Annons:
Etikettmatprat
Läst 2189 ggr
kelfwing
2013-02-22 21:37

Dyr vegetarisk mat

Enligt Nyheter P4 Västmanland är  det fortfarande betydligt dyrare att köpa vegetariska alternativ än motsvarande köttproduktion trots att både utbud och efterfrågan har ökat.    Oftast är den vegetariska maten dubbelt så så dyr som motsvarande produkter i kött- och mejeridiskarna.

Enligt Göran Ellingsberg, VD för Komsta Food tar producenterna av vegetariska produkter inte något överpris. Enligt  honom kan man inte bara göra korv av t.ex bönor .  Enligt honom måste varan föräldra till ett högre proteintal, vilket är en kostsam process.

Läs hela artikeln här:http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=184231 

Käla: Nyheter P4 Västmanland

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Aribigga
2013-02-22 22:04
#1

Jag har aldrig reflekterat över att det är dyrare med vegetariska alternativ. Ändå äter vi mycket "färdig produkter" som qourn och grönsaksbiffar. 

Är man duktig och lagar från grunden måste det ändå vara billigare. Jag menar vad kostar ett paket bönor? 10-15 kr?

lurvponnyn.vimeddjur.se

kelfwing
2013-02-23 07:24
#2

Javisst, äter man mat från grunden så blir vegetarisk mat mycket billigare.😃

Men artikeln handlar om köttersättningsprodukter och mejerersättningsprodukter som är dyrare än djurkött och ko-mejeriprodukter. Paketvis märker man ingen jätteskillnaden men om du tittar på antal gram i förpackningen och kiloprise ser du skillnaden. T.ex quornfärs 300 g för 33 kr blir ett kilopris på 110 kr medan du kan få t. ex fläskfärs för 70 kr/ kilot. 🤔Detta trots att det inte borde vara så. Att framställa kött borde vara dyrare än framställa veg.rätter men pga av massproduktion och subventioner är det så . Det är inget nytt.

Det jag reagerade över i artikeln att han säger att det inte går att ta bönor eller grönsaker ch göra korv/biffar direkt av det. Det går alldelels utmärkt och det finns t.om företag som gör det.  Han säger att de måste omvandla bönor till högre proteintal för att kunna göra produkter. Kanske för att han ska kunna ta ut ett högt pris  och tjäna bra på produkten men knappast för näringsinnehållet i produkten. 🤪

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Aribigga
2013-02-23 08:06
#3

Det är ju lustigt, då har jag lyckats med det omöjliga flera gånger när jag gjort bönburgare 👍 som dessutom är mycket mer mättande än ett par qournfileér. 

När man utesluter kött kanske man blir lite mer medveten om vad man äter och rätterna ser annorlunda ut? Förut kunde en måltid hos mig vara spagetti och köttbullar bara. Nu innehåller det typ alltid en grönsak av något slag också, mest för att qourn i sig är ganska tradigt. Det är ju inte bara nyttigare utan det drygar ju ut hela måltiden vilket borde göra det billigare. 

Jag svamlar nog lite, lite funderingar från mig. 🙂

lurvponnyn.vimeddjur.se

Stallmima
2013-02-23 12:18
#4

Köpte häromveckan 1 kg vegofärs för 57:- , så den var inte speciellt "dyr" sen att vegofärs inte beter sig som köttfärs vid tillagning är en annan 5:a

Upp till toppen
Annons: