Annons:
Etikettmatprat
Läst 14987 ggr
kelfwing
2/15/13, 6:56 PM

Blötläggnins & koktider för bönor, linser, ärtor

Man kan blötlägga bönor i 24 timmar, då minskar koktiden.  Men här en lista på ungefär hur länge olika bönor, linser och äror måste blötläggas och kokas, om man  inte använder färdigkokade bönor. När det gäller matlagning finns det någon exakt tid som alltid fungerar. Tiden beror t.ex på hur stora bönorna är och hur gamla de är.  

Små vita  bönor  blötläggning  8h    koktid: 30 min

Stora vita bönor  blötläggning  8h    koktid: 1h

Kidneybönor       blötläggning 10h  koktid: 20 min

Adzukibönor:     blötläggning  8h  Koktid: 20 min

Sojabönor         blötläggning: 10h  Koktid 1,5 -2h

Mungbönor        blötläggning: 8 h  Koktid: 12 min

Black-eye bönor   blötläggning: 8h  Koktid 20 min

Svarta bönor       blötläggning: 8h  Koktid: 40

Röda  linser       behövs inte blötläggas  Koktid: 10 min

Gröna linser      behövs inte blötläggas   Koktid: 30 min

Gröna sockerärter  behöver inte blötläggas    Koktid: 1 min

Torkade Gula ärter:         blötläggning: 8h- 10h  Koktid:  1 - 1,5 h

Torkade gröna ärter:   blötläggning: 8h- 10 h Koktid: 1,5 - 2h

Kikärter:   blötläggning 8h   Koktid: ca 45 min

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Huygens
5/2/15, 8:37 PM
#1

Är svarta bönor giftiga som röda kidneybönor om man kokar svarta bönor på för svag värme? Blötläggningsvattnet blir väldigt svart. Hur giftiga är svarta bönor?

Sarah
5/2/15, 10:46 PM
#2

Koka på för svag värme? Det kokar ju vid 100 och sen blir det ånga.

Inkanyezi
5/2/15, 11:08 PM
#3

#1 De är nog inte särskilt giftiga. På Kuba är de mer eller mindre livrätt, och de brukar kokas tillsammans med ris, där riset färgas mörkt under tillagningen av de svarta bönorna.

Men generellt gäller för bönor att de innehåller antinutrienter, men att de också har enzymer som neutraliserar dem, vilket tar tid. Om man utöver blötläggning också låter dem ligga fuktiga ytterligare en tid, elimineras i stort sett alla antinutrienter som finns i bönans skal. Olika bönor har olika antinutrienter, men det handlar mest om fytater, salter av fytinsyra. Bönan innehåller också enzym som i närvaro av fukt bryter ner deras biologiska skydd, och det är därför det är lämpligt att lägga i blöt länge. Mer på:
http://matmolekyler.taffel.se/2010/02/23/bonans-baksidor-forgiftning-fytater-och-fjartar/

Huygens
5/2/15, 11:34 PM
#4

tack för svaren.

#3 Jag visste inte att bondbönor också kunde vara farliga, och jag förstod inte hur. Förlorar man järnet i blodet?

Inkanyezi
5/2/15, 11:42 PM
#5

#4 Det skadar de röda blodkropparna, och i en del fall så allvarligt att det är fara för livet. Om man ska uttrycka det som att man förlorar järnet, så är det en ganska ytlig beskrivning, men i princip gör man ju faktiskt det, eftersom de röda blodkropparna bryts ner. Det gäller den som saknar enzymet för att bryta ner den här sackariden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukos-6-fosfatdehydrogenas

Upp till toppen
Annons: