Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 3495 ggr
pinku
2012-09-14 04:39

Fattiggryta

3 dl röda linser

2-3 morötter, skurna i slantar

1 gul/röd lök

1 buljongtärning

1 burk krossade tomater

5 dl vatten

balsamvinäger efter smak

Enklaste maträtten, det är bara att blanda ihop ovanstående ingredienser, och koka under lock tills det "kokat ihop". Gott och billigt!

Annons:
kelfwing
2012-12-08 18:35
#1

Bra recept för de som har en tom plånbok

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

yoanna
2013-01-26 00:10
#2

Låter jättegott, och billigt också. Har ni något tips på billigbilliga recept för oss som är studenter och råkar ha extra tunna plånböcker? Tungan ute

pinku
2013-01-26 00:31
#3

En gammal favorit jag har är en pastasås.

Det är krossade tomater, rivna morötter och keso, ihopkokat. Krydda efter behag. Kanske inte låter så gott, men jag tycker iaf att det är super! Den såsen har jag även använt som fyllning i lasagne, passar också bra!

yoanna
2013-01-26 00:42
#4

Värt att testa!… nu är jag väldigt dålig på att laga mat, men kan man koka keso? hur blir den under det att man kokar den? Skäms… är det några andra kryddor man ska ha i eller ska man krydda efter smak bara?  :)

pinku
2013-01-26 00:46
#5

Det behöver inte koka så länge, men jag brukar blanda i keson sist, den ska egentligen bara bli varm. Jag brukar bara krydda som jag känner för, ofta med balsamvinäger som jag tycker passar med typ allt :) Sedan finns det ju olika smaker på keso också, grillad paprika är en favorit :)

yoanna
2013-01-26 00:51
#6

intressant, ska försöka laga det imorgon. Ska bli spännande! :D
hur blir det med klumparna sen blir det som en extra spännande ingridiens? :)

Annons:
pinku
2013-01-26 00:55
#7

Klumparna är bara ett plus :) men det brukar faktiskt inte bli så himla klumpigt

[Aquelegia]
2013-01-26 01:58
#8

Alla sorters torkade bönor är superbilligt då det blir mycket i slutändan.

Gjorde en rattatouille härmodagen som jag blandade i hemkokta elefantbönor i på slutet och serverade med ris. Blev hemskt mycket mat hehe

yoanna
2013-01-26 17:52
#9

#7 satte ner lite quornfärs ocjså, de blev jättebra :D

pinku
2013-01-26 19:05
#10

#9 Bra idé! Ska prova det också!

tlover
2013-03-29 09:36
#11

vi äter oftast billigt hemma (vi som är två st och min man äter kött ibland) äter för ca 1500-2000 kr/månaden och då äter vi faktiskt ute ibland och lite dyrare grejjer som hemmalagad veggosushi.

men det som äts mkt hemma är bönor, linser, lök, vitkål, svamp (hemmaplockad), potatis (egen), morötter, krossade tomater, grönkål och liknande.

sommaren är däremot helt annorlunde då vi äter jättemkt vilda ogräs (svinmålla och nässlor är favvoriter), färska jordgubbar/blåbär (egna), sallat (det äter vi inte på vintern i princip),  rädisor (egna), majrovor (egna), rättika (egna), kålrabbi etc etc. vintern är mer gul, vit, orange (rotfruktsfärgad) och sommaren grön.

nu äter jag ju inte mjölkprodukter men keso och liknande räknar jag till dyrt.

l'm back

Upp till toppen
Annons: