Annons:
Etikettträning
Läst 2671 ggr
Emme07
5/20/13, 11:33 PM

Kostråd

Hej på er! Slutade äta kött för ett halv år sedan - bästa beslutet någonsin, både för hälsan, plånboken och de stackars djuren som sätts till livet bara för att landa på tallriken. Jag har problem med min mage - har svårt för kolhydrater (gluten etc) och får äta väldigt begränsat med spannmålsprodukter, mjölkprodukter och bönor (finns ju nästan inget kvar?! ). Jag tränar 5-6 dagar i veckan och behöver få i mig mer protein än vad jag gör (tog latsidan och köpte ett proteinpulver) men det är inget som håller i längden.. Jag skulle uppskatta om ni kunde dela med er av era bästa livsmedelstips för en glae vegeterian med aktivt liv och strulig mage :)

Annons:
Sarah
5/21/13, 11:59 PM
#1

Hmmmm, tål du inte baljväxter eller strular magen bara? Har du testat att grodda baljväxterna? Ex gröna linser och mungbönor är enkla och goda. Det är lite snällare mot magen. 

Gluten är för övrigt protein och inte kolhydrater :P är du glutenintollerant?

Emme07
5/22/13, 2:40 PM
#2

Tack Sarah - de ska jag testa! Jag vet inte, håller på att utredas, bytt ut mjölkprodukter mot sojaprodukter nu så ska ge det ett par veckor.

Sarah
5/22/13, 2:47 PM
#3

Ok, soja kan ju vara svårt det med för vissa. Själv har jag nu tagit bort allt halvfabrikat, bara för att jag kände för det, och äter mycket mer groddar varje dag.

[luneri]
11/10/14, 6:28 PM
#4

svampar är proteinrika och även ostar. Tex keso kan man ha till eller i maten, eller andra ostar som passar i matlagning. Ägg fungerar bra i pajer exempelvis som äggstanning. 

Jag upplever själv att det är lätt att få i sig mer kolhydrater än vad min kropp behöver med vegetarisk mat, men det ska  väl gå att få bukt på det också :)

Maja
11/11/14, 7:52 AM
#5

Tofu! Jättegott om du marinerar det i någonting (typ soja, olivolja och lite kryddor) och sedan steker.

Åt precis middag bestående av marinerad tofu med blomkålsmos. Lågt kolhydratsinnehåll, mättande och gott.

Lustgas
11/19/14, 10:23 AM
#6

Frön och nötter är finfina grejer det! Nötter går att ha i wok och pastarätter (typ cashewnötter till det förstnämnda, valnötter till det sistnämnda), medan till exempel pumpafrön och solrosfrön är superb till att rosta och sedan servera till pastarätter eller släta grönsakssoppor. Därutöver är det gött att tillsätta till gröt, smoothies och yoghurt. Och ja, det går att mixa! Dock bör man blötlägga nötterna först. Åh, smoothie med mandel är finfina grejer det.

Annons:
n00bArtWork
11/22/14, 9:01 PM
#7

Jag hade strul med magen innan jag blev van med baljväxter, sojabönor gick bättre än dessa mer mjöliga som borlotti

Upp till toppen
Annons: