Annons:
Etiketttips-och-läsvärt
Läst 2226 ggr
kelfwing
5/13/13, 8:49 PM

Forskning: Djur är empatiska o har rättvisekänsla

Det har hetat:  Bara människan använder redskap.   FEL!

Det har hetat:  Bara människor känner smärta.  FEL!

Det har hetat:  Bara människor kan tänka logiskt. FEL

DEt har hetat:  Bara människor kan ha rättvisekänsla och vara empatiska.  Även detta har forskningen nu visat är FEL:

Se gärna vetenskapens värld här http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld som bl.a handlade om det sistnämnda

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Ulf-S
5/15/13, 11:17 PM
#1

Jag förstår inte var du har fått de där föreställningarna ifrån, vilka som skulle hysa sådana åsikter…? 

Att det finns djur som använder redskap, tänker logiskt, har medkänsla och känner smärta är knappast nyheter.

kelfwing
5/15/13, 11:28 PM
#2

Jag sa inte att det var nyheter att djur som använder redskap.  Men när jag gick i mellanstadiet lärde man på allvar ut att det endast är människor som använder redskap. Då började dock kunskapen att många djur använder redskap sprida sig. När Jane Goodwall såg gorillorna i sin ungdom såg att gorillorna använde redskap var det kontroversiellt. Det var endast människorna som kunde det och därför var vi unika.

Det är inte alls länge sedan forskningen konstaterade att djur kan tänka logiskt i flera steg. 

Att vissa djur (tex fiskar) eller inte känner smärta på samma sätt som vis har det förr också hetat i forskningen och allmänbildningen.

Att djur har medkänsla och rättvisekänsla är visst nyheter då det hålls på att bevisas i forskningen nu. Om bl.a detta handlade vetenskapens värld i måndags. Titta själv:http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld

Men sedan att djurvänner och de som har haft kontakt med djur och någt vett i skallen har konstaterat allt ovanstående redan från länge sedan är ju en annan femma.

Jag pratade alltså om forskningen och hur argumentionen har gått från att jag var barn till nu (jag är 34 år) om varför människan är unik.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

E-l-vira
5/21/13, 2:07 PM
#3

Jag kan inte hitta avsnittet du pratar om, vilken del är det?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

kelfwing
5/21/13, 3:07 PM
#4

Nej, den länken fungerade ju inte pga av ngt tekniskt fel på deras sida.

Jag ska försöka hitta rätt avsnittet och lägga upp här.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

E-l-vira
5/22/13, 3:37 PM
#5

Toppen :) jag letade på svtplay eftersom länken inte fungerade men hittade det inte nämligen

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Aribigga
5/23/13, 10:05 PM
#6

Vetenskapens värld ligger bara kvar en vecka efter det har sant pga upphovsrättigheter av något slag. Lite synd :/

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
E-l-vira
5/23/13, 10:55 PM
#7

#6 Men det låg ju jättemånga avsnitt uppe? Sänds det varje dag då eller?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Aribigga
5/24/13, 6:16 AM
#8

Det verkar som om jag har fel föresten! Går man in på svt play-vetenskapens värld så är det de inslaget som ligger först. Med einstein som första bild.

lurvponnyn.vimeddjur.se

kelfwing
5/24/13, 10:01 AM
#9

Ja, nu ligger den först på svtplay vetenskapens värld. Det gjorde den inte förut. Den råkade väl komma bort i cyper. Om den kommer bort igen så är det del 18. Läs nedan.Den är tillgänglig till onsdag 12 juni. Djurbiten är kanske långt in i programmet.

Hoppas denna länken fungerar bättre:

http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld

Vetenskapens värld - Del 18

Sändes: mån 13 maj - Tillgänglig till: ons 12 jun - Längd: 58 min

I mars presenterades bilden som kosmologer väntat på i decennier: bilden av universum som nyfött. Vetenskapens värld följde med när kosmologeliten för första gången studerade resultaten som avslöjar vad som hände vid själva födelseögonblicket, big bang. Kan hundar, apor och råttor ha en känsla för rättvisa? Ja, visar ny forskning. Programledare: Victoria Dyring.

Programinformation

Vetenskapsprogram med Victoria Dyring.rymden.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

E-l-vira
5/24/13, 10:14 AM
#10

#9 Åh tack!

Medarbetare på klickerträning.ifokus

kelfwing
5/24/13, 2:11 PM
#11

Varsågod :)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Upp till toppen
Annons: