Annons:
Etiketthälsa
Läst 4340 ggr
KastKatt
4/15/13, 10:46 PM

Blir så arg!

Blir så argggggg! Ber om råd angående kolhydrater och hypotyreos inne på kolhydrater.ifokus och blir så frustrerad av folks kommentarer!

De påstår att jag inte får i mig näring, att det är dåligt för kroppen och att jag har hypo på grund av mitt val att inte äta kött! Det värsta är att de är fulla av sån okunskap att jag blir arg! De vägrar självklart lyssna på det jag säger och kommer med saker som "Är rovdjur omoraliska när de äter kött" och jämför mitt val att inte äta kött med att vara glutenintollerant?! Att jag bör "se vad som är bäst för min kropp" och sluta vara vegetarian. MEN DET ÄR JU INTE SANT!

Jag har inga brister, och förutom hypotyreosen (även kallad struma) och ett medfött ledproblem så är jag frisk och kry! 

Varför är en del typer av ominvorer så enormt benägna att försöka tvinga på en att äta kött?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
KastKatt
4/15/13, 10:46 PM
#1

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[Moa-]
4/16/13, 8:33 AM
#2

LCHF och vegetarisk kost är svår att få att gå ihop på ett bra sätt. Det är få punkter i kosterna som samstämmer.

Jag anser ju att LCHF är skadligt på sikt så att de som äter det är övertygade om motsatsen är enligt mig inte konstigt.

KastKatt
4/16/13, 3:18 PM
#3

Jag tror inte heller på LCHF jag vill bara äta mindre kolhydrater eftersom jag har hört om månfa med hypo som blivit bättre.

Det jag jag vill få fram i mitt inlägg är att folk tror att det är skadligt/negativt för kroppen att vara vegeterain.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[NadjaIyona]1
4/16/13, 9:17 PM
#4

3# Jag förstår helt hur du känner, det är en vanlig sak som veganer/vegetarianer ofta möter. 

Jag ville fråga dig vart du har fått informationen att folk med struma mår bättre om de drar ned på kolhydraterna? Jag har också struma men har aldrig hört det.

Aribigga
4/17/13, 6:37 AM
#5

Jag litar inte alls på att de har koll på det dem säger inne på kolhydrater.ifokus efter den gången de påstod att frukt inte var nyttigt… Bara lägg ner de går inte att diskutera med.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ulf-S
4/17/13, 8:21 AM
#6

#5: Att frukt är nyttigt är faktiskt ganska överdrivet, särskilt i jämförelse med grönsaker.

I allmänhet finns det visserligen en del vitaminer och mineraler i frukt, men också mycket socker. Grönsaker innehåller mer nyttigheter och mindre socker. 

En paprika är t.ex. ett mycket bättre val än en apelsin ur alla tänkbara synvinklar. När folk pratar om hur nyttigt det är med frukt-och-grönt vill jag bara rulla med ögonen – antingen förstår de inte skillnaden, eller så bryr de sig inte.

Frukt är godis och bör ätas med måtta!  

 🤓

Annons:
tlover
4/17/13, 8:37 AM
#7

#6 allt bör ätas med måtta, allt går att överdosera. en ynka apelsin om dan med en övrigt hälsosam kost så är nog apelsinen enbart hälsosam (tex variation vilket är viktigt både för kroppen och psyket eller socker efter träning) går man på en "bara banan diet" så är det nog inte nyttigt från början även om en banan är nyttigt.

Jag själv är inte rädd för frukt även om jag sällan äter det (frukt som jag tål är dyrare än grönsaker och svårare att odla själv) men är jag på stan tex utan mellanmål med mig så äter jag ju heldre banan till mellanmål än godis.

Men då är jag ju inte rädd för socker heller utan tror att det är ok i vettig mängd.

Hursom åter till ämnet. Jag brukar inte lyssna på LCHF:are när det gäller kost. Jag har IBS och min mage tål inte fett men ändå så vill alla LCHF:are "rädda mig" och få mig att äta fett för min mages skull 🤔

Dom tipsar faktiskt om "anpassad LCHF" även efter att jag berättar om att min mage inte tål fett. Jag förstår inte riktigt hur dom tänker så jag struntar i dom helt 😃

l'm back

Intehärutandär
4/17/13, 10:30 AM
#8

Det kallas okunnighet kära TS. 

Jag har inte struma, men lever på (vegetarisk) GI (som LCHF, utan HF) utan problem. Det är bäst för min IBS-mage.  ( Likt #7 är jag himla trött på att LCHF skulle vara en dunderkur för alla)

Har mött många "elaka" människor på iFokus (även väldigt många (i majoritet) vänliga). Man ber om ett simpelt råd och blir lynchad och idiotförklarad. Men det får ju stå för dem människorna bakom sin skärm. 

Att man inte skulle få i sig näring med veg-kost är ren BS. Jag har haft fina värden alltid, sedan jag blev veg. Enda ggn jag haft brist på hela fadderullan, var då jag var gravid. Och då gör barnet (kroppen) så att de tömmer mammans förråd först, sedan genom den dagliga maten. 

Skulle vilja påstå att majoriteten av vegetarianer/veganer är duktigare på näringlära än en köttätare som tror att en köttbit fixar hela grejen…

KastKatt
4/17/13, 3:38 PM
#9

TACK för alla svar. Skrev här mycket för att skriva av mig, det blev för mycket. Får alltid så mycket kritik över att jag är vegetarian.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Sarah
4/18/13, 8:25 PM
#10

Jag blir ofta galen på LCHFare…

[Moa-]
4/18/13, 8:30 PM
#11

Ja, men det är därför jag sällan gnäller på LCHF;are, de är en sekt som ofta gnäller på alla utomstående och tror att de har hittat den optimala lösningen. Jag är som sagt övertygad om att detta är skadligt både för människor och miljön på långsikt.

De å sin sida anser samma sak, men gällande människor med andra varianter av kosthållning… Att rent generellt gnälla från varsitt håll är relativt intetsägande.

KastKatt
4/21/13, 9:08 PM
#12

#11 Haha!

Ja hörrni allihop det var sista gången jag besökte den iFokus sidan, det är många man verkligen inte kan gå in på utan att bli påhoppad!

Sån tur att Vegetariskt alltid är fyllt av trevliga människor :P

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Sarah
4/21/13, 9:10 PM
#13

Ja visst är vi gulliga och trevliga här :)

Annons:
KastKatt
4/21/13, 9:12 PM
#14

#13 Ja :) Vegetariskt, Harry Potter och Amigurumi är de trevligaste jag varit inne på. Råttor kommer lite senare för det kan hetta till där inne :P

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[Moa-]
4/21/13, 9:17 PM
#15

KastKatt, dock vet jag inte om alla tycker det, det har funnits tillfällen när "allkostare/köttätare" ifrågasatts för att de besökt sidan, tragiskt nog enligt mig.

Överlag håller jag dock med om att det är en trevlig och hjälpsam sida. =)

Sarah
4/21/13, 9:20 PM
#16

#15 det är sant och så ska det inte vara! Blir folk ifrågasatta på ett otrevligt sätt och jag eller mina Medarbetare missar det får ni gärna skicka iväg ett PM så får jag säga till :) Det är inte den stilen vi vill ha här inne. 

på alla år har jag slängt ut en person från sajten, det får ju ändå ses som ganska bra :)

[Moa-]
4/21/13, 9:22 PM
#17

Sarah; det var ett tag sedan nu, sist i samband med miljödiskussionen och sambandet till kött om jag minns rätt. =)

Sarah
4/21/13, 9:24 PM
#18

Hehe, ja då kan det bli lite hett :)

[Moa-]
4/21/13, 9:30 PM
#19

Dock från "fel" håll denna gång enligt mig, men så blir det nog ibland… =P

Sarah
4/21/13, 9:31 PM
#20

Om det är mig du menar så får man säga till mig med :P

Annons:
[Moa-]
4/21/13, 9:41 PM
#21

Sarah; absolut inte! Tro mig, jag hör till dem som säger till om det gått någon förbi… =P

Sarah
4/21/13, 9:58 PM
#22

#21 haha, nej det har det faktiskt inte :P

[Moa-]
4/21/13, 10:09 PM
#23

Tänkte väl det… ;)

KastKatt
4/22/13, 2:37 PM
#24

#15 ja det är ju lite trist. Det är bättre om de blir välkomnande så man kan få över dem till "vår sida" ;)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Persifone
4/24/13, 11:11 PM
#25

Nu behövde jag lägga mig i den diskussion, ska vi ta dem Kastkatt? ;)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

KastKatt
4/25/13, 10:08 PM
#26

#25 Den på kolhydrater? Nu orkade jag bara svara på hen som svarade om hypon. Men fasen det är många kretins som skrivit där. 

Jag hatar när folk som läst på "lite grand" som kommer och säger att man är dålig som vegetarian och äter soja, men i själva verket konsumerar de mer igenom att äta kött som kommer ifrån djur som äter soja.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Persifone
4/25/13, 10:11 PM
#27

#26 Jag håller med, har läst på om vegetariansim i flera år och blir mer övertygad för vart år. Men vissa förstår inte, eller vill inte förstå, tråkigt nog. Jag försökte i alla fall med diskussionen, men de slutade då :(

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
KastKatt
4/25/13, 10:14 PM
#28

#27 Det klart att de gjorde! De googlade väl och insåg att de hade helt fel!

Jo samma här! Har varit veg sen jag var 5 år, alltså nästan hela mitt liv, och jag har som sagt alltid haft fina värden utan massa tillskott. Enda är att jag har Dvitaminbrist, men vem sjutton har inte det i sverige?

Tack för att du la dig i <3

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Persifone
4/25/13, 10:18 PM
#29

#28 Ja, antagligen gjorde de det :P

Jag älskar att diskutera, men det är inte lika kul när man är själv mot sju andra. Vi får stå upp för varandra liksom <3

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

KastKatt
4/25/13, 10:30 PM
#30

#29 nej det blev lite väl mycket. Jag är inte den som flyr en diskussion men när det är så många som gaddar ihop sig så är det jobbigt :(

Ja verkligen :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Intehärutandär
4/26/13, 10:47 AM
#31

Jag var in och läste tråden med. Blev alldeles paff.! Såna människor är det ingen idé att prata med tyvärr. Som vegetarian kan jag för egen del säga att jag rekommenderar absolut en grönare kost då och då om släkt och vänner nämner olika krämpor och diagnoser. Men jag skulle ALDRIG dumförklara en köttätare. Som de OFTA gör med mig. Extremt ofta får man höra att lite kött dör jag inte av.

KastKatt
4/29/13, 3:26 PM
#32

#31 det är det som är så intressant. Det är okej för en "köttätare" att kritisera en vegetarian, och skämta om att man äter kaninmat, att man har brister och hela köret. men om man NÄMNER typ meatfreemonday så prackar man på dem sina ideal och grejer?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[Blodpudding]
4/30/13, 8:50 AM
#33

Men alla hoppade väl ändå inte på dig? Inte vad jag kunde utläsa iaf.

KastKatt
5/1/13, 3:48 PM
#34

#33 nej men en stor majoritet av de som skrev.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
mogfarm
8/24/13, 2:38 PM
#35

Intressant diskussion! Jag blev medlem på diabetes i fokus i går eftersom jag har det och var inne och läste där. Där skrivs väldigt mycket om LCHF vilket man får intrycket att det skulle lösa alla problem om man börjar med det. Jag tror att det är direkt skadligt för kroppen att äta så mycket kött och animaliskt fett. Jag är dock själv vegetarian av etiska skäl. Jag skrev ett inlägg innan i dag om att jag inte tror att det är hela sanningen när det påstås att diabrtesen ökar i världen för att kolhydratätandet ökar. Köttätandet och miljöproblemen har ju till exempel också ökat och det finns mycket som kan påverka folks hälsa negativt. Jag håller med om att det är lite sektvarning över det med LCHF. /Monica.

[TrevorS]
8/24/13, 3:30 PM
#36

Enligt kostdoktorn är jag död sedan länge på grund av min kost. Bara titta på Cecilia Bruve som blev vegetarian när hon var fem (hon som sjöng ta en tablett). Sedan har jag träffat rawfoodsätande personer som ätit det i mer än 20 år. LCHF brukar oftast det komma undanflyker. Om någon blir sjuk hittar de ofta på bortförklarningar att det ej är deras diet utan kroniska sjukdommar eller att forskningar är felaktiga m.m. Bättra att veta själv vad som är rätt och låta de tro vad de vill. Hitintills har de haft fel om min kost och yttrat sig illa och desutom säga "vänta 4 år så har du dött av blodsbrist". Vegan har jag varit i mer än 4 år redan då. ;P

mogfarm
8/24/13, 4:41 PM
#37

Nu fick jag visserligen ett tips om en bok om vegetarisk LCHF. Jag har inte tagit reda på mer om det men kan tänka mig att det är bra för blodsockret eftersom det är kolhydrater som höjer blodsockret av just maten. Men det är mycket annat som påverkar också. Det ärsäkert individuellt också vad som passar ens egen kropp. Det går helt emot min moral att äta kött. Jag har funderat på att bli vegan många gånger för det är inte etiskt försvarbart med mjölkprodukter heller. /Monica.

mogfarm
8/24/13, 4:51 PM
#38

Jag menade att jag själv skulle må dåligt av att äta kött och att det egenligen inte känns ok med mjölkprodukter heller. Jag lägger mig inte i om folk i min omgivning äter kött. Det är upp till dem själva. /Monica.

KastKatt
8/24/13, 11:54 PM
#39

#36 Jag blev vegetarian när jag var 5 år gammal är 22 idag. Förutom min Hypo så har jag inga direkta fel. Aldrig haft några brister :)

Mogfram: Jag håller med dig, jag tror intaget av så mycket fett och kött endast är negativt. Och läser man om LCHF då finner man mycket risker.

Jag vill ha tips på substitut till de klassiska kolhydrats maten, riven blomkål istället för ris, squashpasta istället för pasta osv.

Jag äter nämligen som vanligt fast dragit in massa på kolhydraterna, något jag hört fungerar för människor med Hypo. Dock går det ännu inte. "bantat" i 4 månader och inte gått ner ett kg :(

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

mogfarm
8/25/13, 8:19 AM
#40

Kan du inte gå till en alternativ terapeut som till exempel homeopat eller akupunktör? Deras sätt att testa vilka obalanser man har i kroppen visar ofta problem mycket tidigare än det syns på vanliga läkartester. Även om det ofta är så att den typen av symptom blir bättre av att minska på kolhydrater så kanske det inte hjälper enbart med det. /Monica.

KastKatt
8/25/13, 12:57 PM
#41

#40 Jag är student som precis fått en rejäll hyreshöjning jag inte blev förvarnad om när jag flyttade in och har verkligen inte råd.

Allt är så dyrt, har knappt råd med att gå till en vanlig läkare.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
[TrevorS]
8/25/13, 1:03 PM
#42

Dock påpeka att jag inte har något mot vad någon äter! Det är upp till var och en vad de vill stoppa i sig. Sedan stödjer jag att dra ner på ena typen av kolhydrater (jag gör skillnad på långsamma och snabba).

mogfarm
8/25/13, 3:16 PM
#43

Jag förstår, allt sånt är jättedyrt. Det är synd att det ska vara så. Den vanliga sjukvården ser långt ifrån allt med sina prover. Det måste vara stora obalanser innan det syns i vanliga prover. Hoppas det ordnar sig ändå för dig. /Monica

KastKatt
8/25/13, 7:42 PM
#44

#42 Jag är helt på din sida! Men jag hade inte velat äta LCHF med allt det fettet.

Att dra ner på fel sorts kolhydrader är alltid bra :)

#43 Tack så mycket.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

sarasacha
8/30/13, 3:35 PM
#45

Åh, jag delar din frustration.

När jag gick på gymnasiet höll alla andra personer som åt kött att försöka fresta mig till att äta kött, påstå att jag inte är normal osv. Och även min familj har försökt få mig att äta kött igen, jag blir så irriterad och arg över att de inte kan respektera mitt val att bli vegetarian.

Sarasacha

KastKatt
8/30/13, 5:41 PM
#46

#45 verkligen! Det värsta är att människor som äter kött har föreställningen om att jag "ska tvinga på dem mina åsiketer" och "Ser NER på dem som äter kött" fast det är helt tvärtom.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Upp till toppen
Annons: