Annons:
Etikettmatprat
Läst 5401 ggr
kelfwing
2/15/13, 4:14 PM

Vett och etikett bortbjuden vegetarian.

Vett och Etikett- experten Magdalena Ribbing fick en fråga om en situation som många av oss nog har varit med om: vi får ta med oss egen mat till middagen/festen.   

I korthet säger Magdalena Ribbing att det är helt OK att be vegetarianer att  ta med egen mat då en bjudning inte är till för maten utan för gemenskapen. Men att som värd är det givetvis bättre att ta hänsyn till vegetarianer och bjuda dem på vegetarisk måltid.

Läs hela svaret här:

http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2012/01/10/gronsaksutpekad/comment-page-6/

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Intehärutandär
2/16/13, 2:13 PM
#1

Äh, är hon helt från vettet?

Såhär hade jag det som barn (80-tal), då jag blev vegetarian. Men de senaste 15 åren har det faktiskt kommit så många genvägar inom halvfabrikat. Så det finns ingen ursäkt som värd/värdinna att inte kunna slänga ihop något.

kelfwing
2/16/13, 3:00 PM
#2

Ja, jag håller inte heller med henne och håller helt med dig Snovit79.   

Men jag tror inte att det är svårigheten att köpa något som gör att folk inte gör det. Utan snarare okunskapen.  Jag trodde i min enfald att de flesta numera vet att veganer inte äter mjölk eller ägg och vegetarianer (allmänna uttrycket, inte faktauttrycket) kanske äter något av dem eller båda.  Men när t. om folk som jobbar som lärare inte har denna kunskap (visserligen på sfi och inte svensk grundskola men ändå, någon utbildning borde väl mina kollegor ha).    Jag fick nämligen förklara de för några kollegor häromdagen (jag gjorde dock ett dåligt jobb då de blandade ihop med vad jag äter som är lakto-ovo-vegetarian med vad veganer äter/inte äter.)  

Okunskapen om det  samt okunskapen i matlagning tror jag gör att folk upplever det som svårt. :  folk i allmänhet inte kan idag inte  laga mat (de kan inte ens laga sin egen blandkostarmat)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Intehärutandär
2/16/13, 3:19 PM
#3

Det har jag iofs märks också. Att folk undrar vad de ska göra med qourn/sojafärs - och de blir så förvånade då man säger att ska göra precis som med köttfärs. 🙂

Man behöver ju inte längre hålla på att laborera med att lägga bönor i blöt och odla krasse. 😃 Är man novis om veg-kost så köper man halvfabrikat och gör som man brukar. Så får alla mat i magen. Klagar vegetarianen då, så tycker jag att värden/värdinnan åtminstone försökt och det är vegetarianen som är dum. 

Nej, det håller jag om. Många kan inte sätta på en kaffebryggare knappt. 😮

[Moa-]
2/18/13, 5:43 PM
#4

Nära vänner tror jag frivilligt fixar något, dock anser jag inte att någon med specialkost kan "kräva" specialbehandling om de blir bortbjudna… Det är den som bjuders goda vilja som gäller då, skillnad om det är ett gemensamt beslut eller något man betalar för. Jag skulle till exempel troligen inte göra LCHF-kost om människor skulle få för sig att äta detta, utan då får de anpassa och äta det som passar dem av det som serveras… Det går sällan att anpassa till alla, vissa vill inte äta e-nummer, andra vill inte äta salt, vissa undviker fett och andra socker…

Att anse att någon annan (relativt okänd person) skall anpassa maten anser jag inte. Däremot skillnad vid nära vänner eller släktingar…

[Aquelegia]
2/18/13, 11:30 PM
#5

Haha vad motsägelsefullt "bjudningen inte är till maten utan för gemenskapen" eh ja? Och då blir automatiskt vegetarianen utanför pga denne får ta med eget!

MalinFrosch
2/19/13, 9:06 AM
#6

Jag håller med Moa, är det nära vänner/familj så tycker jag de kan laga vegetariskt och är det mer okända personer så brukar jag erbjuda mig att ta med mat så får de ta ställning till om de vill att jag ska göra det eller om de vill laga själva. 

Oftast brukar folk tycka att det är skoj att laga något annorlunda, annars brukar jag ge tips om vad de kan laga :)

Annons:
Ulf-S
2/20/13, 1:58 PM
#7

Jag förstår inte riktigt vad problemet är här. Som gäst kan man aldrig begära att få en viss kost serverad, men en bra värd eller värdinna ser till att fixa fram något till alla (inom rimliga gränser). 

I det aktuella fallet verkar det som att värdinnan gör fel, men Magdalena försöker släta över misstaget. Det kan ju också vara så att det blir krångligt rent praktiskt att laga flera olika maträtter i ett litet kök och värdinnan därför inte kan fixa alternativ.

Gästen är visserligen vegetarian här, men problemet skulle kunna uppstå om gästen inte tål tomat, äter kosher, hatar skaldjur, eller av någon annan anledning inte vill eller kan äta den fastställda menyn. Om det inte erbjuds mat som passar får man antingen tacka nej till middagen, gå dit med sin matlåda eller äta innan så att det räcker med något litet acceptabelt småplock under middagen.

kelfwing
2/20/13, 5:13 PM
#8

Jag tänkte posta ett inlägg som visade lite mer exakt hur jag tänker, men det gjorde precis Ulf- S.  Jag håller helt med Ulf-S.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

VildaVittra
2/20/13, 9:32 PM
#9

Jag erbjuder alltid att ta med egen mat pga mina allergier som kan krångla till det rejält då ex morötter finns i princip alla buljonger osv. Sen är det upp till värden om den vill läsa på exakt alla innehållsförteckningar. Till vissa tar jag alltid med egen mat då jag inte litar på dem (en såg jag göra salladen på skärbrädet där hon precis hackat räkor) då det är en fråga om liv och död för mig.

Summan av kardemumman är att jag tycker det tillhör normalt hyfs att erbjuda sig att ta med egen mat när man inte kan äta allt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kelfwing
2/20/13, 11:19 PM
#10

Såhär tycker jag.

Gästetikett:  erbjuda sig att ta sig med egen mat

Värdetikett: erbjuda sig  att laga maten till de som inte kan äta maten pga allergier, religion eller moraliska skäl. 

Jag tillhör också en minoriet (hittils har jag bara hittat att det är jag som tycker det) att om en person t. ex är allergisk mot morötter att man bjuder alla gäster på morotsfri mat. Särskilt gäller detta om det är en bemärkelsedag för allergien man firar.   Jag gör dock undantag på den här regeln för multiallergier eller där det är svårt för oinvigda att veta vad som innehåller vad, för jag vill inte att mina gäster ska dö eller hamna på sjukhus.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
2/20/13, 11:47 PM
#11

kelwing; så varje gång jag som ensam vegetarian skall besöka mina vänner (eller släkt) så skall bör samtliga serveras vegetarisk mat varje gång? Du inser inte det orimliga i det? Att jag som solklar minoritet ensam skall diktera villkoren för vad alla skall äta? Många av mina vänner är besatta av kött och skulle klara väldigt få middagar utan den där köttbiten. Jag anser att det är mitt ansvar att acceptera deras val på samma sätt som de får respektera mitt, och inte heller skulle de kunna kräva att jag skulle tillaga den där köttbiten om mina vänner kommer till mig…

kelfwing
2/21/13, 12:08 AM
#12

Moa: nu har du blandat ihop två olika saker som jag tycker.  Nej, jag tycker inte alls att ensam vegetarian ska diktera villkoren.  Jag sa om någon var allergiskt mot något (t.ex morötter) så tycker jag att det är bättre att bjuda alla på morotsfri kost än laga särskild morotsfri till gästen som inte tål morötter.  Detta kanske inte går alla gånger men i so stor utsträckning tycker jag att det är en bättre lösning både för värden och gästen (men jag är ensam om min åsikt, jag vet). Särskilt tycker jag att det gäller när man bjuder hem någon för att fira dennes bemärkelsedag.  

T. ex när min morfar som fyllde 80 häromsistens. Han är glutenintolerant. När han firades blev utan någoting till sin maträtt då han inte tål gluten (jag kommer inte ihåg vad).  Det tycker jag är konstigt när det är han som firas.  Jag tycker det är bättre då att alla får glutenfritt mat.  Särskilt som denne som lagade maten var min mamma som inte heller tål gluten och kan laga mat så det berodde inte på kunskapsbrist. .    Men jag vet att jag är ensam om denna åsikt och jag kräver inte att andra ska dela denna eller göra så. Men så tycker jag det är mest logiskt och mest artigt att göra.  Och så gör jag när jag bjuder hem folk, är någon allergiskt mot något så får fick ingen mat med den aktuella råvaran. 

Dessutom sa jag att det var gästetikett att erbjuda sig att ta med sig egen mat. Kräva eller diktera är aldrig artigt, hövligt eller trevligt.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Upp till toppen
Annons: