Matprat

Mätt länge

2013-02-27 06:51 #0 av: Aribigga

Jag är så innerligt trött på mina matlådor som jag har med mig till jobbet. Äter jag vid tolv så är jag hungrig igen vid halv tre-tre, då har jag två timmar kvar av min dag så det är inte så roligt. Visst fyller jag på med frukt då men jag skulle gärna stå mig längre på min lunch.

Det jag håller mig mätt på längre tid är i princip bönburgare men det är ganska ogott att återvärma och ha i matlåda. Max veggiemeal fungerar också men det vill jag inte äta varje dag. 

Så tips på mat som skulle fungera bra i matlåda och håller mig mätt i mer än två-tre timmar skulle göra mig mycket glad!

Anmäl
2013-02-27 09:09 #1 av: VildaVittra

Piroger är fantastiskt bra lunchlådemat. Bara att fylla med det man vill, som bönor, vitkål, ost, ägg, rotfrukter osv. Bara att servera med en sallad. Bakar du på fullkornsmjöl ökar mättnadskänslan.

Lasagne är också bra lunchmat, likaså grytor. Soppa som ex linssoppa fungerar också om man har en tät burk.

Något jag åt mycket till lunch en period var havregrynsgröt med krossade nötter och linfrö i, sen rev jag ett äpple ovanpå och pudrade över kanel. Sen på med mjölk och njut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2013-02-27 11:44 #2 av: Aribigga

Piroger äter jag som mellanmål så det kanske inte är det första jag tänker på när det är matlåda. Det är även svårt att hålla varmt den tiden jag behöver. Annars ett bra tips!

Nu är ja besvärlig men jag har mycket svårt för vanlig lasange. Den lasagne jag gillar med morötter och squash håller mig tyvärr inte mätt. Grytor av olika slag är det jag brukar ha med mig. Jag brukar försöka ha mer gryta än tillbehör.

Linssoppa ska jag testa, min matlådeburk är tät och bra.

Låter gott! Tyvärr inte så lätt att hålla varm. Men ska testa drt hemma någon gång.

Anmäl
2013-02-27 20:43 #3 av: [Moa-]

Aribigga; vad menar du med hålla varmt? Har du ingen micro så du kan värma maten på arbetet? 

Personligen anser jag att bönbiffar toppen att värma, annars fullkornspasta med quorn av något slag och varma grönsaker... =)

Anmäl
2013-02-27 21:05 #4 av: Aribigga

Jo visst har vi det, men eftersom jag arbetar ute hos kund så har jag en mattermos som jag värmer maten i innan.

Jo, brukar ha ungefär det men klockan tre knorrar min mage högt igen. Fast jag brukar ha vanlig pasta kanske får börja med fullkorn då, bläää...

Förlåt om jag låter negativ, det är jag inte. Jag är jätteglad för era tips!

Anmäl
2013-02-27 21:17 #5 av: VildaVittra

Du vet att det finns matlådevärmare som man kan koppla till cigaretttändaruttaget i bilen?

http://www.sepab.se/produkter/forarkomfort/matladevaermare

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2013-02-27 21:25 #6 av: [Moa-]

Arbigga; soppa som mår bra i termos kanske är en bra idé då! Annars skulle jag nog mer satsa på matiga sallader som kan ätas kalla, fullkornspasta, kidneybönor, valfri ost, sallad och grönsaker är toppenmat som även är lätt att variera! Även avokado är väldigt gott att ha i och mättar effektivt genom sin höga fetthalt. Matvete, couscous och bulgur andra förslag på matiga grunder.

Anmäl
2013-03-06 21:30 #7 av: Sarah

satsa på mat med protein och fiber, alltså ex bönor. Som ovan säger, matiga sallader, kanske med hummus eller bönröra till och bönor i salladen. Jag gillar att ha bulgursallad med mig, ofta med kidneybönor, fejcon, broccoli och gröna ärtor i och solrosfrön i. Massa oljedressing på det och det blir jättegott och mättande. 

Annars kanske du kan ha med lite nötter och frön som snacks. 

Anmäl
2013-03-06 21:45 #8 av: Aribigga

Tack för alla tips! Ska leta reda på lite salladsrecept och testa Glad

Anmäl
2013-03-07 21:46 #9 av: cokolada

jag har själv faktiskt märkt att röror gör att man lätt blir hungrig efter ett tag; t ex chili sin carne och dyl... Dvs mat som man inte måste tugga så mkt av. Om du märker att det är så hos dig kanske du ska undvika just sånt till lunch. Pestopasta med quorn och ruccola/spenat på sidan t ex är ett säkert kort kan jag lova :)

Anmäl
2013-03-10 13:00 #10 av: [melodier]

Pajer i alla former tycker jag är perfekt i matlådorna. Om du dessutom äter ägg så kan du göra en äggstanning och blanda i allt möjligt. Det håller mig mätt länge iaf! :)

Anmäl
2013-03-11 14:55 #11 av: Saga85

Jag fick reda på en fascinerande sak igår angående det där med att hålla sig mätt längre.

De gjorde ett test där de gav två testgrupper exakt samma mat, men den ena gruppen fick den som fast föda, den andra fick den i soppform. Av någon anledning var soppgruppen den grupp som var mätt längre. Detta mättes inte bara i frågan om "är du mätt" utan man kollade även innehållet i magen.

Anmäl
2013-03-14 06:49 #12 av: Namiko

Jag har haft samma problem större delen av mitt liv, oavsett vad och hur mycket jag ätit så har jag alltid blivit hungrig efter 1-2 timmar. Jag föreslår faktiskt att du fortsätter att äta frukten, fyller du upp på frukt (ät tills du är mätt alltså, inte bara en ensam frukt) som ett eget mål så håller du dig mätt väldigt länge. Sen jag började äta frukt som mat så blir jag inte hungrig innan det är dags för nästa måltid vilket är en ovanlig känsla då jag är van att gå och vara utsvulten en timme innan det är dags för lunch/middag.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anmäl
2013-03-14 22:46 #13 av: Aribigga

Tack igen för mer tips, har inte hunnit testa mer än soppa ännu, åt typ en liter champinionsoppa och en avocado. Jagblev så full i magen så jag knappt kunde röra mig en halvtimme efter jag ätit och höll mig nog mätt lite längre Glad

#10 Paj blir nog väldigt lätt torr och tråkig i min mattermos tyvärr :/

#12 Ska testa att slänga i mig lite mer frukt nästa gång jag käkar mellan måltiderna och se om det blir bättre!

Om någon har en bra länk med sallader så får ni gärna länka den, alla salladsrecept jag har tittat på hittills har kyckling som grund och jag tror inte qourn är så gott kallt...


Anmäl
2013-03-14 23:02 #14 av: [Moa-]

Arbigga; quorn är toppen kallt! Det är en av mina grunder i nästan alla sallader! Stek med någon god kryddning/marinad (eller gör i ugnen blir ofta bättre när det är marinad enligt mig, eller i värsta fall micra med grillkrydda), skiva tunt och ät med en sallat med valfri grund.

Att ha recept till sallad låter som överkurs enligt mig, ta det som finns hemma eller köp hem sådant du gillar. Bönor mättar, även ost och avokado, fyll upp men någon variant av kolhydrat och fräscha grönsaker, sallad, lök, tomat, gurka och paprika exempelvis.

Tzay är ett alternativ till quorn i sallad, det har högre fetthalt och bidrar därmed till en längre tids mättnad enligt mig.

Anmäl
2013-03-14 23:07 #15 av: Aribigga

Okey, då ska jag testa quorn kallt. Glad

Överkurs för dig kanske Skämtar Ska jag ta det som är hemma blir det typ... gul lök och vitkål? Jag är helt off när det gäller sallader och innan jag blir on på det känner jag att jag vill ha mer vägledning än "ta det som är hemma".

Ska kolla efter Tzay nästa gång jag handlar!

Anmäl
2013-03-15 10:29 #16 av: [Moa-]

Okej, men du kan få mina standardsallader:

I botten pasta, (just nu fusilli på vit fiber), Sallad (valfri sort, ofta blandade på påse, just nu en fas med isbergssallad), en tomat (i klyftor, eller körsbärstomater), rödlök (skivad tunt gör att det inte blir starkt), en avokado, quornfile och minimozzarella. Dressing: färdigköpt, eller en vinägrett på olivolja, balsamvinäger och honung, salt och peppar. (Det går även att blanda ut vinägretten med lite cream fraich för en krämigare dressing, dock för utseendets skull skulle jag då ha vit balsam istället för mörk.)

Varianter är att ha i är paprika, oliver, fetaost, chevre, gurka, bönor (kidneybönor, kikärtor), tzay, annan pasta, matvete, couscous, bulgur eller vad helst man kommer på. Om du har svårt att bli mätt skulle jag rekommendera att alltid ha kolhydratbas och gärna fylla upp med lite "mättande" ingredienser, med andra ord inte endast gurka. =P

Tzay är fryst och relativt dyrt, men mycket gott och mättande. (Sedan jämför du med kött så blir det ändå helt okej och det ger många portioner.)

Anmäl
2013-03-15 13:44 #17 av: Aribigga

Tack! Det låter som en bra bas att börja variera med :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.