Annons:
Etikettmatprat
Läst 3377 ggr
[Aquelegia]
2013-05-15 00:14

Saj, sei, sai? Vad heter det?

I helgen åt en bekant något som utalades "saj" men jag kan inte hitta vad det är för något. Smakade tydligen toppenbra och vill nu få tag på  något recept för att göra själv.

Någon som vet vad jag pratar om?
Är en ersättning för kött iaf vegetariskt. Kan förtydliga att jag inte pratar om fisken Sej😉

Annons:
kelfwing
2013-05-15 05:28
#1

Det var inte seitan som din bekant pratade om? "bara undrar"Har aldrig hört talas om något köttersättning som heter sei, sai, sei.   det enda jag vet som är  i närheten är seitan, vilket är vetegluten. 

Å andra sidan låter ju namnet som taget från ngt asiatisk språk vars länder ofta har flera sätt att ersätta kött.  Hoppas någon annan härinne vet vad sei/sai/saj är för något.

Ledsen, att jag inte kunde vara till mer hjälp.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
2013-05-15 13:05
#2

Det är Tzay som avses, något av det godaste vegetariska som går att köpa. =) Däremot har jag aldrig hört om någon som lyckats göra detta på ett vettigt sätt själv…

[Aquelegia]
2013-05-15 13:31
#3

#1 Tänkte det med först men jag frågade också om det inte var seitan, tack för hjälpen ändå🙂

#2 JAAAA det är det😃 Jaha okej synd, jag som trodde det var nått hemgörbart😕Hon tyckte nämligen det var galet gott.

[Moa-]
2013-05-15 13:40
#4

Aquelegia; det är det! Dock halvdyrt ca 90 kr för ett halv kilo, dock har jag mat för många måltider då, vilket gör att det inte är en farlig kostnad egentligen. Framför allt inte om du jämför med kostnaden för kött…

kelfwing
2013-05-15 14:29
#5

Kopplade aldrig ihop sai och tsay, antagligen för jag bara har sett namnet  i skrift, men nu är det den är känslan: Varför kom jag inte på det.  Känns så självklart i efterhand.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
2013-05-15 15:12
#6

Kelfwing; inte alltid det mest naturliga, när jag frågar, pratar eller begär att någon annan skall handla så blir det både med korrekt uttal och ett förtydligande av hur det stavas… =P

Annons:
Upp till toppen
Annons: