Annons:
Etikettmatprat
Läst 5404 ggr
HannaM
5/11/12, 12:00 PM

Dagens Mat

Jag tyckte det kändes som det var dags att dra igång igen och eftersom jag inte har en blekaste om vilken tråd i ordningen vi är på så kör vi helt enkelt på dagens middag utan nummer.

Så, vad har du ätit till middag idag? Bilder är alltid kul!

Annons:
kelfwing
12/8/12, 7:15 PM
#1

Puffar upp den

Dagens middag var ganska tråkig men god och skulle nog passa bättre som frukost/kvällsmål: musli med fil, knäckebröd med mjukost och gurka, juice samt två clementiner

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Sarah
12/11/12, 10:31 AM
#2

Super, behövs en ny. Dock har jag funderat lite och ändrar till dagens mat. Tyckte att det blev lite rörigt att ha det så uppdelat.

Jag är inne i en stressig period och äter skitdåligt jut nu.

Igår blev det bara pommes till middag och ett paket nudlar till lunch… skämmes!

kelfwing
12/11/12, 10:48 AM
#3

# Sahra: Det tycker jag är bra idé att köra med dagens mat.

Igår blev det långkålsoppa, grönsallad, julmust och mandariner till lunch för mind del.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

HannaM
12/11/12, 12:57 PM
#4

Igår åt jag resterna av saffransriset som jag blandade ut med edamamebönor, champinjoner och rädisor till lunch.

Middagen blev tofufärssås och pasta. Hade i en rätt stor klick röd pesto i som smaksättning, det var inte dumt.

Sarah
12/11/12, 1:31 PM
#5

Fortsätter i samma stil… en kopp kaffe till frukost, en skål bearnaisås med ärtor till lunch…

kelfwing
12/11/12, 2:24 PM
#6

Lunch idag:

pastasallad med avokado, ananas, champinjoner, isbergssallad och majs, bröd och en mer päron att dricka till.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Saga85
12/11/12, 7:13 PM
#7

Idag har jag nog ätit bäst på länge - varknade redan halv 8 (dvs en timma innan jag behövde gå hemifrån).

Hann med en kopp kaffe och havregrynsgröt till frukost. Åt en hommusmacka till lunch och en mustig, curry/ingefärskryddad kikärt-lök-potatisgryta till middag.

(jag hade storkok av kikärter i helgen så det blev ett par matlådor med kikärtsgryta och massa massa hooooommuuuss!!!)

HannaM
12/11/12, 11:28 PM
#8

Middagen faller väl under kategorin oinspirerat… Kokade pasta och rörde ner ett ägg med en liten skvätt havregrädde. Lite parmesan och salt och peppar. En halv paprika till också.

Sarah
12/12/12, 5:51 PM
#9

tofuröra till både frukost och mellis :) mosad tofu, havregrädde, algrom och dill :P snabbt och gott.

kelfwing
12/12/12, 6:15 PM
#10

frukost: mackor med ost, tomat och apelsinjuice till

Lunch: koktt potatis, dillsås, rödbetssallad, inlagda rödbetor och omelett.  Dessutom ost på digestivekex, chokldmousse och fruktsallad med grädde till efterrät.

Om ni undrar varför jag äter en sådan konstig lunch beror det på det är det vegetariska utbudet på julbordet (vilket kommer vara lunchen till 21 december) där jag jobbar måndag, ons, och fred. Det är en komvux-utbildning till kallskänka, kock och bagare.

Till middag blir hemleverans av pizza.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

kelfwing
12/16/12, 7:56 PM
#11

Idag blev en snabb frukost med macka och juice

Brunch  på Kvarnen som lunch

Middag champinjoncrepes och marangswiss som efterrätt.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Sarah
12/16/12, 10:41 PM
#12

tofugratäng till middag. Så gott att jag alltid äter för mycket och mår dåligt efter.

kelfwing
12/17/12, 6:45 PM
#13

Lite tråkig lunch på jobbet idag.  Blandkostarna fick korv, stekt potatis, ägg och sallad och då blev det vegetariska alternativet stekt potatis, ägg och sallad.   Hmm, vegetarisk = lika med endast ta bort….

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
HannaM
12/17/12, 7:22 PM
#14

Sojafärssås med kokosmjölk, rivna morötter, ingefära, sweet chilisås och cashewnötter. Nudlar till.

Saga85
12/17/12, 7:41 PM
#15

Sen frukost/tidig lunch blev rester från kikärtsgryta med hommus.

Orkade inte fixa någon middag, så det blev bulgur med spenat.

kelfwing
1/21/13, 4:33 PM
#16

Dagens lunch/middag:  Inköpt vegetariskt hälsobröd bestånde  av mörk baguette med påläggen grekisk etaosta, torkad tomat, en oliv, tomatskiva, paprika, saltgurak, ärtskott.

Den var god och det blev över av den till lunchen (trots att jag inte hade någon frukost idag) som jag kommer att äta till middag.

I helgen blev jag bjuden på en god rotfruktsgratäng. Jag återkommer med receptet på den inom kort.

Vad har du ätit idag?/Vad ska du äta idag?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Aribigga
1/21/13, 5:00 PM
#17

Idag blev det en snabblunch med gårdagens bönbiffar på bröd. Och till middag åt vi quornbitar med makaroner och beanaisesås. Till efterrätt käkar jag två avocados.

lurvponnyn.vimeddjur.se

kelfwing
1/21/13, 6:52 PM
#18

Aribigga: Vilken sorts bönbiffar gjorde du? (dvs.vilka bönor och kryddor hade du?)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Aribigga
1/21/13, 7:17 PM
#19

Kidneybönor, med svamp och lök. Sedan spiskummin och muskotnöt. de är riktigt mumma!

lurvponnyn.vimeddjur.se

kelfwing
1/22/13, 5:41 AM
#20

Aribigga: Låter jättegott!

Idag ska jag till lunch äta majs-och ärtplättar med rotfruktsgratäng

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Sarah
1/22/13, 10:30 AM
#21

brunch- pyttipanna med gröna linser och seitanskinka och rödbetor. Till senlunchen blir det currygryta på rotsaker med ris.

kelfwing
1/22/13, 2:14 PM
#22

Låter gott Sarah!

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Aribigga
1/22/13, 6:36 PM
#23

Låter intressant med vegetarisk pytt, har jag inte ätit sen jag jobbade på rasta. Kanske skulle svänga ihop något någon dag. Idag toog jag ett green meal på max till lunch, kommer bli ett imorgon också. Inte helt lätt att hitta vegetariska alternativ när man är ute och jobbar. Till middag hade min älskade sambo rört ihopnågot som är typ chiliconcarne fast med tacokrydda och kidneybönor. Såklart vegetarisk färs. Riktigt gott och mättande.

lurvponnyn.vimeddjur.se

kelfwing
1/22/13, 6:49 PM
#24

Vegetarisk pytt tycker jag själv är bra att göra när man har några udda exemplar av några grönsaker.  Bara att komplettera med valfri rotfrukt, potatis, kryddor och inlagda rödbetor.

Veggie Meal på Max har det tyvärr (det är ju inte så bra att äta hamburgare stup i kvarten) blivit mycket för min del den senaste månaden.

 Din sambos chilli sin carne (för icke-spanska kunniga betyder con carne med kött och sin carne utan kött)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

kelfwing
1/24/13, 11:30 AM
#25

Idag blev det veggimeal på Max

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Aribigga
1/24/13, 12:49 PM
#26

#25 Veggiemeal är gott och mättande! :) Idag fick jag med mig en matlåda innehållande en gryta på kokosmjölk, qournbitar och wokgrönsaker kryddad med buljongtärning och röd currypasta. En återkommande favorit hos mig och min sambo.

lurvponnyn.vimeddjur.se

MalinFrosch
1/24/13, 5:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Idag blev det storkok av soppa. Helt rätt i dessa kalla dagar tycker jag!
Chilistark sötpotatissoppa med linser <3

Annons:
kelfwing
1/26/13, 11:20 AM
#28

Låter gott Malin Forsch, tipsa gärna om soppan på tråden dina favoritsoppor.

Igår blev det färdigköpt  pastasallad med bönor, fetaost, olika grönsaker.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

kelfwing
1/26/13, 2:53 PM
#29

Idag blev det falafelltallrik med potatismos, majs, avokado isbergsallad och tomat och en melonskiva till efterrätt.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Aribigga
1/26/13, 5:24 PM
#30

Vi testade våra piroger idag, de blev mycket lyckade!

lurvponnyn.vimeddjur.se

kelfwing
1/26/13, 6:00 PM
#31

Vad roligt, Aribigga.  Vad fyllde ni pirogerna med?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Sarah
1/28/13, 11:49 AM
#32

Trött idag så fruksosten blev potatismos :S Till lunch blir det en favorit på stekta solrosfrön, fejcon och broccoli som blandas med bulgur, gröna ärtor och massor av dressing på olivolja.

Aribigga
1/28/13, 2:53 PM
#33

#31 Vi har testat de här två pirogrecepten: http://fenomenalarecept.blogspot.se/2008/10/vegetariska-prioger.html

http://www.vegetariskhusmanskost.se/recept/pirogerspenatochkeso

Vi har bara använt den första degen och båda fyllningarna rekomenderas starkt! Tanken var att ha dem infrysta som mellanmål för mig men ja… Vi var ju tvugna att testa dem :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

kelfwing
1/28/13, 3:33 PM
#34

Tack för receptlänkarna, Aribigga!

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Blodfot
1/29/13, 11:46 AM
#35

igår gjorde jag en veldigt enlel men super god mat! ajg mosade en banan tille n sån där härlig mix, sen i en annan skål hade jag i grädde och crame frish, ost och krydor och sne så blandad ejag dem två, supergott!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Aribigga
2/3/13, 12:25 PM
#36

Idag blev det den oerhört avancerade lunchen nudlar med stekta champinioner och halloumi.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Saga85
2/6/13, 2:11 PM
#37

Än så länge har jag ätit bulgurlinsröra med spenat och lök.

[Loca Diaz]
2/6/13, 11:32 PM
#38

Sen lunch pytt i panna med quornfärs Middag curry med ananas och quornbitar med ris och broccoli

kelfwing
2/7/13, 11:02 PM
#39

Idag blev det vegetarisk ärtsoppa med pannkaor, grädde och sylt till efterätt intagande på universitetsrestaurangen feiroz i  Uppsala.  Ärtsoppan var mycket god.. Men pannkakorna åt jag inte upp, för de var inte goda, det var den färdiglagade frysta varianten som smakar ingenting, bränt och lite plastigt (har du jobbat på en liten lunchrestaurang som jag, kanske du vet vilka pannkakor jag menar).

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Loca Diaz]
2/8/13, 1:39 AM
#40

Lunch spansk paella MUMMA Middag hemgjorda mandelbiffar med hemgjord gräddsås, potatis och sallad på morot tomat gurka, vinegrett med avocado Aah vad gott!

-Cissi-
2/8/13, 9:16 AM
#41

#40 Recept på mandelbiffarna? :) lät väldigt gott, Du kan pm:a om du vill :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
Aribigga
2/8/13, 6:00 PM
#42

Idag blev det fusilli med svamp och gorgonzolasås. En favorit hemma hos oss :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

MalinFrosch
3/22/13, 11:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Dagens lunch!

Inte så kulinariskt kanske, men det var det jag hade i kylskåpet :)

Upp till toppen
Annons: