Annons:
Etikettnäringslära
Läst 2047 ggr
slarvigt
7/21/13, 2:14 PM

Järnupptaget

Någon som har tips på rätter som boostar järnupptaget? Jag åt precis spenatsoppa med brännässleblad i, och ägghalvor (vet att ägg hämmar järnupptaget samtidigt som de också innehåller järn, får inte riktigt rätt på det där). 

Andra saker som hämmar järnupptaget är, som jag har förstått det, kaffe, te och mejeriprodukter. Innebär det att jag inte ska dricka kaffe alls eller att jag bara inte ska göra det i anslutning till maten (innan, efter, under - funkar något av det?). 

Sedan vet jag även att c-vitamin underlättar järnupptaget så att äta mycket av det generellt, men framför allt till måltiderna lär ju vara bra då?

Annons:
kelfwing
7/21/13, 7:19 PM
#1

Du ska framför allt dricka c-vitamin till den järnrika maten. Järn finns också i  torrjäst, torkade pumpafrön, torkade sesamfrön, fullkornsprodukter linser paprika, ärter, bönor, tofu, spenat, bananer, persikor och berikad mjöl.

Du kan laga något syrligt i en järngryta. Vår Sajtvärd har skrivit en artikel om järn här: http://vegetariskt.ifokus.se/articles/4d715553b9cb46221d0669bc-jarn

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

tlover
7/22/13, 10:20 AM
#2

när det gäller kaffe/te så är det ½ timme före och efter maten som man ska undvika kaffe/te pga järnet

Därför dricker jag i princip bara örtteer i sammband med lunch och middag och te dricker jag bara till mellanmålen/frukost

l'm back

Upp till toppen
Annons: