker jag vägra kött då jag inte tänker bli inblandad i dessa hemskheter. 

Problemet med detta är att min mor inte vill betala för mina ändrade matvanor (då man behöver t.ex mycket bönor och ersättningsmat för att få allt man behöver till kroppen) och det gör ju det hela väldigt problematiskt, då jag själv har djur att försörja och endast kan leva på mitt studiebidrag.

Hur länge har ni varit vegetarianer? Blev ni det nyligen eller är ni födda i en familj som är vegetarianer allihopa? Hur gjorde ni då ni bestämde er för att sluta och vad var/är er motivering till det? Vad sa era föräldrar och hur gjorde ni om de inte ville ställa upp? 

Det finns tusentals frågor att ställa, men ni får mer än gärna ge mig råd och hjälp detta!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Cazzos
2011-06-25 13:49
#1

Jag bestämde mig att bli vegetarian direkt efter att jag såg videon "Meet your Meat" på meat.org, och jag sa till min mamma "Mamma, jag ska bli vegetarian".

Och detta var år 2008. Hon trodde först att jag skämtade för att jag har alltid ätit och älskat kött, men hon accepterade det ganska snabbt och även fast vegetarisk mat är dyrare än kött och dylikt så kan man köpa in flera paket av bönor, vegetariska produkter, grönsaker osv.

Det kanske går åt 200-300 kronor beroende på hur mycket man köper, hur mycket det kostar och var man köper det.

Om jag var du så skulle jag köpa så mycket så att det räcker i flera veckor. Typ att du kan köpa "ganska mycket" i början och sen så kan du börja med att köpa 1 eller 2 vegetariska produkter/bönor i veckan så jämnar det ut sig och det blir inte lika dyrt.

Hur många djur har du och hur mycket spenderar du på dem i månaden? Att avla på kaniner utan kunskap (om din mamma och hennes pojkvän inte läst om avel innan) är ingen bra idé.


Wand
2011-06-25 15:21
#2

Tack för dina tips, ska absolut prova med det! Det jag hoppas på är att då min mor märker att jag verkligen är helt stenseriös med detta så kanske hon ger med sig också, dock så flyttar jag hemifrån så fort jag kan skaffa mig ett deltidsjobb och då kan jag ju fixa med det själv. 

Jag har 2 chinchillor och 3 gerbiler, antagligen ännu en chilla på G. Det är ju egentligen inte så dyrt om man köper hö och spån ifrån privatpersoner där man kan få stora säckar för någon tjuga, men för tillfället har jag varit lite vag med att gå och fråga någon bonde eller ett sågverk om detta så det är väl lite mitt fel. 
Sedan det pellets jag köper till mina chillor måste jag beställa så det är mest frakten + storbeställningar som kostar mest. 
Men sedan så har jag en liten sparfond också utifall att jag måste ta dem till veterinären, så där går det någon extra hundring varje månad.

Och sedan är jag väl medveten om detta, min mor är ingen avelskunnig person och jag är inte helt säker på att hon vet hur man på bästa sätt tar hand om kaniner i överlag (vilken tur att jag kan hjälpa till!), men sedan kanske hon inte ska direkt avla heller, mest bara skaffa sig kaniner och se om hon kan få ungar med dem och liknande.
Dock så är det lika dumt/hemskt/idiotiskt ändå imo!

Hennes pojkvän är så elak också och påstår att "du behöver inte få några känslor för dem ju" men det är ju lätt för en sådan person att säga. Usch.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Kristall
2011-06-25 17:32
#3

Själv ser jag ingen skillnad mellan att äta t.ex. kor och att äta kaniner, djur som djur, lik som lik (snarare "bättre" att äta djur man själv fött upp, för då vet man hur de haft det innan). Men bra ändå att du fattat beslutet att bli vegetarian, speciellt om du funderat på det innan :)

Till dina frågor då.

Jag avstod från kommersiellt kött (allt utom vilt) efter nyår, och uteslöt kött från min kost helt och hållet någon månad senare.

Alla andra i min familj äter kött. Min mamma accepterade det utan vidare, sa att det var okej så länge hon inte behöver engarera sig. Min pappa var däremot väldigt tveksam, han tror väl fortfarande att det är en övergående fas eller något, men då hans frus dotter är (semi-) vegetarian accepterade han det ändå någorlunda. Men han har ändå inget att säga till om, så jag bryr mig inte om vad han tycker.

Jag slutade äta kött främst pga köttproduktionen, hur levande varelser behandlas som, ja, produkter. Har man med egna ögon sett hur dessa produktionsdjur behandlas förstår jag inte hur man kan vilja fortsätta stödja produktionen och dödandet av dem, dessa fina, levande varelser som var och en är fullt kapabel till att känna den smärta, rädsla och panik som de utsätts för. Och kött är ingenting annat än delar av lik. Jag vill inte äta lik. Därför är jag vegetarian.

Ang att det skulle kosta mer att inte äta kött, det är en sak jag fick höra av min mamma i början. Men snart förstod hon att det inte alls är så.

En påse sojakross gissar jag att kostar runt 30 kronor? Man får en 500 grams påse för runt tre euro här iaf (Finland). Jag köpte en sån påse i typ februari, och inte är den slut än! Säg den 30-kronors köttbit som räcker så länge. Till en lasagne, som det skulle gå åt ca 400 gram köttfärs, går det åt 1.5-2 dl sojakross. Har inte någon större koll på vad ett köttfärspaket kostar, men knappast är det ens i närheten av så billigt som ett par deciliter sojakross.

En burk bönor kostar runt en euro, och av det + lite grönsaker, mjöl och kryddor får man tillräckligt med biffar för många portioner. Grönsaker är inte heller dyra om man väljer dem efter säsong och utbud. Mycket kan man odla själv också, såklart =)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Wand
2011-06-25 18:27
#4

#3 Självfallet är det hemskt att äta djur oavsett, men för mig är det mest så att äter jag kött ifrån affären så är det en köttbit som kommer ifrån ett djur jag inte har direkt älskat, träffat eller så, men äter jag kött som vi "gör" hemma så är det mitt husdjur som jag äter upp, dvs en vän som jag en gång älskat och tagit hand om. För jag är en sådan som aldrig skulle kunna äga ett djur och låta bli att älska det och att ta hand om det. Även fast det inte är direkt "mitt". 
Och självklart bryr jag mig om djur som hamnar på slakteri och i köttfabriker och liknande, jag tycker att det är grotesktk det man gör för att få sig en bit mat på bordet. Jag ville mest bara förklara hur skillnaden är för mig! 

Med vegetarisk mat så finns det ju såklart billig mat och det går väl lika bra att t.ex köpa quorn som vanligt kött osv, om man nu prompt vill ha något som ser ut som kött.
Men det är ju främst grönsakerna som gör det dyrt, och sedan att som i mitt fall min mor får köpa två olika maträtter.

Men nog ska jag kämpa för detta. Oftast är vegetarisk mat godare och ser mycket finare ut på tallriken, så på så sätt är det ju inte svårt!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Saga85
2011-06-25 21:38
#5

Köp torkade bönor och linser. Linser (röda) är det enklaste - bara att koka i några minuter med något - lite kryddor och kanske något grönt. Priserna på sådana förpackningar är mellan 20-30 kr. Och de torkade bönorna som innehåller 500 gram blir desto mer efter som man blötlägger dem - blir väl ungefär dubbla storleken. Införskaffa en vegetarisk kokbok eller kolla runt här eller på andra sidor. Finns massor av inspiration att hämta.

Lycka till - och du kan ju hälsa din mor att du kommer bli billigare i drift som vegetarian ;)

Cazzos
2011-06-26 02:15
#6

#2 Om du räknar ihop allting till djuren, hur mycket har du kvar då till dig själv, om jag får fråga?


Annons:
Wand
2011-06-26 02:45
#7

#6 Jag får ca 400 över i månaden, men då är även abonnemanget inräknat i det.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Emma--]
2011-06-26 12:47
#8

Det är inte alltid lätt att ta det steget och ändra hela sin kost. Ibland kan man behöva något extra för att bli motiverad. 

Jag tycker du ska prata ordentligt med din mamma när det här är något du verkligen vill göra. Men klarar du av att betala för det själv så är ju det också bra. Men jag tycker alltid det är lika tråkigt att höra om dom som inte vill låta sina barn få den möjligheten och att man ska tvingas äta kött om man inte har råd med det själv.

Lycka till ^^

Cazzos
2011-06-27 14:38
#9

Du och din mamma kan betala vegetariska varor tillsammans annars, eller så får du ta ett allvarligt snack med henne..


Sarah
2011-07-01 01:17
#10

Vegetariskt är billigare än kött om man inte ska äta massa köttersättningsprodukter. Jag klarar mig bra på under 1000 kr i månaden.

Ang husdjur, själv tycker jag att det är det mest etiska att äta. De har haft det bra under sin livstid, vilket man inte kan säga om djur i produktion…

Wand
2011-07-01 01:39
#11

#10 Det är ju mest etiskt om man tänker på så vis, men återigen så vill jag påpeka att äta ett älskat husdjur blir för mig mer gräsligt då det är som att äta upp en kompis. Och köttet jag köper i affär har jag aldrig haft någon kärlek till på samma sätt. 

Dock så är det som sagt hemskt i viklet fall som helst, speciellt när man vet hur köttet tas fram.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Sarah
2011-07-01 01:45
#12

Jag skulle aldrig äta ett husdjur, men kan man så tycker jag dte är bättre än att köpa i butik ;)

Fridaosx
2011-07-03 21:25
#13

Starkt av dig att ta steget!

Blev (lacto-ovo) vegetarian under våren 2009. Min mors släkt är bönder och föder upp tjurar, gris och kalkon (i liten skala) och är även aktiva jägare - på grund av detta var hon kritisk mot min vilja att bli vegetarian. Min far var mer orolig att jag inte skulle få alla vitaminer jag behövder, i övrigt tyckte han valet var upp till mig. 
Min mor accepterade dock med tiden mitt val, och hon är numera mer positiv till en vegetariskt livsstil än min far är. Hon äter vegetariskt ibland och har fått upp ögonen för att det faktiskt går att leva som vegetarian och att maten ofta är mycket god.

Min mor gick med på att inhandla den mat jag behövde, även om hon då och då klagade på att det var dyrt - detta mycket för att jag mest ätit färdigmat som bara behövts värmas. - om man lagar mer egen mat med "rediga" råvaror blir det hela mycket billigare.
Dock är hela familjen tveksamma när jag lagar egen mat (kanske delvis pga att jag är en så dålig kock), men det är bara att fortsätta och göra det man tror på!

Jag är relativt ensam vegetarian där jag bor. Har inga vänner som äter vegetariskt, så därför har jag många internetkontakter. Internet är ju en uppsjö av recept och goda råd!

Anledningen till att jag belv vegetarian var enbart för djurens skull. Jag gick ett halvår med endast en mindre portion kött om dagen utan vegetarisk ersättning innan jag började med vegetarisk mat i den meningen. Fortfarande är det mest för djurens skull jag lever som vegetarian (och försöker övergå till vegan kost) men har även insett hälsofördelarna i att äta vegetariskt. Jag är även rätt säker på att att jag inte skulle gilla att äta kött längre.

Ett råd till dig; ha ett samtal med din mor angående det här med att hon inte vill betala din mat. Rent teckniskt borde du begära de pengar som du tidigare åt kött för och själv handla vegetariskt för dem. Din mor har skylldighet att betala ditt underhålla så länge du är under 21 och går i grund eller gymnasieskola (kap 7 1§ Föräldrabalken: "Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.") Vilket betyder att din mor(och eventuell far) måste betala mat och husrum för dig. - tills du fyller 18. därefter är jag inte säker på hur mycket du själv ska betala i då du får studiebidraget helt själv. Eftersom du tydligen redan får hela studiebidraget är jag inte helt säker på hur det ligger till, men dina föräldrar ska alltid stå för ditt underhåll i den mån de kan, tills att du fyllt 21 och går grundutbildning.. 
kanske är det överdrivet att dra in regelverket i det hela. jag tror att när din mor blivit mer van vid tanken angående din kost kanske hon inser att det inte är mer än rätt att hon hjälper dig att bli en mer självständig individ som kan göra egna val och stå för dem trots andras ifrågasättande.

Försök sätta in din mor lite i dina tankar! berätta för henne hur du känner angående att äta kött och beskriv gärna för henne olika scenarion som finns i dagens köttproduktion - även om du själv inte vill äta vegetariskt pga fabriksuppfödning kan det kanske få din mor att fårstå lite av var du kommer ifrån.

Skriv gärna hur det går med allt!

You haven't lived until you've found something worth dying for

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Momiji]
2011-07-06 18:00
#15

Jag blev vegetarian i slutet av 2006, gick då första året på gymnasiet och hade det vanliga studiebidraget på 1050 kr. Mina föräldrar betalade inte för min mat och det funkade bra för mig ekonomiskt, så det borde inte vara några problem Glad

Sen så kan du ju ändå äta potatis/pasta/grönsaker/ris m.m som kan finnas hemma så du slipper köpa det själv.

Nu har jag 3 hamstrar och 2 kaniner + en hyra på 2200 kr och räkningar på 200 i månaden(och jag får in ca. 3000 kr) och det funkar. Vegetarisk mat är faktiskt ganska billig Glad

Det finns många billiga och goda maträtter som du kan göra som vegetarian och jag hoppas det går bra för dig Glad

Lycka till!

theresa_87
2011-07-07 11:41
#16

Jag blev vegetarian ungefär 3 år sedan när jag flyttade hemifrån. Märkte att jag inte åt så mycket kött, så jag bestämde mig att prova att vara utan, för jag har flera kompisar som är vegetarianer. Det kändes så lätt så efter ett tag avstod jag också från broiler, eftersom jag tycker sättet de producer broiler med är helt fruktansvärt.Jag äter dock ännu fisk, men har planer att sluta med det, så att jag skulle bli en "äkta" vegetarian.

Hela min familj äter kött, och i början var det ju lite svårt att förklara dem att jag faktist bytt till vegetarisk mat. Dock efter att man avstått tillräckligt många gånger, från att äta kött, började de förstå att jag var på allvar. Dessutom, erbjuder jag ju att alltid tillverka min mat själv. Nu efter tre år, så har faktiskt även min familj börjat laga ibland tillsammans vegetariskt mat och det är jag väldigt glad över!

Du behöver dessutom inte vara rädd för att det skulle kosta mycket att laga vegetarisk mat, det är nog billigare än kött! Och det finns ju flera saker man kan äta tillsammans med icke vegetarianer, det gäller ju bara att byta köttet mot soja, bönor osv.

Lycka till!!!

storost
2011-07-07 14:40
#17

Jag har blivit först pescotarina efter en kurs jag har gott kort innan jul förra året. Sen vid början av mars i år uteslöt jag också fisken. Jag mår mycket bättre, men jag hade vid början lite problem, därför jag äter bara mat som har total låg kolhydrat. Men nu går det utmärkt.

När jag lagar mat, då gör jag det för flera dagar och det låller sig i kylskåpet jätte bra.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
2011-07-07 15:36
#18

Blev vegan direkt nästan, alldeles nyss.. Min mage slutade hantera animalier så det var helt enkelt inte värt att fortsätta.. På en månad har jag varit tvungen att lägga om helt. Det går bra och jag upplever inte att familjens matkostnad ökat nämnvärt, trots att vi har köttätare i familjen och jag som går på veg-mat. Dock måste vi handla lite oftare nu, det går inte att bunkra i frysen på samma sätt som med kött. Förska grönsaker är ju färska en ganska kort stund.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

HannaM
2011-07-07 15:48
#19

#18 Fast.. alltså.. jag kanske är annorlunda men när jag slutade äta kött så var det ju inte grönsaksinköpen som ökade utan inköpen av linser, bönor och köttersättare. Var det bara jag som som köttätare faktiskt åt mycket grönsaker?

Anterrabae
2011-07-07 15:54
#20

# 19) Nä, det var inte så jag menade.. men Bönor linser och sånt kan jag ju bunkra, och dessutom har vi använt mycket sånt innan också då jag bakar mycket med det… Färska grönsaker blir det att jag småhandlar mer. Vi åt som familj inte jättemycket och framförallt inte jättevarierat i grönsaksväg… Skillnad nu.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
AnnieLarsson
2011-07-11 01:55
#21

Jag har varit vegetarian i en månad nu och det var inte ett särskilt svårt beslut för mig efter att jag sett Earthlings - men min mamma tog det hårt. Hon sa rakt ut att hon vägrade laga någon mat åt mig och hon sa att det kommer bli ett helvete. Hon har fortfarande inte accepterat det och hon släpper hintar hela tiden om att min mat är äcklig. Jag skulle aldrig vända tillbaka på det här beslutet, men det sårar mig att tänka på att hon inte stödjer mig i det här viktiga beslutet.

Hon har till och med haft "prat" med mig där hon försökte övertala mig att bli köttätare igen genom att säga att jag bl.a. inte kommer att få någon pojkvän ^o) eller bli bjuden hem till någon. Det var riktigt patetiskt och jag satt och skrattade åt henne.

Förhoppningsvis så kommer hon att sluta snart när hon upptäcker att jag kan laga mat till mig själv och att jag mår bättre nu än någonsin - i alla fall fysiskt.

Fridaosx
2011-07-12 00:07
#22

#21: Bra att du står på dig!! Det är alltid lika tråkigt när man hör negativa kommentarer om ens mat, jag hör det själv hemma; men det är bara att kontra! jag vet inte exakt vad du anser om kött på talriken som så, men jag brukar alltid säga att familjens mat ser mycket mycket äckligare ut när kommentarer kommer flygande. De brukar få dem att rynka näsan o fnysa lite.

Kanske borde du försöka få din mamma att se filmen (har själv sett början men inte hela). Om hon gör som så många andra o nekar det hon ser/anser sig inte behöva se den och om hon själv anser sig vara "djurvän" så finns den en värld av motkommentarer. Jag vet inte om man kan säga det, men hycklare tycker jag vore ett bra ord för att beskriva det (säger nått, gör nått annat).

Folk som blundar för sanningen är något av det värsta jag vet, köttätare som inte bryr sig om djuren har jag faktiskt lättare att klara av än de som vägrar se sanningen i vitögat. En jägare har större respekt för djur än en person som går till mcdonalds och äter 5 gånger i veckan utan att ens ge en tanke till vad han äter/blundar för det.

Att bli vegetarian är ju faktiskt ett bra sätt att lära att ta hand om sig själv, lära sig laga mat osv (om man nu har oturen att leva i en familj med köttätare som så många vegetarianer har)

You haven't lived until you've found something worth dying for

[Respekterar.Andar]
2013-07-26 11:38
#23

Lycka till med att bli vegitarian :) Hoppas din mamma och hennes pojkvän förstår att det inte bara är att skaffa en hona och hane, sätta i samma bur och få  (2-10) ungar varje månad, honan kommer bli utmattad och ni kommer få massa ungar!

[Moa-]
2013-07-26 13:31
#24

Respekterar.Andar; tråden är från 2011.

[GalleonFang6126]
2013-07-28 08:35
#25

Jag blev vegetarian för två år sedan, mina föräldrar hade inget emot det, det är bara att jag får planera och laga min egen mat om mina föräldrar inte har planerat in någon vegetarisk rätt. 

Broccolisoppa är annars något som går hem hos resten av familjen, eller ruccolastuvning med spagetti och parmesanost.

Jag blev vegetarian för att mina föräldrar tog med mig och min syster till deras vänners gård där de hade får. Jag och min syster fick gulla med lammen och sedan efteråt till lunch blev det lamm, som de hade köpt av deras vän på gården (som då hade ett slakteri). 

Sedan dess vägrade jag äta lamm och detta var när jag var runt 10 år, men det har successivt gått över till att inte äta kött alls.

Så jag säger nog att anledningen till att jag inte äter kött grundar sig i min smått traumatiska upplevelse på den gården haha, jag ser djur som levande varelser som förtjänar respekt. Och dessutom är det mycket mer miljövänligt att vara vegetarian då slaktdjuren släpper ut en massa koldioxid.

Upp till toppen
Annons: