Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 4638 ggr
Maliceangel
2013-03-12 14:12

Vegetarisk gryta

Vi äter så sällan (läs aldrig) gryta här hemma och skulle vilja göra det :) Jag har aldrig gjort en gryta förut och vet inte hur man gör.

Är det någon som kan ge tips på en god, lättlagad vegetarisk gryta?

Annons:
Aribigga
2013-03-13 12:12
#1

En lättlagad och god gryta: 2-3 portioner 300 gr Qournbitar (går bra med bönor om man inte gillar quorn) Ett halvt stort paket med wokgrönsaker 1 burk Kokosmjölk 1 buljongtärning 1 msk röd currypasta Tina Qournbitarna i en stor stekpanna/kastrull och häll sedan på Kokosmjölken och ha i buljongtärningen och currypastan. När buljongtärningen och currypastan har löst upp sig ha i wokgrönsakerna och puttra tills de är tinade. Färdigt! Den kan såklart varieras i det oändliga, purjolök är t.ex gott att ha i.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Vegosessan
2013-03-13 13:07
#2

Det roligaste är att improvisera, tycker jag!
Är ingen följa-recept-människa.

Jag tar vad jag har (kanske kikärter, kanske linser, kanske bönor, kanske har jag sojakött i frysen?)
I med grönsaker. (wokgrönsaker, sommargrönsaker, paprika osv)
Vill jag ha vatten, sojamjölk/havremjölk eller kanske kokosmjölk som bas? (tar oftast vad jag har hemma)
Sen kryddar man efter smak, vill jag ha den lite mer åt asiathållet? Curry! Starkare gryta? Currypasta! Cayennepappar!

Men annars har vi bra recept här, alla älskar inte att improvisera. ;)
Finns under kategorin "grytor & wok" under recept.

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

Maliceangel
2013-03-13 23:22
#3

Tack! Jag improviserar jämt. Även när jag försöker följa ett recept skenar det senare iväg & blir något eget iallafall :-) men recept ger ofta en bra grund.

Vegosessan
2013-03-14 08:46
#4

Jo, precis. Fint att ibland ha ett recept som grund! ;)

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

tlover
2013-03-29 09:18
#5

jag skör alltid efter vad jag har i skåp och vad som finns pga årstid,

men jag brukar köra några grundisar

"svensk": fräs lök, vitlök och ev nån rotgrönsak i rapsolja, häll på vatten, buljong sojasås, vitpeppar, kryddor som tex timjan, bönor (kidney vanligtvis men även vita bönor funkar) bladgrönsaker som tex nässlor el svinmålla el spenatåker i här också. det får koka en stund (tills rotsakerna kokat färdigt) och reds sen med vetemjöl/potatismjöl och vatten.

jag kör inte alla sammtidigt utan väljer 2-3 huvudingredienser men lök är alltid med. passar bra till potatis.

Mellanöstern: fräs lök och mer vitlök, häll på krossade tomater, buljong och kikärter krydda med tex spiskummin och koriander. låt koka ett tag. passar till ris och quinoa. man kan även lägag till texslantade morötter, frön eller liknande

mexiko: fräs lök (ja jag gillar lök) och mkt vitlök i olja häll på krossade tomater, buljong, majs, minst 2 sorters bönor massor av spiskummin, lite caynennepeppar, basilika och koriander. serveras med tex ris eller i tacobröd.

hett: fräs lök, mkt vitlök och sambal oelek i olja häll på vatten och ganska mkt tomatpure (funkar med lite krossade tomater också), buljong, svarta eller black Eye bönor eller jordnötter (ev båda) red sist med lite potatis/vetemjöl.

passar till ris

currybas nr1:

fräs lök, vitlök, tärnat äpple och curry i olja. Häll på vatten, buljong, sojasås och rensade röda linser. låt koka i ca 10 min.

kan varieras med extra grönsaker eller att man skippar äpple helt och har nått annat i. passar till ris

currybas 2: tomat och curry

fräs lök, vitlök, curry och slantade morötter i olja. häll på krossade tomater, buljong och kikärter. låt koka tillsmorötterna är färdiga.

serveras till ris.

mina "grundrecept" sen har jag ju pastasåser också men dom räknar jag inte till grytor ;)

l'm back

monimoni
2013-04-01 19:13
#6

Det som är så bra med quorn och sojakött är att man kan laga vilken "köttgryta" som helst. Det är bara att byta ut köttet mot quorn. Prova att göra kalops eller korv stroganoff, mums!

M☝️

Annons:
tlover
2013-04-01 19:16
#7

vanlig "köttgryta" (dvs lök, "brunsås", ev rotsaker) går ju att göra på bönor också, behövs inte köttsubstitut.

blir väl inte exakt likadant men jättegott och passar smakmässigt ändå

l'm back

kelfwing
2013-04-01 21:05
#8

Jag brukar byta ut köttet mot svamp i köttgrytor. Funkar det också

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Upp till toppen
Annons: