Matprat

Pannkaksdagen. Ge oss din favoritvariant

2013-02-05 00:19 #0 av: kelfwing

Internationella pannkaksdagen konkurrerar med uppmärksamheten med semlan den 12 februari, då det förutom fettisdagen är internationella pannkaksdagen.

Hur vill du ha dina pannkakor? tunna svenska, tjocka amerikanska, franska crepés plättvarianten, pannkakstårta...?

Vad vill du äta till pannakorna? Sylt, grädde, glass, frukt....?

Dela med din av din favoritvariant av pannkakor.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Anmäl
2013-02-05 09:27 #1 av: MalinFrosch

Här hemma äter vi en irlädsk variant (eftersom min sambo är irländare).

Vanliga tunna pannkakor med citronsaft och socker. Ihoprullade. Gärna till frukost :)

Anmäl
2013-02-05 14:29 #2 av: kelfwing

Själv tycker jag om isländska.  De är också typ vanliga tunna som man rullar i socker (fast utan citronsaft).

Anmäl
2013-02-05 22:35 #3 av: [Loca Diaz]

Tunna svenska med äppelmos och kanel!
Eller blåbär och vispad grädde.

Eller riktiga amerikanska (med en särskild smet) med färska jodgubbar och GB gräddglass vanilj. :) Mumma! Fast tycker inte om när de är för tjock.

Anmäl
2013-02-06 14:06 #4 av: Saga85

Tunna, frasiga och veganska ska de vara,  och antingen med spenat i smeten eller lingonsylt med grädde. Och (havre)mjölk till det.

Får barndomsminnen av kalla pannkakor med socker tillsammans med varm choklad = friluftsdag med skolan.

Anmäl
2013-02-12 10:02 #5 av: kelfwing

Låter gott, Saga85

Anmäl
2013-02-12 10:04 #6 av: kelfwing

Idag är det internationella pannkaksdagen.

Ska du äta/har du ätit pannkakor idag?

För er som inte gillar pannkakor, så är det ju också fettisdagen och semmeldags.

Anmäl
2013-02-12 20:16 #7 av: Snovit79

Jag äter mina pannkakor eller plättar (våfflor med för den delen) helst med lite äpplemos och kanel. Ev lite grädde eller vaniljglass till. 

Annars äter jag dem naturella faktiskt. Samma med raggmunk.

Hos mormor får man pannkaka som vi åt i Bulgarien för många år sen - men hackade hasselnötter och lönnsirap i mitten. Och så viker man ihop och pudrar florsocker över. Ack så dött, men gott med 1-2 st. 

Hjärta Jasmine, min älskade efterlängtade dotter - den vackraste ängel i himlen. Hjärta

Sajtvärd på Matbröd 

Anmäl
2013-02-12 21:36 #8 av: Saga85

Jag bryr mig inte om saker som kanelbullen/pannkakan/våffel/semlan-dagar. Eller andra jippon som alla hjärtans/mor/fars-dag. 

Hade tänkt att göra pizza snart istället, även om man blir sugen på pannkakor. Tur att jag inte har ingredienser till sistnämnda hemma

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.