Annons:
Etikettmatprat
Läst 1059 ggr
kelfwing
1/19/13, 11:49 AM

Gör rätt och släng mindre mat

I Östra Göinge minskade matsvinnet och då fick kommunen pengar över och kunde köpa ekologisk mat.  I projekt Mindre Matsvinn har hittils 95 utbildnignar genomförts. Det har gjort att kommunerna sparat många kronor och även på miljön.

Om man tänker rätt och agerar rätt från början så blir det inte något svinn i slutändan enligt Margareta Frost- Johanssone, en av projektledarna för Mindre matssvinn.

Om man beställer rätt mängder, anvädner rätt kvalitét, rätt tilalgningstemperatur och rätt ruitner för lagring, tillagning,varmhållning och servering minskar matsvinnet.

Forskningen visar att att idag slängs cirka en tredjedel av fullt ätliga livsmedle.

Bajom projetet Mndre matsvinn står Hushållningssällskapet (med stöd av Jordbruksverket) och de håller utbildnginar för offentliga kök.

Källa: matlandet.se

Läs hela artikeln här: http://matlandet.se/365/lar-sig-agera-ratt-och-slanga-mindre-mat/

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Sarah
1/21/13, 8:53 PM
#1

Det är sjuka mängder som slängs :( jag brukar laga restmat och känner mig väldigt nöjd om jag lyckas få till ngt gott av slattar, halva grönsaker som börjar bli lite sorgliga osv. Häromdagen blev det vitkålswok med sojabitar, en currygryta med torkade rotfrukter och pytt i panna på seitanskinkan som var kvar från i julas : )

Upp till toppen
Annons: