Annons:
Etikettmiljöfrågor
Läst 6341 ggr
[isdrakee]
2011-09-13 10:42

Är kött alltid dåligt?

Att vegetarisk mat generellt sett är skonsammare för miljön är väl allmänt känt. Men är verkligen all vegetarisk mat bättre? Finns det animalier som är likvärdiga eller till och med bättre än vegetarisk mat?

Som vilt t ex. Är det nödvändigtvis mer etiskt korrekt att äta kommersiellt framställd vegetarisk mat än att själv döda några vilda djur från naturen? Det dör ändå djur på åkrarna även i framställning av vegetarisk mat. Och summerar man ihop antal döda djur, transport och andra faktorer är det verkligen självklart att vegetariskt alltid är bäst? Eller småskalig djuruppfödning där djuren nyttjar mark som annars inte kan användas till att odla mat till och själva? Är detta alltid sämre?

Jag förstår givetvis att det inte finns tillräckligt med vilda djur för att ersätta Svenskens köttätande. Jag förstår också att det är resursslöseri att odla en massa foder till djuren som man i sin tur äter, oavsett om djuren har det bra eller ej. Så i den stora kommersiella matproduktionen torde vegetarisk vara bättre än animalier ur alla synpunkter.

Men om man tittar på den enskilda lilla människan. Kan animalier ingå i en djur- och miljövänlig livsstil?

Jag har kollat runt en del alternativ.nu och bland annat hittat denna långa men intressanta tråden. På detta forumet är det många som odlar egen mat samt har egna matdjur. Kan det vara miljöeffektivt att ha en egen småskalig produktion av ägg, kött eller vad man nu väljer? Många på forumet verkar nyttja mark till djuren som annars inte kan användas till odling. Men det är klart på vintern behöver väl även dessa djuren få odlad mat.

Jag kan känna mig väldigt inspirerad av det forumet och tycker det verkar härligt att leva nära naturen och framställa egen mat (även om det bara är delvis). Att ha ett gäng egna höns har varit en dröm sedan barnsben.

Så nu undrar jag om någon är insatt i detta? Sarah kanske? ;P

Annons:
storost
2011-09-13 18:18
#1

Mina föräldrar har haft smådjur när de var barn och har haft trädgård. De slaktade själv och även grönsaker de har haft har blivit lagrad i matkällaren för vinter. Deras vetenskap av odling (när ska man odla vad och vilken odlingsföljd blir det) var otrolig. Men vi själva behövde inte längre det och tyvärr hade vi inte möjlighet att ha egna djur. Men jag antar att det beror på djurarter som man har och hur mycket av de om det är miljövänlig eller inte. Sen finns det vissa djur som hjälper till att ha ett öppet landskap. Men hur det verklingen är av miljösynpunkten vet jag inte.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[CinderRainfall]
2011-09-13 19:57
#2

Jag tycker inte att kött behöver vara dåligt om man skuter djuret själv på ett 'snällt' sätt.

Fast själv mår jag MYCKET bättre både psykiskt och fyskiskt om jag undviker kött.

Sarah
2011-09-16 13:09
#3

:) Ur ett miljöperspektiv är naturbeteskött ok, det utför dessutom en viss miljöservice. Utsläppsmässigt är det lite högre än ex baljväxter, spec i Sverige då vi måste gå våra djur odlad mat under vintern. Men, äter de inte kraftfoder så är det mycket med miljövänligt än vanligt kött. Samma gäller om du "odlar själv" har du en egen ko så är den mijövänlig om det inte får kraftfoder, det är det som är boven. Men, hade jag haft en ko med kalv och höns hade jag absolut använt mjölk och ägg utan dåligt samvete. Men mjölk från dagens gårdar är inte miljövänligt även om det är ekologiskt. Inte djurvänligt heller. Köttdjuren där jag bor har det mycket bättre än mjölkdjuren. Ekologiska gårdar alltihop.

Viltkött är klimatneutralt och tittar man på miljön är det helt ok att äta det. En del fisk är även ok att äta, man kan hitta listor hos ex green peace och naturskyddsföreningen om vilka som är ok. Ex sill som tar över i östersjön kan ses som miljövänligt.

Det djuretiska perspektivet hoppar jag nog över… I sig ser jag inte ett jättestort problem med att döda ett djur efter det levt ett bra liv, men iom att jag inte anser mig ha rätten att ta andras liv så blir det problematiskt :)

[CatsOnMars]
2011-09-25 00:17
#4

Min syster går en utbildning om just detta nu och enligt henne är en egen farm där man försörjer sig själv bäst för både människan och naturen, samt djuren oftast. :)

Själv äter jag bara kött då det är lokalproducerat samt att djuren levt länge och väl. Skulle aldrig äta kalv t.ex. På senaste tiden har det blivit mindre och mindre av även det köttet dock.

Eine
2011-09-26 11:27
#5

Jag undviker allt kött från tamdjur.Vilt kan jag tänka mig att äta om jag blir bjuden även om jag får magont.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: