Annons:
Etikettallmänt
Läst 2210 ggr
[MiniPim]
3/28/13, 9:27 PM

Äntligen!

Vill bara säga att ..efter flera veckor med massor med tjat om att jag ska bli vegetarian  så har jag fått bli det! Är så himla glad. <3 

Håller på att ''testa'' på nu för att se om jag klarar av det ordentligt, och nu har det gått 2 dagar och jag mår prima. 

Qourn kanske inte är det godaste, men när jag äter det känner jag mig inte äcklad över att det är ett djur som har dött för min skull. 

Wooho! :D

Ville bara skriva av mig lite. :)

Annons:
Frosstis
3/28/13, 9:37 PM
#1

Jag vill också bli : )) Vad äter du nu istället för kött?

[MiniPim]
3/28/13, 9:37 PM
#2

#1 Äter qourn och soja produkter :)

Frosstis
3/28/13, 9:59 PM
#3

#2 Okej, det måste ju vara billigare än kött:) Det ska jag äta när jag flyttar hemifrån iallafall.. Försöker fortfarande övertala föräldrarna.

Äter du linser? Jag ger det till hamstern och tycker de smakar lite smuligt. Fast jag kanske kokade de för länge..

[MiniPim]
3/28/13, 10:03 PM
#4

#3 Nej tyvärr så är det dyrare, iallfall här. Här kostar det dubbelt så mycket som kött! :( Men det är verkligen värt det! 

Lycka till, ge inte upp! :D 
Nej det gör jag inte, det är många som säger att jag behöver linser, bönor och sådant men de flesta jag pratat med säger att man väljer själv. Men det är nog bra att äta det för att få i sig alla proteiner typ som finns i kött. :)

Frosstis
3/28/13, 10:05 PM
#5

#4 Jaha, jag har hört att det är billigare.. Ja klart det är billigare- jag mår illa bara av att titta på äggen.. ska ha egna höns : ))

Fast man kan ju faktiskt lära sig att äta saker- men jag skulle nog inte vilja äta bönor så mycket och gå runt och prutta xD Men linser är nog gott om man tar i salt och sådant:)

tlover
3/29/13, 6:59 AM
#6

jag skulle inte vilja "leva" utan baljväxter, bönor, linser ärter (främst linser dom är så enkla) är mums.

det jag skulle vara orolig för är ju microneutriner om du bara äter halvfabrikat (Quorn, sojaprodukter m.m.) dom är nämligen inte så rika på vitaminer och mineraler, vilket baljväxter är fullpropapde med.

nuförtiden finns det ju billiga burkbönor så man behöver inte stå och koka dom så länge (om du kokar bönor/ärter m.m koka en stor sats och frys in i portionsförpackningar, det sparar tid)

vill du ha enkla bön/lins/ärt recept är det bara att hojta.

l'm back

Annons:
tlover
3/29/13, 7:01 AM
#7

förresten när magen vant sig med baljväxter så bli man inte gasig längre,

det är bara i övergångsperioden eller om man bara sällan äter baljväxter som man blir gasig…

ja eller om man tillagat dom dåligt.

(om inte man har typ IBS och inte tål fibrer)

l'm back

tlover
3/29/13, 7:06 AM
#8

ett sätt för att öka smått med baljväxter skulle ju kunna vara att göra en sats lins el bön sallad som man har i kylen och har till resten av maten, i början kan man ta tex bara en matsked och sen ökar man.

i vår familj har vi alltid ätit mkt baljväxter så jag hade inga övergångsproblem men vi hade det ofta som tillbehör snarare än huvudrätt (min pappa var mästare på bön/lins sallader blandannat)

l'm back

kelfwing
3/29/13, 10:59 AM
#9

Minipim: Om du ska äta vegetariskt måste du äta baljväxter i någon form för att din kost ska bli varierat och balanserat och för att du ska hålla dig frisk.  Och helst variea dig med några alternativ:

Baljväxter är t. ex:  bönor (gröna, vita, röda, svarta, bruna), ärter (gröna och gula), jordnötter, sojabönor, linser och kikärter.

Om du äter sojaprodukter får du ju i dig indirekt baljväxten sojabönan. Men det är bra att variera sig lite mera. Men det brukar komma med tiden. Om jag förstått dig rätt så har du varit vegetarian i 2 dagar.  När jag blev vegetarian (för cirak 14 år sedan) åt jag ganksa mycket quorn för att ersätta köttet men det blev gradvis ersätt med grönsaker i takt med att jag lärde mig vegetarika recept. Jag äter idag fortfarande quorn och sojaprodukter men i mindre mängd, idag föredrar jag sojabönor och svamp i mer naturlig form.

Oj, vilken föreläsning det blev. Det var inte riktigt meningen.

Lycka till med ditt nya liv som vegetarian!

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Vegosessan
3/29/13, 3:29 PM
#10

Med baljväxter (ärtor, linser & bönor) så blir det billigare.

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

Aribigga
3/30/13, 7:34 AM
#11

Vad lustigt jag har aldrig hört förut att man måste äta baljväxter. Jag äter allra mest quornprodukter och har gjort det nu sen jag började välja bort kött (ca ett år sen bara). Betyder det att jag riskerar bristsjukdomar? Många veteranvegetarianer påpekar dock på en gång att man kan äta så mycket mer än köttsubstitut men jag tycker att det är ett bra sätt att börja ta bort kött från sin kost. Speciellt när man är van att laga mat med kött, istället för att lägga om både sin kost och sätt att laga mat samtidigt så gör man en sak i taget istället.

lurvponnyn.vimeddjur.se

tlover
3/30/13, 8:51 AM
#12

Quorn tex är ju väldigt låg på järn tex som kött är rikt på

så skaffar du dig inte järn på annat håll så är det nog risk på järnbrist (det är ju den vanligaste näringsbristen i världen)

här står det innehåll på Quorn http://matkalkyl.se/se-quornsvampproteinfarsbitarfil.php de enda vitaminer och mineraler den är rik på är zink och B1

jämfört med sojabönor http://matkalkyl.se/se-sojabonortorkadekoktausalt.php

så även om sojabönornas näringsvärde inte är "off the chart" så är det ju mycket bättre jämfört med Quorn

även andra bönor var mkt bättre än Quorn (kan kollas på samma sida)

är det inte tråkigt att bara äta substitut och inte äta riktig mat?

l'm back

Aribigga
3/30/13, 4:25 PM
#13

Men man äter ju inte bara qourn, vi äter mycket grönsaker och annat till qournet och jag har bra blodvärden (kollar dem när jag ger blod.) Förut när jag åt kött hade jag sämre blodvärden vilket berodde på att jag tänkte mindre på vad jag stoppade i mig. 

Jag anser qourn vara riktig mat så nej. Men tydligen är man en dålig vegetarian om man äter det, man blir väl inte riktig om man inte lagar all sin mat från grunden känns det som…

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
[MiniPim]
3/30/13, 4:26 PM
#14

Självklart kommer jag äta bönor, linser och liknande också. Jag vet att man endast inte ska äta qourn.

tlover
3/30/13, 4:30 PM
#15

bytet kött mot Quorn kan vara dåligt näringsmässigt om man inte äter annat men har man ändrat annat (tex äter mer järnrika grönsaker) behöver man ju inte få brist men som nybörjare kan det vara svårt.

Det är massa annat som jag inte räknar som "riktig mat" tex mackor, klämmackor, våfflor etc etc och både bröd och våfflor kan man göra från grunden så det är bara mitt personliga tycke om vad som är riktig mat.

jag skulle då bli sjukt less på quorn om jag bara åt det (+ kolhydrater och grönsaker)

edit: kom på mer "inte riktig mat", spam, ihoppressad skinka, köpta köttbullar fast det äter nog inte så många veggisar

l'm back

tlover
3/30/13, 6:15 PM
#16

by the way så är jag supertrött och har sovit jättedåligt inatt så sånt som jag inte har "bevis" för (typ länkarna) som jag skrivit idag behöver ni inte bry et så mkt om…

det kommer ändå från en som tycker att lök inte är en riktig grönsak

l'm back

Saga85
3/30/13, 10:25 PM
#17

#3 Jag gjorde också misstaget att bara koka linser från början. Testa att göra linsburgare, soppa eller som "köttfärssås" - det är grymt gott 👍

tlover
3/31/13, 8:14 AM
#18

#17 När jag gör "köttfärssås" så brukar jag ha soja/quornfärs + linser + marinerade bönor. det blir supergott och färggrant, däremot blir det inte så ofta hemma. har ni förresten testat att marinera bönor? det blir jättegott, man kan äta dom som dom är efter till och med (man marinerar efter man har kokat eller efter man sköljt av dom från burk). marinerade bönor funkar i pastasåser, grytor, sallader (har inte testat soppor men det funkar säkert), som tillbehör och som extra smak i bönbiffar (brukar ha mest omarinerade som är finmixade sen några bara lätt mosade med gaffel som är marinerade i själva smeten) det håller ett tag i kylen också.

l'm back

Aribigga
4/1/13, 10:12 AM
#19

#15 Det är klart man blir less om man bara äter samma sak hela tiden. Du skulle förmodligen bli trött på kidneybönor om du bara åt det hela tiden också. 

Jag har inga problem alls att variera quornrätter därför blir jag inte less på det. Dessutom äter vi inte bara det som det låter som du tror, vi äter annat också.

lurvponnyn.vimeddjur.se

tlover
4/1/13, 5:37 PM
#20

somsagt jag blir inte så smart då jag är för trött,

jag kunde ha skrivit det på ett bättre sätt, förlåt 😕

Jag tycker bara om baljväxter så mkt att jag har svårt att tänka mig att bara äta Quorn och det är dyrt och vegansk mat är godast (bara personliga åsikter detta, däremot så är ju länkarna fortfarande bra)

l'm back

Annons:
monimoni
4/1/13, 7:04 PM
#21

Du skriver att quorn inte är det godaste men ta vilket köttrecept som helst och krydda på samma sätt så blir det gott. Sedan är det så att man måste vänja sig med dom vegetariska smakerna.

Lycka till.  Tänk på djuren och miljön så blir det enklare.

M

kelfwing
5/1/13, 7:37 PM
#22

Minipim: Tänkte att du kanske är intresserad av våra två nya artiklar eller snarare 1 artikel och 1 kokbok här på forumet:

Vegetarisk nybörjare i köket:http://vegetariskt.ifokus.se/articles/5181390b8e0e7435dc000139-vegetarisk-nyborjare-i-koket?discussions-1

Nybörjarens kokbok:

http://vegetariskt.ifokus.se/articles/518142558e0e741431006362-nyborjarens-kokbok?discussions-1

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Intehärutandär
5/2/13, 8:16 PM
#23

Jag älskar quorn och sojaprodukterna! Med rätt kryddning, så kan jag lätt föräta mig. En kycklinggryta med Quornbitar istället ex. Mums! Eller veg färssås. Sojakorvstroganoff! Dyrt är det dock, men väldigt mättsamt. 

Då jag blev vegetarian på 80-talet så fanns enbart burkkorv som smakade apa (gissar jag ;) ). Då var det bönor, linser och groddar man skulle blanda ihop i äckliga blandningar. Vilket jag avstod. Och först efter nästan 25 år vågade jag göra linssoppa, daal m.m. av linser. 

Jag har aldrig haft dåliga järn eller B12-värden, mer än vid graviditet. För jag äter mycket spenat, broccoli, gröna bönor, nötter osv. Och har fått min dagliga dos av ett par skivor ost eller en tallrik fil. Numer tål jag dock inte laktos något vidare, så jag måste kolla in soja- & havreprodukterna snart. (Och alla vegetarianer äter inte laktos)

TS, om du ska våga på dig linser t ex, så låna hem en indisk kokbok. Där finns olika daal (linsröror att äta med naanbröd t ex), spenaträtter, aubergin-röror osv osv. Då får man billiga nyttiga produkter som också är väldigt goda pga kryddningarna. Får man en tam kryddning eller marinad, så kan det avskräcka tror jag. 

En bra bok att ha hemma som nybörjare är Icas Rutiga Vegetariska kokbok. Där står alla vitaminer och mineraler uppstaplade också. Vilka bristsymptom de kan ge och vart man finner dem i. Också ex på frukostar, mellis osv.

Upp till toppen
Annons: