Annons:
Etikettmatprat
Läst 4612 ggr
kelfwing
5/1/13, 8:08 PM

Onödiga tillsatser i ICAs pesto. Gör din egen.

ICA säljer sin egna pesto ICA pesto.  

Tyvärr innehåller den många onödiga tilsatser som inte hör hemma i en pesto.  

Den innehåller

basilika, olivolja, cashewnötter, salt, lagrad parmesanost (mjölk, salt, löpe), pinjenötter, majsstärkelse, vinäger, vitlök, fruktos, surhetsreglerande medel (E270, E330)

Majstärkelse låter naturligt och man tänker på majsmjöl men majstärkelse  blandas i en jättelik reaktortank med propylenoxid och fosforoxiklorid..  Propylenoixid  är en petroleumprodukt gjord på anaturgas, klor och lut eller saltsyra-

Fosforoxiklorid är en vätska som är så lättflyktig och reaktionsbenägen att den måste hanteras med största försiktighet. Denna kemikalie reagarer  vådlsamt i kontakt med vatten och bildar saltsyra och fosforsyra samtidigt som majsens stärkelsemolekyler  förändras och kloreras. 

Resultat blir en flytande substans som renas och snabbtorkas för att industrin ska få sitt majstärkelsepulver. 

Citronsyra låter också naturligt.  Men citronsyra tillverkas ine längre av citron utan av majs och den majsen kan vara GMO- majs.

Som tur är pesto lätt och tar inte mer än några minuter att göra. 

Här hittar du ett recept:http://www.tasteline.com/Recept/klassisk_pesto

Källa: Matfusket

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
[Moa-]
5/2/13, 9:39 PM
#1

Jag ser löpen som det stora problemet, resten bryr jag mig inte om.

kelfwing
5/2/13, 11:28 PM
#2

Moa:  Ur ett veggoperspektiv är det ju löpen som är problematiskt.  Ur ett  hälso, ren mat-  eller/och jag vill inte bli lurad - perspektiv är även det andra ett problem.

För mig var det är med majstärkelse en nyhet. Jag har trott att detta var en naturlig ingrediens typ mald majs… Listan produkter som jag vill köpa från butikerna bara minskar…..

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
5/2/13, 11:33 PM
#3

Jag är långt ifrån övertygad om att allt konstgjort är skadligt och att allt naturligt är hälsosamt. Arsenik är fullt naturligt, men det är inget jag frivilligt skulle äta. 

"Äkta vara" versionerna litar jag inte ett dugg på, detta då de helt okritiskt gnäller på samtliga tillsatser, även nyttiga sådana. Alla E-nummer är inte skadliga, något man bör ha i bakhuvudet.

kelfwing
5/2/13, 11:39 PM
#4

Nej, givetvis är inte naturligt lika med bra.  Jag kanske uttryckte mig klumpigt.  Jag vill inte bli lurad vad produkterna innehåller. Det finns vissa produkter som talar om att de  är "fejk" från början till slut och då kan jag välja om jag vill köpa eller äta den produkten. Det jag vänder mig emot att man har i någon kemikalie under ett namn som verkar vara något annat än en kemikalie.  Jag har inget emot konserveringsmedel i produkter t.ex.  De fyller en funtkion.   Konstiga kemikaler som göra att maten smakar som den ska smaka för att man vill göra maten så billigt som möjligt istället för att göra den på "riktiga" ingredienser från början.

Känner att jag mitt förtydligande blev ännu klumpigare uttryckt än ursprungsinlägget. Men jag klarar inte av vara tydligare så här dags…

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
5/2/13, 11:48 PM
#5

Jag tror mest att vi ser lite olika på saker, det är inget fel i det.

Det viktiga är dock att ha hela bilden innan man dömer något. Vissa skäller för att det är ett e-nummer och även exempelvis salt har e-nummer även om det inte alltid skrivs ut med e-numret.

kelfwing
5/3/13, 12:17 AM
#6

Nej, världen skulle ju vara så tråkig om alla såg likadant på allting och ingen skulle lära sig något…

Nej, det är inte själva e-numret som det är fel på utan ev. vad e-numret står .  Nej, du kan inte skälla bara för att det är ett e-nummer….  Det är som man skulle tro alla texter er med förkortningar automatskt skulle var fördummande…. (i för sig finns det motsvarade dumma idé att förkortningar automatiskt gör en text svårläst vilket inte är sant då att skriva ut alla förkortningar kan göra en text mer svårläst)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
[Moa-]
5/3/13, 9:16 AM
#7

Korrekt skriven text anser jag inte skall innehålla förkortningar, däremot anser jag att exempelvis innehållsförteckningar kan innehålla förkortningar grundat på platsbrist. 

Däremot ger många råd till människor så som undvik "e-nummer", vilket jag alltid kommer att anse är märkligt…

kelfwing
5/3/13, 9:19 AM
#8

Ja, rådet undvik E-nummer är dumt, du får rätta mig om jag har fel, jag tror alla ingredienser har ett E-nummer så att alla inom Europa ska veta vilken ingrediens man talar om…

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
5/3/13, 9:25 AM
#9

Jag kan tänka mig att du har helt rätt i det, i stort sett alla livsmedel i Sverige går att skriva med e-nummer i alla fall.

Dock är det rådet en av orsakerna till att jag har svårt för "Äkta vara"-författaren och hans hets mot allt.

Upp till toppen
Annons: