Annons:
Etikettlivsstil
Läst 4538 ggr
cokolada
12/1/12, 12:42 AM

...och kattägare

Är inbiten vegetarian men när det gäller mina katter som hittade hem till mig för ett år sen har jag inte kunnat följa normen och ge de vegomat. Har läst på mycket om katthälsa och tydligen är katter det enda(?) djuret som inte producerar taurin själv och mÅste få det via kosten(kött). Just nu ger jag dem Orijen som är ekologisk och något av det bästa för katter, och sedan får de tonfisk och ekologisk mjölk vid sidan om…. Nu till min fråga; hur gör ni andra kattägare? Hur slår normerna in i detta vad gäller känslor och vad som är rätt och fel?

Annons:
ElmerKrudd
12/1/12, 12:44 AM
#1

Kom ihåg att katter inte tål laktos :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

cokolada
12/1/12, 12:52 AM
#2

De får samma laktosfria eko-mjölk som jag dricker

ElmerKrudd
12/1/12, 12:57 AM
#3

Samma med mina:)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

cokolada
12/1/12, 1:58 AM
#4

Men nu var ju frågan om kosten i allmänhet :/

ElmerKrudd
12/1/12, 2:03 AM
#5

Jo, alltså jag är ju inte vegetarian, bara kattägare :) Men jag ger mina vanlig mjukmat en gång om dagen och hårdmat står framme jämt. Fredagar brukar vi lyxa till det med lite tonfisk :P

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Afturelding
12/1/12, 9:42 AM
#6

Var försiktig med fisk, och speciellt tonfisk som innehåller så mycket metaller. Katter utvecklar lätt allergi mot fisk.

Jag försöker så långt jag kan bestämma vad de äter. I torrfodret (som de förvisso inte äter mycket av, men det står framme) vet jag ju inte alls vart köttet kommer ifrån. Därför försöker jag "balansera ut det" genom att försöka BARFa i alla fall ett par gånger i veckan. Då kan jag välja att ge dem närproducerat, ekologiskt kött och även drekt från gårdarna eller från jaktlag som inte vill ha de lite mindre goda bitarna. Mina katter struntar fullständigt i om de får slamsor från hela kroppen eller filé. Försöker även köpa ekologisk blötmat, men det är sällan jag hittar det.

Som jag ser det så är jag skyldig att först och främst ge mina katter bra mat, eftersom att jag tagit på mig ansvaret för dem. Sen tycker jag även att jag är skyldig att köpa mat till dem som i alla fall känns okej för miljö och vad gäller djurhantering osv. Grytbitar från Brasilien får de då inte, så att säga.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
[Moa-]
12/1/12, 10:59 AM
#7

Mina katter får ordinär kattmat, katter klarar sig som du skriver ej på vegetarisk kost, därför är detta för mig självklart. På samma sätt som jag ej ser några fel i att vargen fäller får eller andra djur, vad har de för val? Människan klarar sig på alternativ kost, andra djur gör det ej på samma sätt.

-Cissi-
12/1/12, 11:18 AM
#8

Det är lite svårt det här med att veta var köttet som fins i katternas mat kommer ifrån. (det finns nån tillvärkare som visar på sin hämsida var deras kött kommer ifrån men har naturligt vis glömt namnet :P )

Jag ger mina katter blötmat 1gr om dan och se har dom fri tillgång på torrfoder.

Jag vet att det finns vegetarianer och veganer som inte ger sin katt nått kött (finns nog lite i torrmaten) och bara vegetariskt dvs bara grönsaker och liknande och dom är väl medvetna om att deras djur kommer dö i förtid med många år, men dom struntar i det för katten äter ju och är glad och tycker att dom har ju hafft ett bra liv med en bra veg kost. Men! en katt är ett rovdjur och måste ju där med äta kött det går inte att komma ifrån. Så om man vill ha ett djur då tycker jag att man ska ge den vad den förtjänar och behöver för att överleva, dvs kött i det här läget, om man inte klarar det så skaffa ett djur som inte äter kött typ marsvin och kaniner mm.

(Jag anklagar ingen här inne att göra detta det är sånt jag hört och läst)

Kan ju tillägga att anledningarna för jag inte äter kött låter jag inte påvärka mina katter dom är köttätare och behöver ha det för att må bra. Om jag inte skulle klara av att köpa kött till dom för att jag inte kanske vet var det kommer ifrån skulle jag köppt ett annat djur.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Kristall
12/1/12, 1:36 PM
#9

Våra katter äter kött och -biprodukter i form av blötmat, skulle inte drömma om att ge dem en icke artanpassad kost bara för att jag själv väljer att inte äta kött. Hellre skulle jag inte ha katter alls än att tvinga dem leva på mat de inte bör äta.

Helst skulle jag ge dem BARF och då vilt, men ärligt talat tycker jag inte det är samma sak att köpa djurmat som att äta kött - det är ju inte direkt så att man föder upp djur bara för att sälja som kattmat, utan man säljer ju slaktavfallet från det kött som redan produceras.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

-Cissi-
12/1/12, 9:34 PM
#10

#9 Håller helt med :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Kalendula
12/2/12, 9:02 AM
#11

Det finns ju taurin tillskott till katt. Tautinbrist kan leda till att katten blir blind eller får karies. Är ni oroliga över att katten inte får tillräckligt med taurin, häll lite på några bitar lamm eller vilt eller i blödmaten. Det finns både i tablettform o som olja

http://www.homegdecor.com/catmed/sv/1921.html

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Sarah
12/3/12, 10:31 AM
#12

Jag har 3 katter och 7 illrar och alla barfas. Skulle inte heller drömma om att ge vegetarisk kost till ngn av dem. Jag köper biprodukter som kycklingskrov, slaktslams från en ekologisk går med hemmaslakteri och hjärtan/ inälvor på citygross. Tidigare hade jag även egna möss men det var så jobbigt att slå ihjäl dem :( De får istället hela foderdjur från uppfödare jag litar på, där djuren har det bra. Katterna jagar oxå.

späckhuggarn
2/3/13, 9:01 AM
#13

'Det är inte direkt så att man föder upp djur för att sälja som kattmat, utan man säljer slaktavfallet från det kött som redan produceras' Alltså en biprodukt. Men om man ser det så borde det vara lika okey att isåfall äta gelatin, använda skinnskor m.m för det är en biprodukt. Man slaktar inte ett djur enbart för skinn utan tar till vara på allt…

Annons:
Aribigga
2/3/13, 9:22 AM
#14

Jag ser det som så att jag har valt att inte äta kött eftersom det enda argumentet som håller för att jag ska göra det är att jag tycker det är gott. Jag behöver det inte helt enkelt (som alla vegetarianer vet.)

Mina katter behöver kött för att må bra, alltså får de torrfoder som innehåller kött.

Min ponny äter dock helt vegetariskt Flört

lurvponnyn.vimeddjur.se

späckhuggarn
2/3/13, 10:53 AM
#15

Jag håller helt med. Djur som är skapta för kött ska äta kött. Men lika väl bidrar man till att djur slaktas och föds upp för att bli djurmat och då bidrar till djurindystrin och då är frågan om djuret ändå är slaktat för djurmat vad ni tycker om att ta vara på allt. Även skinn, och andra biprodukter…

späckhuggarn
2/3/13, 11:01 AM
#16

Kanske borde vi inte ens hålla husdjur fångade i våra hem? Dom har inte valt oss…och vi påverkar deras naturliga beteende. Om alla blev vegetarianer, skulle då kor, grisar och höns dö ut? Vad händer med våra öppna landskap? Eller skulle det finnas kor m.m för markens skull och som husdjur likt hästar?

[Loca Diaz]
2/5/13, 10:47 PM
#17

Våran katt föredrog alltid tonfisk så han fick det även om det inte är så bra, men ibland även oxkött och kyckling - blötmat på burk, han hade dåliga tänder och ville inte äta torrmat. Han finns inte kvar längre dock.

Våra hundar får torrfoder, min får kyckling och ris eller lamm, utan massa konstiga ämnen för han är känslig.

Bara för att jag är vegetarian tänker jag inte ta bort det livsnödvändiga för mina djur, sen skulle det bli lite omständigt och dyrt att ha "specialfoder". Jag skulle kunna ge bättre alternativ och ex. köpa vilt från svärfar eller kokött från hans bror och mala och göra mitt egna hundfoder men det skulle bli lite för omständigt att ha färskfoder hela tiden, vet inte vart jag ska förvara det för mina föräldrar som jag bor hos vill inte ha in kött i huset helst.

#16 Menar du att vi inte ens skulle ta mjölken av kor? Då vet jag inte, för annars kan man ju ta mjölken och därför ha kvar kor.

späckhuggarn
2/5/13, 11:12 PM
#18

För att vi ska få mjölk måste en ko föda en kalv. Eller en väldansmånga kalvar. Kon får mjölk för kalvens skull. Men människan separerar dessa och kon har kvar mjölk i ca 10 månader innan kon genom insemination återigen föder en kalv- för att mjölkproduktionen ska hållas igång.

späckhuggarn
2/5/13, 11:18 PM
#19

7 veckor efter att kon förlöst en kalv insemineras kon igen då kan hon mjölkas fram till 8 veckor innan nästa förlossning. Kona går alltså 'ständigt' gravida

[Loca Diaz]
2/5/13, 11:28 PM
#20

#18/#19 Ja det är verkligen inte kul, men då kanske man kan försöka satsa på att ha fler kor, så att några får "vila". Visst blir det dyrare men jag tycker inte att man ska överkonsumera mjölk som vi - särskilt i Sverige - gör idag. Jag vet personer som dricker 1-2 kanske 3 liter PER DAG själv. Det är sjukt. Att bara halsa i sig ett glas mjölk så där. Det gör min sambo om vi har mkt mjölk hemma, köper jag bara ett paket gör han inte det ;)

Vi är 5 st i vår familj, vi har 1.5 liter mjölk PER VECKA. Ibland kan det gå åt mer, om vi ex. har lagat lite mer mat med mjölk - som potatismos eller att någon äter mkt flingor med mjölk just den veckan.

Annons:
-Cissi-
2/6/13, 11:01 AM
#21

#18 #19 #20

Man får inte glömma att kalvarna som dom får antingen är en ny kviga som den bonden kommer sätta in i sin "flock" eller göra samma som med tjurkalvarna, om det blir en tjurkalv så kommer den födas upp till en viss ålder och vikt och sedan slaktas, så man bidrar även till kött prodoktionen även fast man "bara" dricker mjölk.

Det tåls att tänka på :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

cokolada
3/5/13, 12:06 PM
#22

tack ni alla för era svar, även om det skapades nya ämnen mot slutet.. brukar oftast bli så ;)

Jag kände att jag behövde skriva av mig och mina känslor och det kändes bra att få veta att många vegetarianer gör precis som jag och inte försöker tvinga på katterna en helt ny livsstil.

Jag har under tiden fortsatt att ge dem Orijen torrfoder som även är ekologisk vilket lättar samvetet lite :) samt Mjau som blötmat och lite mjölklinser som godis då och då :))

Fridaaaa
3/6/13, 5:14 PM
#23

Katter ska äta kött, så är det. En katt mår inte bra på vegetariskt plus förbjudet att ge enbart vegetariskt till katt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moa-]
3/6/13, 7:04 PM
#24

Fridaakesson; vart hittar du den regeln?

Det närmsta jag kommer är STATENS JORDBRUKSVERKS FÖRESKRIFTER OCH ALLMÄNNA RÅD OM HÅLLANDE AV HUND OCH KATT "18 § Hundar och katter ska dagligen ges foder. Fodret ska garantera tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel och ges i sådan mängd så att de inte blir för magra eller för feta.

Om flera djur utfodras tillsammans, ska de ges möjlighet att äta utan att otillbörligen störas andra djur.". Vilket inte är samma sak. 

Samma information ges från Jordbruksverket, inte ett ord om att vegetariskt skulle vara förbjudet.

Fridaaaa
3/7/13, 10:04 AM
#25

#24 Var en som sa det på djurskydd.ifokus, som hade läst om det.

Plus att det finns dem som blivit anmälda och blivit av med sina katter pga att de gett bara vegetariskt.

Och katter måste ha kött i sig, för att må bra, få i sig det dem behöver osv.

Läser man då jordbruksverkets regler, så ska djur ha det som de är gjorde för att äta = katter ska ha kött.

Och jag anser, vill man inte ge ett djur som är gjord för att äta kött, och som är i behov av det, tycker jag att man får överväga och ge dem det som de ska ha eller inte ha ett djur som behöver kött.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moa-]
3/7/13, 10:18 AM
#26

Fridaakesson; att påstå att något faktiskt är förbjudet anser jag att man skall ha källa på det, att det inte är lämpligt är vi däremot helt överens om.

Har du någon källa på att någon blivit av med katten för att ha gett dem vegetarisktfoder?

Som sagt hur man borde göra är vi helt överens om, däremot är jag inte ett dyft övertygad om att det faktiskt är olagligt att ge annat foder så länge djuret håller hullet.

Fridaaaa
3/7/13, 10:21 AM
#27

#26 Säg inte det till mig, säg det till den personen som gav ut informationen :)

Bland annat en som lade ut på blocket att h*ns katter åt bara vegetariskt, och att de skulle bara få der resten av livet ävn i nya hemmer. H*n blev bland annat av med katterna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Moa-]
3/7/13, 10:34 AM
#28

Fridaakesson; dock är det du som återupprepar informationen som fakta, vilket är det jag egentligen ser som ett problem. Det är därför jag brukar ifrågasätta just säkra uttalanden om att det är si eller så, när det inte går att belägga dem med fakta. Det är just när man okritiskt köper vad någon annan säger och återupprepar det som fakta som det blir fel och farligt. Det sprider okunskap.

Jag säger inte att det är helt omöjligt att det finns något fall, eller någon mening i ett förarbete eller lagtext jag inte funnit, men fram tills att detta presenterats så är min uppfattning att det ej är ett lagstadgat krav att katter (och hundar) får äta köttbaserat foder, så länge djuren håller hull och inte mår uppenbart dåligt av sin kost.

Har du någon källa på ditt "Blocket-fall"?

Fridaaaa
3/7/13, 10:39 AM
#29

#28 Spelar väl ingen roll? Fortfarande inte jag som skrivit ut det från första början. Hört det på flera ställen än på iFokus också.

Hittar dessvärre inte länken just nu, för jag sitter ej vid datorn. Men google is your friend ;)

Katter & hundar är djur som ska ha kött, punk. 
Man ska inte förmänskliga dem pga vad ägaren äter. Är så fel. Samma sak som att jag skulle börja ge mina kaniner t.ex kött.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moa-]
3/7/13, 10:54 AM
#30

Fridaakesson; när du publicerar något som fakta så anser jag att du måste ha belägg för det. Annars så kan man ta vad man vill ur luften och säga att det är så, det står någonstans, någon sa det någon gång. Många gör precis så som du, tror på vad de läser, därför är det viktigt att man håller sig till faktisk fakta när man presenterar något som detta. Har du inte säker fakta på något så kan man skriva "tror", "har hört", "tycker" eller andra ord, däremot inte säkert att det är olagligt om man inte har belägg för detta. 

Jag har nu även googlat, har hittat flera sidor som presenterar olika varianter av vegetariskt kattfoder, har hittat diskussioner kring om detta är rätt eller fel, däremot inget om något omhändertagande. 

Finns som du nämner ett fall med en man som ville skänka katterna på blocket, däremot togs beslutet om att han skulle ge katterna animaliskt foder efter en inspektion, inte ett generellt allmängiltigt beslut vad jag kan se. Inte heller omhändertogs katten.

Fridaaaa
3/7/13, 10:56 AM
#31

#30 Jag tror dock på det, eftersom katter verkligen behöver kött

Den personen hade kattungar på blocket som den skulle sälja och katterna skulle tas ifrån honom,om han ej slutade med vegetarisk kost till dem, det säger väl allt? Hade det varit lagligt att ge vegetarisk till katt, hade de ju inte sagt så till honom, eller hur? logiskt tänkande.

Säger: Stackars katter som får vegetariskt, om någon ger det.
En katt får inte i sig det, som de behöver, genom vegetariskt.

Verkar itne vara lönt att fortsätta diskutera. Jag har sagt mitt, det jag läst, hört och tror på. Och jag tror det faktan är sann.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
3/7/13, 10:59 AM
#32

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moa-]
3/7/13, 11:05 AM
#33

Fridaakesson; jag är inte säker på att katter faktiskt behöver kött, däremot är deras kroppar i första hand byggda för att uppta rått animaliskt protein, den kattmat vi ger dem som regel är med andra ord ej deras naturliga föda. 

Det jag säger är att du inte kan ta saker som någon annan sagt och presentera som säker fakta utan belägg, utan då får du skriva så som du gör nu, " jag hörde och jag tror på", det är en helt annan sak.

Som sagt eftersom det krävdes en inspektion så skulle jag tro att utgångspunkten är hur katten mår, hade det aldrig varit tillåtet hade det ju rimligen inte fordrats en inspektion? Läser man mer så kan jag tänka mig att det inte är helt fel så länge katten kan ta upp fullvärdigt protein och mår bra. Den mat vi ger katten idag ligger oavsett milslångt ifrån deras naturliga kost, ett steg till rätt eller fel? Svårt att säga?

Jag förespråkar i första hand att katter får röra sig fritt ute och tillfredsställa sitt jaktbehov, och därigenom också får animaliskt protein, vilket foder som ges inomhus blir sedan sekundärt.

Fridaaaa
3/7/13, 11:07 AM
#34

#33 Jo katter behöver kött för att få i sig taurin, att ge kosttillskott osv till katter för att tillgodo se det, är grymt fel och inte bra för dem. Läs länken jag skickade, så står det mycket vettigt där bland annat.

Så länge jag inte bryter mot något, behöver du inte säga till mig vad jag ska göra och inte göra :) Det är mitt val, man kan inte länka till allting man skriver, alla gånger. Men har läst det på flera ställen på nätet och iFokus så, det är inget hittepå :)'

All kost som ges till katter är inte långt ifrån naturligt. Barfa t.ex, och mina jagar möss ute = får inte mycket mat inne,eller ja gammelkatten jagar inte men min ungkatt gör :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Moa-]
3/7/13, 11:19 AM
#35

Fridaakesson; att publicera saker utan belägg som fakta och sedan skylla på andra är enligt mig fel, och det kommer jag alltid att tycka och påpeka. Allt jag skriver kan jag stå för. Sedan finns det som sagt olika formuleringar att nyttja som innebär olika saker.

Att hänvisa till en diskussion som källa ger inte så mycket… Jag skulle kunna hitta en forumsida som säger tvärtom, det är den egna åsikten som spelar in. 

Nej, men den klassiska kosten, och barfning är inte heller naturligt enligt mig, då det inte sker någon jakt och köttet sällan är färskt och obehandlat.

Sedan har jag som sagt inga planer på att ge mina katter vegetariskt, men jag skulle uppleva det som mycket vänligare mot katten att ge vegetarisk kost inne och låta katten fritt jaga utomhus i jämförelse med att ha en innekatt som aldrig får jaga utan endast äta färdigt producerat animaliskt kattfoder.

Fridaaaa
3/7/13, 11:24 AM
#36

#35 Köttet är samma som vi äter, eller kycklingvingar, kycklinghjärta mm, sånt man kan köpa t.ex på citygross = behandlat.

Och man väljer ju själv hur man vill ge det, man kan ju utmana katten också, inget som hindrar.

Skulle ens komma på tanken att ge ett köttätande djur, vegetariskt.
Tänk vilket det liv det blivit om jag t.ex gett mina kaniner kött, är samma femma, eftersom de inte äter det ingetligen.

Men det är min personliga åsikt, och ingen kommer någonsinn kunna ändra på det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: