Annons:
Etikettmatprat
Läst 1256 ggr
Josse5233
6/17/13, 12:02 PM

Lätta, enkla och nyttiga recept? :)

Jag skulle behöva lite hjälp. Min fantasi är som bortblåst och det känns som om jag äter samma saker varje dag. Finns det någon här som har tid att tipsa om lätta, enkla och nyttiga recept? :)
Gärna ett "lyxigare" recept också som man kan laga på helgen.

Tacksam för alla svar jag kan få! :)

Tacksam även för nyttigare bak och godisrecept som man kan äta på helgen. :)

Ha en trevlig dag! 

Annons:
Klara_lkpg
6/17/13, 12:16 PM
#1

Bra till lunchlådor
Koka 2,5 dl gogreen gröna linser (naturprodukt - se upp för småstenar) i 20 minuter i en kastrull. Häll sedan bort överflödigt vatten.

Hacka och stek 2 st gula lökar i djup stekpanna/wokpanna. Tillsätt:

  • 4 msk tomatpuré
  • 4 dl vatten
  • 1 buljongtärning
  • 0,75 tsk salt
  • 0,75 tsk vitpeppar
  • 1,5 krm cayennepeppar

Låt koka i 10 min.

Tillsätt linserna, 1 dl vispgrädde och ost. Koka upp.

Servera med pasta.

Klara_lkpg
6/17/13, 12:39 PM
#2

Enkelt men ser lyxigt ut: Grön ärtsoppa med pepparrot

Stek en gul lök i en kastrull. Tillsätt

  • 4 dl vatten,

  • 600 g ärtor och

  • en buljongtärning.

Låt koka i 10 min. Mixa soppan, smaka av med peppar.

Jag brukar blanda vispad grädde med pepparrotspuré, men andra använder visst gräddfil eller crème fraiche.

Krutonger brukar finnas bland tapas-mat i butikerna, men är det ont om pengar kan man skära en rostad brödskiva i små kuber.

Josse5233
6/17/13, 1:58 PM
#3

#2 och #3 Tack så mycket! :D

Ha en trevlig dag! 

kelfwing
6/17/13, 7:15 PM
#4

Du kan också titta på denan artikel/kokbok online. Här finns både enkla vardagsrecept coh lite mer lyxiga. Alla recept är enkla: http://vegetariskt.ifokus.se/articles/5181390b8e0e7435dc000139-vegetarisk-nyborjare-i-koket?discussions-1

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Josse5233
6/17/13, 9:39 PM
#5

Tack! :) Den vegetariska hummersoppan verkar spännande! :)

Ha en trevlig dag! 

Ralekhou
6/20/13, 11:48 AM
#6

Min nya favorit är linssoppa med morot och ingefära. - ca 6 morötter, - 1 potatis, - 1 gul lök, - ca 3 cm färsk ingefära, - 1 buljongtärning, - 1 dl röda linser, - salt, peppar och andra kryddor som t.ex. spiskummin, muskot, malen ingefära, cayennepeppar och chili, efter behag. - ev. saften från 1/2 apelsin. Hacka de fyra första ingredienserna i små bitar och koka tillsammans med buljongtärningen i 1 liter vatten tills allt har blivit mjukt. Mixa med stavmixer tills soppan är slät. Häll sedan i linserna och kryddorna och låt puttra tills linserna är mjuka. Krama eventuellt i lite apelsinsaft. Soppan är jättegod att äta varm, men ännu godare när den är kylskåpskall, för då kommer ingefäran fram riktigt ordentligt.

Annons:
Josse5233
6/20/13, 3:13 PM
#7

#6 Tack så mycket! :D

Ha en trevlig dag! 

Sarah
6/20/13, 11:01 PM
#8

Älskar grön ärtsoppa och det brukar folk tycka är lyxigt :) Mixa gröna ärtor i redan uppkokad grönsaksbuljong och lite vitt vin tills du tycker att det är en lagom konsistens (jag brukar hälla i en del hela efter för lite tuggmotstånd) och koka upp snabbt igen (ogillar att koka gröna ärtor, tycker att de blir för mjöliga), i med havregrädde och kryddor. klart.

Josse5233
6/20/13, 11:18 PM
#9

#8 Tackar! :)

Ha en trevlig dag! 

Upp till toppen
Annons: