Annons:
Etikettmatprat
Läst 4993 ggr
Svarttusch
7/4/13, 2:16 PM

Frysa in biffar

Jag har aldrig gjort "storkok" på biffar, varken med eller utan kött, men när jag ska börja äta vegetariskt (ska börja nästa månad) kunde det ju vara smart att ha lite bönbiffar och liknande i frysen. Min familj (make och två barn) kommer fortsätta äta kött (barnen kommer dock få välja varje dag vilken måltid de vill ha), därför kan det vara bra att ha lite i frysen. 

Det jag funderar över är hur man ska frysa in biffar? Ska man försteka dem och frysa, eller ska man bara forma dem och frysa? (Visst skulle jag kunna lösa detta med att köpa färdiga biffar och ha hemma, men känns mer ekonomiskt att göra själv)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Annons:
MalinFrosch
7/5/13, 11:33 AM
#1

Åh vilken bra idé!
Skulle också gärna höra om någon testat detta med att frysa biffar. Och  fryser ni isf färdigstekta biffar eller ostekta?

tlover
7/6/13, 6:48 AM
#2

När jag brukar frysa in biffar "försteker" jag dom i ugn (rymmer mer) och fryser dom sen (gärna styckvis, däremot går dom isär ganska lät). På så sätt kan man ha dom i tex en matlåda eller liknande utan uppvärmning först.

l'm back

kelfwing
7/6/13, 9:05 PM
#3

Bra tips tlover!

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

tlover
7/6/13, 9:22 PM
#4

#3 det är min moster som ska få äran, jag fick iden av henne då hon gör det fast med kött varianterna.

Jag tycker det är praktiskt då jag inte tål så mkt fett och med bakplåtspapper kan man göra fettfria bön/lins/ärt bollar/biffar och fettsnålare fröbollar.

Däremot kan "stekyta" bli svårt så vill man ha det får man försteka dom (bara just så att dom får färg och sen in i ugnen med dom. dom blir mindre torra då också).

Visst vet ni att man kan koka mängder med bönor och frysa in porttionsförpackningar också? det underlättar vid grytor, soppor och pastasåser en hel del.

l'm back

Sarah
7/10/13, 11:13 AM
#5

Jag försteker oxå, men inte i ugn :) jag behöver fettet.

Upp till toppen
Annons: