Annons:
Etikettnäringslära
Läst 2686 ggr
starhawk
3/4/13, 1:31 PM

Frågeställning

Hur ställer sig egentligen vegetarianer till svamp och alger? Sedan tidigare vet man att dessa ligger mellan växtriket och djurriket, enligt dom senaste rönen har dom mer gemensamt med djurriket än växtriket, så hur är det med er, äter ni svamp och alger?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
MalinFrosch
3/4/13, 2:00 PM
#1

Jag tycker inte det är djur. Jag äter det.

[Moa-]
3/4/13, 9:25 PM
#2

Jag har aldrig hört om någon vegetarian som inte äter detta. Även veganer brukar äta dessa.

Aribigga
3/5/13, 6:29 PM
#3

Svamp är inte tillräckligt levande för att jag ska bry mig ;) samma gäller bananer, de lever ju tills man skalar dem.

lurvponnyn.vimeddjur.se

starhawk
3/6/13, 12:35 PM
#4

#3: Aha! så om maten inte gör tillräckligt motstånd så är det okey att äta det? Så att alger och svampar är mer djur än växt räknas inte så länge de inte gör tillräckligt motstånd mot att dödas och ätas.

Det påminner mig om följande lilla gåta:

Vad kallas ett djur som varken gör motstånd eller springer iväg från en fiende?
svaret är: Lunch!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Moa-]
3/6/13, 12:55 PM
#5

starhawk; inte riktigt det som står va?

starhawk
3/6/13, 2:07 PM
#6

#5: Nu får du allt förtydliga dig, vad menar du?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
kelfwing
3/6/13, 2:44 PM
#7

Saklig diskussion och inte gömda påhopp samt trevlig ton i diskussionen, tack! Förtydliga gärna ironi/skämt med smileys så ingen känner sig påhoppad i onödan.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
3/6/13, 2:54 PM
#8

starhawk; ingen har skrivit att djur som inte gör motstånd är okej att äta och jag tyckte att det var en riktigt låg kommentar av dig.

Däremot ses inte svampar som tillräckligt levande, det avser att de ej anses ha känslor (min subjektiva tolkning). Även växter är levande som sagt, och nej, det gör inte tillräckligt med motstånd för att få vara fredade, men kanske mer viktigt, de anses ej ha känslor.

Aribigga
3/6/13, 5:55 PM
#9

#4 Va? Jag sa inget om motstånd? 

Annars så tycker jag att svamp är för gott för att avstå. Är det ett bättre argument för dig? Det är ju det de flesta säger om kor, det är för gott för att avstå.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Afturelding
3/6/13, 7:06 PM
#10

Jag äter svamp, och använder alger i bakning ibland. Eftersom att de inte har de karakteristiska dragen i alla fall jag ser hos djur så spelar det inte så stor roll vad vetenskapen säger. För mig är ett djur något som kan röra på sig av egen kraft, och/eller har ett komplicerat medvetenade (alltså mer än svampar som kan producera partners för att de är medvetna om att det inte finns fler i närheten)

Och #9, ja, det är väll en anledning god som vilken som helst? Annat folk ska väll få äta kött för att de tycker att det är gott också, även fast vi avstår…?

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Moa-]
3/6/13, 7:14 PM
#11

Afturelding; nja, "det är så gott" är enligt mig ett vekhetsargument som tyder på bristande moral och etik. Oavsett om det gäller kött eller annat, kött är jättegott, det har inget med saken att göra när jag anser att det är etiskt fel att äta det (med flera olika etiska motiv).

Jag respekterar att alla gör sina val och vill andra äta kött så är det deras val, men då skall de stå för det, inte säga att de inte klarar sig utan eller att det är för gott att avstå…

Afturelding
3/6/13, 7:18 PM
#12

#11 Givetvis, det viktigaste är ju att man själv kan försvara sitt val. Att välja att äta kött för att det är gott men att välja sina producenter med omsorg är ju en sak, och att äta importerat kött från t.ex Brasilien sju dagar i veckan är en annan.  Det jag menade var mest att vi ska acceptera att folk faktiskt tycker så, och jag tyckte att ovanstående var lite väl hård i sitt dömande :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Moa-]
3/6/13, 7:23 PM
#13

Okej, du menade så, då är vi helt överens. Däremot sekunderar jag inte att välja sitt kött med omsorg, många tror att det räcker med att välja svenskt, vilket jag inte alls håller med om.

Annons:
Aribigga
3/6/13, 8:20 PM
#14

#11 Jag tycker att "det är gott" faktiskt är det enda argumentet som håller när man har valt äta kött. För mig finns det ingen annat argument som håller. Äter man kött med argumentet att det är gott så håller man i alla fall inte på med olästa argument som att "man måste äta det för att må bra" "människan är skapt för att äta kött" och dylikt. 

Sedan att det inte är ett argument som övertygar mig om att det är rätt att äta kött är en annan sak. Och att alla argument mot att äta kött är mycket mer övertygande är ju ganska självklart när det enda giltiga argumentet är att det är gott. 

Så tänker jag i alla fall. 🙂

Jag tycker det är rätt att äta svamp. 😉

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Moa-]
3/6/13, 8:23 PM
#15

Arbigga; det är otroligt lågt enligt mig att anse att det är fel och oetiskt att äta kött, men ändå göra det med motiveringen att det är gott. Det är inte en stor uppoffring att göra för att stå upp för sina ideal. Hellre då att man anser att det är rätt att äta kött och att djuren existerar för just detta syfte, att man helt enkelt står för detta.

Aribigga
3/6/13, 8:27 PM
#16

Jag vet inte om det blev något fel med din meningsuppbyggnad där för jag förstår inte riktigt vad du menar? 

Jag skrev bara ner vad jag tyckte, det finns inget argument för att äta kött mer än att det är gott. 

Själv väljer jag att inte äta kött för det argumentet håller inte.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Moa-]
3/6/13, 8:32 PM
#17

Arbigga; har skrivit om, det inte om det blev tydligare.

Dock håller jag inte alls med dig, etikuppfattningen delar inte alla, vissa anser att det är rätt andra anser att det är fel. Däremot anser jag att du alltid skall stå upp för dina egna åsikter och ideal.

Aribigga
3/6/13, 8:39 PM
#18

Nu förstod jag tack!

Det är lustigt att du inte håller med mig för jag tycker vi verkar vara ganska överens. 🙂 Vi tycker inte att det är ett bra argument att äta kött för att det är gott. 

Jag vet dock inget argument som håller för att äta kött? Du nämnde något högre upp om att man kan anse det rätt att äta kött för att djuren är till för det. Det tycker jag är ett lika dåligt argument. Men jag antar att inte så många på denna sidan letar efter sådana argument heller…

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Moa-]
3/6/13, 8:49 PM
#19

Ja, jag finner inte argumentet som bra, men är det deras syn så kan inte jag svara objektivt på varför djur skapades. Däremot anser jag att det är ett bättre argument att anse att djuren är skapta för din njutning och jag ser personligen detta som mer acceptabelt än att du är så svag i dig själv att du säger att du anser att det är etiskt fel att äta kött, men att du gör det ändå för att det är för gott för att du skall avstå.

tlover
3/29/13, 7:16 AM
#20

bara för att vargen är mer lik hunden än vad den är lik en katt betyder inte det att vargen är en hund.

samma med vampar och alger kan man tänka.

Däremot är det inte så svårt för mig, jag är veg av miljöetiska skäl och det är mycket mer miljövänligt att fara ut och plocka svamp än att köpa kött så så enkelt var det.

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: