Träning

Kostråd

2013-05-20 23:33 #0 av: Emme07

Hej på er!
Slutade äta kött för ett halv år sedan - bästa beslutet någonsin, både för hälsan, plånboken och de stackars djuren som sätts till livet bara för att landa på tallriken.

Jag har problem med min mage - har svårt för kolhydrater (gluten etc) och får äta väldigt begränsat med spannmålsprodukter, mjölkprodukter och bönor (finns ju nästan inget kvar?! ).

Jag tränar 5-6 dagar i veckan och behöver få i mig mer protein än vad jag gör (tog latsidan och köpte ett proteinpulver) men det är inget som håller i längden..

Jag skulle uppskatta om ni kunde dela med er av era bästa livsmedelstips för en glae vegeterian med aktivt liv och strulig mage :)

Anmäl
2013-05-21 23:59 #1 av: Sarah

Hmmmm, tål du inte baljväxter eller strular magen bara? Har du testat att grodda baljväxterna? Ex gröna linser och mungbönor är enkla och goda. Det är lite snällare mot magen. 

Gluten är för övrigt protein och inte kolhydrater :P är du glutenintollerant? 

Anmäl
2013-05-22 14:40 #2 av: Emme07

Tack Sarah - de ska jag testa! Jag vet inte, håller på att utredas, bytt ut mjölkprodukter mot sojaprodukter nu så ska ge det ett par veckor.

Anmäl
2013-05-22 14:47 #3 av: Sarah


Ok, soja kan ju vara svårt det med för vissa. Själv har jag nu tagit bort allt halvfabrikat, bara för att jag kände för det, och äter mycket mer groddar varje dag.

Anmäl
2014-11-10 18:28 #4 av: [luneri]

svampar är proteinrika och även ostar. Tex keso kan man ha till eller i maten, eller andra ostar som passar i matlagning. Ägg fungerar bra i pajer exempelvis som äggstanning. 

Jag upplever själv att det är lätt att få i sig mer kolhydrater än vad min kropp behöver med vegetarisk mat, men det ska  väl gå att få bukt på det också :) 

Medarbetare på Konstnärer I Fokus

Anmäl
2014-11-11 07:52 #5 av: Maja

Tofu! Jättegott om du marinerar det i någonting (typ soja, olivolja och lite kryddor) och sedan steker.

Åt precis middag bestående av marinerad tofu med blomkålsmos. Lågt kolhydratsinnehåll, mättande och gott.

Anmäl
2014-11-19 10:23 #6 av: Lustgas

Frön och nötter är finfina grejer det! Nötter går att ha i wok och pastarätter (typ cashewnötter till det förstnämnda, valnötter till det sistnämnda), medan till exempel pumpafrön och solrosfrön är superb till att rosta och sedan servera till pastarätter eller släta grönsakssoppor. Därutöver är det gött att tillsätta till gröt, smoothies och yoghurt. Och ja, det går att mixa! Dock bör man blötlägga nötterna först. Åh, smoothie med mandel är finfina grejer det.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.