Annons:
Etiketthälsa
Läst 1626 ggr
[MikeW]
4/28/13, 2:26 PM

Gått ner i vikt.

Hej alla, jag behöver lite tips! Jag har varit vegetarian ett tag nu, innan när jag åt kött och fisk så vägde jag 51 något kg, nu väger jag 48.4 kg, och för 14 dagar sedan så vägde jag 49,1kg.

Jag går bara ner i vikt och blir lite orolig för det, jag är bara 16 år och jag borde igentligen väga mer.

Vad borde jag göra för att gå upp i vikt? Ska jag äta oftare eller bara mycket mer? Min pappa säger att jag måste äta 4 gånger under dagen, just nu äter jag bara 2 eller 3 gånger.

Annons:
kelfwing
4/28/13, 2:30 PM
#1

Jag tror du ska lyssna på din pappa.  Som vegetarian måste du äta mer mat än vad du behöver som blandkostare (kött innehåller mer energi per kg) och lättast sättet att äta mer äta oftare dvs man äter 3 - 5 mindre måltider istället för 1-2 stora.

Sen beror det ju på hur du äter.  Du kan t. ex inte bara ta bort köttet och bara äta sallad och potatis. Det är ju mycket mindre energi och näring du får i dig då.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[MikeW]
4/28/13, 8:45 PM
#2

Hmm.. Men laga mat 3 - 5 gånger kommer nog inte gå, min mamma mår dåligt så hon lagar inte mat. Jag vet inte hur man lagar mat. Min pappa kommer hem till oss varje dag för att laga mat, han kan inte komma hit så många gånger bara för jag ska äta..

Jag äter många vegetariska rätter och sånt, jag äter inte bara sallad och det som dom andra äter, jag äter också böner och linser osv.

Finns det inget annat sätt tro?

kelfwing
4/28/13, 9:32 PM
#3

Här är lite idéer. Se om några genomförbara för dig.

Lär dig laga mat. Det är inte så svårt. Alla behöver kunna laga mat när de flyttar hemifrån och särskilt vi som inte äter kött, för det vegetariska färdigmaten är betydligt magrare än blandkostarmaten.

Om du inte kan äta flera gånger, se till att du äter stora måltider då du äter.  Och jag menade inte 3 -5 lagade mål.  Utan snarare 2 - 3 lagade mål och 2 mellanmål. Mellanmål behöver man inte laga.

Se till att börja med en rejäl frukost. De både underviktiga och överviktiga ofta gör fel med är att de inte äter frukost.  Om du fysiskt och psyskikt så ät frukosten 30 -60 min efter du vaknat.

Tugga mat, så att du känner dig mätt. Så att du inte bara tror att du är mätt för maten är slut på tallriken.

Använd en större tallrik. Vi äter mer mat om vi äter av en större tallrik än om av en mindre. Så ta en större tallrik än vad du brukar.

Drick smoothies. Det är ett bra sätt att lätt få sig mer näring. Det är lättare att dricka än att äta mer energi. Gör gärna green smoothies med protein.  Greens smoothis är smoothis med gröna blad av något slag.

Ät nötter och  mackor, yoghurt, smoothies etc som mellanmål.

Ät mer pasta, ris och bröd. Häll en skvätt olivolja eller rapsolja på pastan. 

Ha smör på dina mackor och inte margarin.

Undvik lättprodukter.

Välj nötter och mandlar som snacks. De innehåller fett, men det är nyttiga fetter.

Hoppa inte över måltider. 

Ät ordentligt både före och efter träning.

Hoppas något av detta hjälper dig.

Du bör också gå till vårdcentralen för att utesluta att din viktnedgång inte beror på något annat som råkat sammanfalla tidsmässigt med din vegetarianism.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[MikeW]
4/28/13, 10:38 PM
#4

Tack SÅ mycket!! :D

kelfwing
4/29/13, 5:14 AM
#5

Varsågod!

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

KastKatt
4/29/13, 7:44 PM
#6

Som Kelfwing säger, lär dig laga mat! Dagen du flyttar hemmifrån kommer snabbt och då måste du kunna laga mat själv så lika bra att börja träna :) Finns jättemycket bra kokböcker och recept. Låna böcker på biblioteket eller googla runt :)

Ett tips är att försöka äta var 3dje timma? Det låter jättemycket men man kommer in i det fort.

ex:

06.00 stadig frukost, yogurht med müsli, en macka och kanske en frukt.
09.00  en frukt eller en drickyogurt.
12.00 Lunch! Antar att u går i skolan och får lunch där?
15.00 En macka och en frukt, kanske ett packet nudlar med lite strimlade grönsaker till? (tänk på att INTE leva på nudlar, de fungerar i mellanåt men innehåller inte mycket mer än bukfylla)
18.00 lite frukt eller kanske en sallad.
21.00 kvällsmat!

Bara ett väldigt snabbt skrivit schema bara för att ge dig en ide! Ät 3-4 rejäla mål per dag (Frukost, lunch, middag och kvällsmat) och försök att äta i alla fall något litet i mellan. :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
E-l-vira
4/29/13, 8:51 PM
#7

Nu har du fått jättebra tips! Vikten av regelbunden mat är otroligt stor.

Frukost (ev. något lagat)

(Ev. mellanmål)

Lunch (lagad)

Mellanmål

Middag (lagad)

Kvällsmat

Medarbetare på klickerträning.ifokus

kelfwing
5/1/13, 7:28 PM
#8

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[MikeW]
5/1/13, 7:38 PM
#9

Tack så mycket hörni :D

Sarah
5/1/13, 9:30 PM
#10

Jag är en sån som har svårt att hålla vikten uppe, jag tränar mycket och har de generna (äter 3-4000 kcal/dag). Man behöver inte äta mer som vego om man tittar på rätt ställen. Baljväxter och groddade baljväxter är väldigt näringstäta, samma gäller nötter och frön. 

Just nu kämpar jag för att gå upp några kg då jag varit väldigt stressad och gått ner. Jag har som riktmärken att äta 5-6 olika sorters baljväxter varje dag, groddar varje mål och oljedressingar. Med tillbehör och färska grönsaker såklart. Då brukar jag lyckas hålla en bra vikt.

Upp till toppen
Annons: