Annons:
Etikettlivsstil
Läst 4075 ggr
[Kanintokan]
2013-04-09 09:31

Får inte bli vegetarian

Hejsan :D

Jag vill bli vegetarian och är 16 år. Men jag får inte för min mamma. Hon säger att eftersom jag fortfarande växer behöver min kropp mycket protein från kött. Hon tycker att det kommer bli för svårt för mig att få i mig alla saker genom en vegetarisk kost.
Hon har sagt att när jag fyller 22 ska jag få bli vegetarian.
Men jag vill inte äta kött.

Hur ska jag göra? Tacksam för hjälp och förslag :)

Annons:
Fridaaaa
2013-04-09 09:34
#1

Efter du fyllt 18 år kan din mamma inte bestämma över dig, vad du ska äta eller inte.

Finns många 16 åringar som är vegetarianer som mår bra, och får i sig det dem ska, men krävs en del kunskap kan jag tänka mig, vad man ska äta osv 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Kanintokan]
2013-04-09 10:44
#2

#1 Ja jag tycker att jag borde kunna få bestämma själv efter det att jag fyllt 18. Men då får jag nog göra min egen mat (vilket inte spelar någon större roll för mig)

Ja! Mina släktingar är det och de mår ganska så bra. De har brist på någon vitamin om jag inte mins fel, men annars är allt bra med dem.

Har du något tips på någon sida eller artikel här som jag kan läsa för att få mycket bra och inte så krånglig information om hur och vad man bör äta om man vill bli vegetarian i ung ålder? :)

tacksam för ditt svar.

Intehärutandär
2013-04-09 16:04
#3

Jag blev vegetarian, då jag var 8 år - på skolsköterskans direktiv. Och jag har växt som jag ska. 

På 70-talet gjordes studier på barnfamiljer som åt veg-kost. Och inga konstigheter fanns. Det är en känd undersökning av en kvinna, vars namn jag inte minns nu. Men det finns i bokform. BVC hade det då min son var liten.

Så den tesen kan din mor glömma. Majoriteten av Indier är vegetarianer, de är normalstora. 😉 

Edit: Elsa Laurell heter hon. En kvinna jag känner var med i studien på 70-talet med sina barn.

Sarah
2013-04-09 17:21
#4

Det är absolut inga problem att få i sig allt man behöver som vegetarian och många föräldrar oroar sig i onödan bara för att de inte kan så mycket om näringslära. Om du läser på och visar henne att du vet hur du ska få i dig protein osv så är det nog enklare. Ät baljväxter/ nötter frön och du klarar dig bra. 

Vi i västvärlden äter för övrigt för mycket protein :)

kelfwing
2013-05-01 19:34
#5

Jag tycker du och din mamma ska läsa vår nya artikel:

Vegetarisk nybörjare i köket Vegetarisk nybörjare i köket:http://vegetariskt.ifokus.se/articles/5181390b8e0e7435dc000139-vegetarisk-nyborjare-i-koket?discussions-1

I den står det bland annat vad man kan ersätta kött med och hur man får i sig alla näringsämnen.  Vilket inte är svårt. Om vi t. ex tar det där med protein så måste du anstränga dig oavsett om du är vegetarian eller blandkostare för att få proteinbrist om du är full friskt. För övrigt innehåller det mesta proteinrika köttet rostbiff 22 gram protien per 100 gram medan sojabönan innehåller 36 gram protein per 100gram och linser 22- 24 gram protein per 100gram.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

sannabananna
2013-05-01 22:21
#6

Det är inga problem! Jag har varit vegetarian i 4 år nu o jag ska fylla 17 år;) Fullt frisk o mycket fysisk aktiv då jag både rider, har hund och tränar! Många föräldrar tror att man behöver proteinet från köttet för att växa, men dem har fel! som #5 sa så är sojabönor o linser också bra proteinkällor:) dessutom så finns det mkt olika produkter av sojabönor såsom sojamjölk och vegetarisk köttersättning:) qourn är också väldigt nyttigt (och gott för den delen)! Vad jag har gjort är att fortfarande äta fisk och skaldjur tills jag har vuxit färdigt för att lättare få i mig det jag behöver, då godkände mina föräldrar mitt beslut efter många om och men:) Ett tips: läs på så mkt du kan så att din mamma vet att du verkligen vill och vet vad du (och hon) ger sig in på! och behöver du övertalningshjälp så är vi här på sidan här för dig! P.S Jag är fullt normalviktig 169cm hög och väger 56 kg;)

//SannaFlört

Annons:
Skunken
2013-05-04 14:59
#7

Det är livsviktigt att få i sig ordentligt med protein när man växer, därmed inte sagt att det proteinet behöver komma från kött! Protein finns i massa andra livsmedel ;)

Tycker det är tråkigt att höra att vissa blir förbjudna att vara vegetarianer, du har ju inte bett om att få amputera huvudet liksom, utan om att skona djur, miljö och kanske dig själv! Fler borde vara stolta över sina nära och kära när de gör något de tror på. 

Jag är vegetarian sedan 3 år och har superbra blodvärden, järnnivåer som en vuxen karl, mycket muskler, lågt blodtryck, höga vitaminvärden osv, har kört nästan varenda analys på mig själv ;) 

När du är 18 kan hon inte hindra dig och jag finner det lustigt att hon öht försöker med det nu?! Men om man inte kan mycket om näringslära så kanske man blir lite orolig, vad vet jag ….

Jag har läst undersökningar om att vegetarianer lever i genomsnitt 5 år längre än köttätare, men har tyvärr ingen källa på det, har glömt bort vad artikeln hette. Och att man är veg. behöver ju inte betyda att man kommer få ngn brist, läser man på ordentligt och äter varierat så är det inga större svårigheter att unvika det, man måste bara tänka om :D

Lycka till! Håller tummarna för att du ska få gå din egen väg och att din mor slutligen ska respektera dig för vad du tror på!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Upp till toppen
Annons: