Annons:
Etikettmatprat
Läst 3013 ggr
kelfwing
4/20/13, 6:33 AM

Pinto pratar öl och whisky med vegan.nus grundare

Magnus Rönnerup startade webbforumet vegan.nu för 14 år sedn.   Pinto är en vegansk webbtidning.

Pinto möttte  Magnus på Öl & Whiskymässan i Göteborg för att prata om öl och whisky. Intervjun kan ni läsa här: ttp://www.pintomagasin.se/magnus-fordjupar-sig-i-det-veganska-olets-varld?tab=nyheter     En sammanfattning av artikeln kan ni läsa nedan:

Magnus säger att nästan all öl är vegansk (även Samuels smiths ekologiska chokladstout) eftersom öl i grund och botten bara är vatten, malt, humle och jäst och att ölet sedan kan smaksättas med allt ifrån lakrikts till bacon.  Han talar också om att tyvärr använder en del öltilverkare  gelatin som klarningssmedel och då är ju ölet inte längre veganskt eller vegetariskt…   

Om  du vill brygga ditt egna veganska öl och inte vill ha grumligt öl kan du t. ex använda protaflac som är ett av flera klarningsmedel som är veganska.

Whisky är däremot alltid vegansikt, då den enligt skotsk lag endast får får innehålla,  malt, vatten och  jäst och sockerkulor för att färga den berättar Magnus vidare.

Källa: Pintomagasin

TrevorS på vegansk i fokus har sammanställt en lista på öl och vin som inte använder gelatin eller fiskblåsor som klarningsmedel här: http://vegan.ifokus.se/articles/4d7139aeb9cb462233051259-vegansk-alkohol-listan

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Sarah
4/21/13, 9:22 PM
#1

Nej nej nej! Magnus startade vegan.nu ju!

Vegan iFokus startade trevor för några år sedan :) efter att jag gett min tillåtelse eftersom vi har liknande sajter :P

kelfwing
4/22/13, 5:41 AM
#2

Sarah, tack för rättningen. Jag har skrivit fel. Jag ber om ursäkt och mitt inlägg.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Sarah
4/22/13, 10:30 AM
#3

:) ingen större fara :P

Upp till toppen
Annons: