Annons:
Etikettmatprat
Läst 10547 ggr
Svarttusch
2013-08-04 21:10

Vegetariskt löpe

Har ovetandes trott att ost var vegetariskt, men fick förklarat för mig att Löpe är gjort av kalvmage. Därför undrar jag om ni vet någon ost som innehåller vegetariskt Löpe, eller inget alls? Vill ju gärna ha min ost (är alltså "bara" vegetarian, inte vegan).

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Annons:
[Moa-]
2013-08-04 21:27
#1

Ja, det finns massor. Läs på förpackningarna är bästa tipset idag nästan. Ystenzym, vegetabiliskt Löpe, mikrobiellt Löpe är alla vegetariska, står det endast Löpe eller ostlöpe så är det med kalv.

Lidl och Willys har varsin cheddar som är riktigt goda, Arla har en Port Salut, Ica Gott Liv har en ost. Coop har en gouda och en någon mer sort, Västan 10 % är laktovegetarisk även den. Som sagt, numera finns det så pass mycket att man får läsa sig igenom och se vilka som är okej i just den affären. =) Valios emmentaler finns också, men är mest som att äta gummi.

tlover
2013-08-05 07:39
#2

Färskost är superenkelt at göra själv också och då blir den löpefri (om du vill). Eller man kan ju göra egna löpefria hårdostar också men det är lite svårare (man köper ystningsenzymer från Danmark då om det inte har kommit upp nån i Sverige som köper)

Jag brukar tex göra ost med citron åt min man då och då särskilt om affären har mjölk som håller på att gå ut.

l'm back

kelfwing
2013-08-05 09:08
#3

Den här sidan är jättebra för att tra reda på vilka ostar som har vegetabiliskt löpe: http://ostboden.wordpress.com/vegetariska-ostar/

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Svarttusch
2013-08-05 09:18
#4

Tack för alla svar! Och tack #3 för länken, det var något sådant som önskades :D

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[Moa-]
2013-08-05 09:30
#5

kelfwing; den listan är dock väldigt bristfällig och saknar extremt mycket enligt mig. Så jag vidhåller att det bästa tipset är att helt enkelt läsa på ostarna.

Creme Bonjour innehåller gelatin, vilket gör att de är dåliga exempel på löpefria ostar.

kelfwing
2013-08-05 09:41
#6

Jo, Moa: Jo, den n listan är gammal och bristfällig.  Och det bästa är att läsa på ostarna. Men jag tycker att den listan kan vara en bra början för nybörjarna som man slipper läsa på alla ostarna i ostdisken…och lär sig vilka typer av ostar som kan vara gjorda av vegetabiliskt Löpe.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
[Moa-]
2013-08-05 10:01
#7

kelfwing; dock kan ju alla ostar vara på vegetabiliskt Löpe, förutom äkta parmasan som jag ännu ej funnit, misstänker starkt att den är ursprungsmärkt…

Listan är väl en bra idé, men den har främst med de äldra varianterna som ej är goda och i samma konstistens som annan ost enligt mig, idag är utbudet långt bättre…

kelfwing
2013-08-05 10:40
#8

Jo, alla hårdostar kan vara av vegetabiliskt Löpe, men de flesta är inte det.  Utbudet är mycket större i storstäderna idag, däremot inte i många småstäder gällande vegetabiliskt Löpe. Om man har några märken att leta efter blir det lättare i gigantiska ostdiskar där majoriteten görs med animaliskt Löpe.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

emelieeileme
2013-08-12 19:18
#9

När jag åt ost vet jag att vi köpte vår på Lidl, en vanlig hushållsost utan Löpe som smakade bra!

mogfarm
2013-08-24 14:14
#10

Jag har själv inte tänkt på detta förrän för ett år sen eller så utan ätit ost utan att granska innehållsförteckningen. Nu köper vi bara ost med vegetabiliskt Löpe. Det är också många produkter som innehåller gelatin. Det är lite jobbigt med innehållsförteckningar när man har taskig syn som jag… Jag äter inte mycket animaliska saker som mjölk utan mest sojaprodukter.

[MiniPim]
2013-09-03 11:52
#11

Så va, är det kött i ost? :/

tlover
2013-09-03 13:40
#12

#11 det är Löpe, Löpe tas från en av magarna hos diande kalvar. Jag skulle inte kalla det kött lika lite som blod är kött men animaliskt är det i alla fall.

l'm back

emelieeileme
2013-09-03 13:49
#13

Det är en djurdel, det är helt enkelt magen hos kon. så ja, kött mer eller mindre!

Annons:
[Moa-]
2013-09-03 17:36
#14

tlover; du måste slakta kalven för att få fram det, vilket är en samma etiska diskussioner som kött.

tlover
2013-09-03 17:56
#15

#14 fast det är inte kött på samma sätt som tex blod inte är kött (kött = muskler)

Jag har aldrig sagt att det är ok att äta bara att det inte är kött (gelatin görs ju sällan av kött också för att ge ett annat exempel, det är ju hudrester, klövar m.m.)

l'm back

Upp till toppen
Annons: