Annons:
Etikettmatprat
Läst 16854 ggr
[melodier]
3/10/13, 11:20 AM

Musslor?

Jag äter inte fisk men jag kan inte bestämma mig om jag vill äta musslor. Finns det några belägg på att musslor kan känna smärta osv?

Äter ni andra som inte äter fisk musslor?

Annons:
[Moa-]
3/10/13, 11:30 AM
#1

Nej, jag skulle inte överväga tanken på att äta musslor, det är ett djur, jag äter inte sniglar eller maneter heller… (Om nu människor skulle äta det.)

Är jag inte övertygad om att djuret inte har känslor så skulle jag inte se det som värt risken. Hur ser du själv på det?

[melodier]
3/10/13, 11:37 AM
#2

Det är just det jag inte kan bestämma mig om. Känns inte som en mussla är ett ''riktigt'' djur. Vad jag har förstått så har dem ingen hjärna, men däremot ett hjärta. Så det känns lite mer som dem är en växt. Som tex en köttätande växt kan ju ''tänka'' och göra rörelser när den behöver osv.

[Moa-]
3/10/13, 11:46 AM
#3

Det var under biologin i högstadiet som jag insåg att räkor hade hjärta och andra organ som jag upphörde med att äta dessa.

Djur som har organ kan du ju dock inte kalla för växt, där drar jag en direkt gräns.

Vissa musslor har enligt Wikipedia ögon, vilket talar ett tydligt språk enligt mig. "Flodpärlmusslans hela nervsystem består av tre nervknutor, känselorganen utgörs av hudflikar som sticker ut ur skalet[4]." Wikipedia

[melodier]
3/10/13, 12:44 PM
#4

Räkor äter jag inte. Håller med dig angående det. Däremot så borde ju djur utan hjärna inte kunna känna smärta.

[Moa-]
3/10/13, 12:56 PM
#5

Jag kan inte tillräckligt med biologi för att kunna svara säkert på frågan, däremot att risken finns räcker för mig. Finns känselorgan så bör det rimligen även finnas något system som tolkar detta?

[melodier]
3/10/13, 1:02 PM
#6

Jo, det är klart.. Jag tror dock att känselorganen mer fungerar som en överlevnads fuktion som att tex kunna söka efter föda och det behöver ju inte betyda att de känner smärta.

Annons:
kelfwing
3/10/13, 2:42 PM
#7

Här kommer lite fakta om musslan som kanske kan hjälpa dig att bestämma dig.

Musslans kroppsdelar:

musslor - musslor. Den yttre och inre byggnaden.

Hur du få ovanstående till en växt (och inte ett djur) är för mig oklart. 

Musslan har ett nervsystem. 

Musslans muskler har starka slutmuskler och det kräver stora krafter för att bända upp dem.

Pärlor bildas i vissa musslor just för att de ska undvika obehag. Det händer att små sandkorn kommer in inanför skalet och irriterar mussland. Då kapslar den in sandkornet  pärlemor och det är så pärlor bilda.

Musslor kan förflytta sig generellt genom krypande eller hoppande beroende på art.

Källor: ne.se, unga fakta, wikipeda.se

Enligt ovanstående drar jag slutsatsen att musslor är ett djur och kan känna smärta trots att det inte ser ut som ett vanligt djur.  Om du beslutar dig för äta dem eller inte är ditt val.

Om du beslutar dig för att inte äta musslor så har TrevorS ett recept på veganska musslor här: http://uploads.ifokus.se/uploads/63c/63cab27ae5036b7fe400ee534562ce6f/fiskspecial-for-veganifokusse.pdf

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[melodier]
3/21/13, 12:43 PM
#8

Jag menade inte att musslan är en växt för det vet jag ju att det inte är. Jag liknade bara "beteendet" som med en växt. Som tex så har en del köttätare växter känsel när det kommer en insekt och kan suga ner eller klämma ihop djuret. Det beteendet gör ju att man nästan kan tro att de har en fungerade hjärna osv. Tack för länken!

Sarah
3/22/13, 9:35 AM
#9

Skulle inte äta musslor… :S

Upp till toppen
Annons: