Annons:
Etikettdjurnyheter
Läst 1719 ggr
kelfwing
2013-06-06 08:47

Så absurd: extra stark moderskänsla = avlivning

En mjölkko med extra starka moderskänsla eller extra bra förmåga att uttrycka den blev avlivad.

Här är artikeln: http://www.atl.nu/lantbruk/ilsken-ko-avlivad

Källa: Martin Smedbjeback, atl.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Dorthy
2013-06-06 09:04
#1

Så himla tragiskt, hon ville bara skydda sin bebis som alla mödrar gör. Varför hade inte människan sunt förnuft? Det är ju klart som den att man inte går i närheten av djur som har fått bebisar.

kelfwing
2013-06-06 09:17
#2

Det "sunda" förnuft  av människan i detta fallet handlar i detta sammanhang snarare om det ekonomiska "förnuftet"  Mjölkkor får inte behålla sina kalvar får då får ju bonden/mjölkindustrin ingen ko-mjölk att sälja till människor.    Icke ekologiska mjölk-kor blir berövade sina kalvar direkt medan ekologiska mjölk-ko får ha sina kalvar ett par dagar innan de även där berövas sina barn.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Aribigga
2013-06-07 14:07
#3

Jag tycker nästan mer synd om mjölkkorna än köttkorna ibland 😕

lurvponnyn.vimeddjur.se

-Cissi-
2013-06-08 19:04
#4

#2 ifall jag kommer ihåg rätt så är det så att icke ekologiska kor får gå med sin kal i högst en dag, vanligtvis efter dom druckit den första mjölken. Ekologiska kor får gå med sina kalvar i 3dar innan dom skiljs och då har ju kalven och kon hunnit knyta band.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

kelfwing
2013-06-08 23:43
#5

4: Jag tror du har rätt i antal dagar.   Dock är det för mig grader i helvetet, inget mindre. Det är grymt att ta kalvar från sina mödrar.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

-Cissi-
2013-06-09 10:02
#6

Jag håller med :/ men om man ska ta kalven ifrån sin mor tycker jag att den ska få gå så lite tid som möjligt tillsammans

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
TatsuOni
2013-06-09 17:44
#7

Fyra dagar är det krav på inom ekologiskt lantbruk och då har de verkligen hunnit fästa sig vid varandra och det blir bara ännu värre att separera dem. Det är anledningen till att man separerar dem direkt inom konventionellt jordbruk.

I skolan var vi tvungna att jaga in en ko som nyligen kalvat i mjölkgropen. Hon var väldigt aggressiv (antagligen ville hon skydda sin kalv som vi var tvungna att separera henne från). Lärarna gav oss metallpinnar för att jaga henne med utan att hon skulle lyckas ha ihjäl oss. Den skolan är hyllad för att vara så djurvänlig och ekologisk.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

-Cissi-
2013-06-09 18:00
#8

#7 Så var det :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Upp till toppen
Annons: