Annons:
Etikettpolitiska-frågor
Läst 2355 ggr
kelfwing
2013-05-17 20:22

Köttindustrin vill ha mer soja och vatten i kötten

Intressant artikel om hur köttindustrin vill fuska mera med köttet som blandkostarna äter: http://www.lantbruk.com/lantbruk/sojaprotein-ersatter-kott

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Ulf-S
2013-05-27 01:47
#1

Det är alltid läskigt om det trixas med mat, särskilt om det handlar om att gömma undan något som soja som kan vara väldigt farligt för allergiker.

Aribigga
2013-05-30 06:34
#2

Undra om inte svenska köttproducenter snart måste börja blanda i en massa för att klara prispressen från utländskt kött? Fint, ekologiskt, näruppfött vill ju konsumenterna ha men ingen vill betala för det.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ulf-S
2013-06-03 00:37
#3

Jag köper nästan uteslutande svenskt gräsbeteskött och betalar gärna extra för det, men jag kanske är undantaget som bekräftar regeln… 

Men visst, alla vill eller kan inte betala extra. En naturlig djurhållning borde subventioneras istället för storskalig rovdrift med kraftfoder.

Aribigga
2013-06-03 15:33
#4

Det låter på många som om "Jag betalar gärna extra för svenskt ekologiskt kött!" sedan när de väl står där i disken och ser prisskillnaden ändrar de sig.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ulf-S
2013-06-03 16:34
#5

#4: Det är väldigt tråkigt om folk verkligen säger en sak men gör en annan.

Emme07
2013-06-04 11:43
#6

Vi kan ju bara ta ansvar för vad vi själva gör och uppmuntra andra till att göra samma sak. Jag önskar vi alla kunde hjälpa bönderna genom att köpa närproducerat kött, lägga några slantar extra och dra in på köttkonsumtionen rejält.

Annons:
Upp till toppen
Annons: