Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1726 ggr
decembercelsius
8/15/13, 2:23 PM

Att påverka andra

Jag blev för lite över en månad sedan vegetarian. Och sedan dess har jag hunnit påverka både min mamma, pappa, min storebror och hans fru till att bli vegetarianer, och dom älskar det!

😂😂😂

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Annons:
kelfwing
8/16/13, 6:35 AM
#1

Hur har du gjort du? Hur har du lyckats med det?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Moa-]
8/16/13, 11:54 AM
#2

Det låter enligt mig märkligt att du i stort sett redan innan du själv tagit ett beslut försöker omvända andra till samma beslut?

Dock är det bra både för djur och miljön att fler äter vegetariskt. Är du säker på att ditt eget val kommer att hålla långsiktigt? En månad är väldigt kort tid…

decembercelsius
8/16/13, 1:53 PM
#3

Jag har tänkt på det här länge, att bli vegetarian, men har varken haft inkomsten eller orken till att laga mat. Nu när jag inte bor hemma så har intresset för att laga mat blivit mer intressant och det var då jag började laga vegetariskt.

Mamma var redan vegetarian sen innan så henne har jag iofs inte fått att bli vegetarian, snarare tvärtom 😂 Men min pappa och min brorsa, samt hans fru tyckte våra maträtter verkade intressanta och föll för det, svårare än så var det inte.

🙂

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


tlover
8/17/13, 9:53 AM
#4

God och intressant mat är oftast det bästa sättet har jag märkt.

jag har fått folk att äta mer vegetariskt så men inte genom några djurrättsargument (då blir folk mer defensiva än mot god mat)

l'm back

[Wraith]
8/17/13, 5:05 PM
#5

De allra flesta jag pratat med, dvs köttätare som måste ha kött enl. dem själva så tror de att vegetarisk kost består av torra salladsblad, morötter och lite gurka typ. Dvs "kaninkost", vilket inte alls stämmer och när jag fört fram många alternativ på hur kosten kan se ut som vegetarian så så brukar de bli lite intresserade. Inte att utesluta kött helt, men dra ner på intaget för folk är mer hälsomedvetna idag men många är bekväma och vägrar prova nytt. Och sen finns det ju tyvärr en attityd där folk anser att det är tufft att tycka om kött, slaktdjuren ska man ha 0 empati för osv och kött är coolt och smakar så gott. Har stött på detta flera gånger. Jag tror detta dock grundar sig i osäkerhet och rädsla för att våga ta ansvar för sig själv, andra och denna planet vi bor på.

Jag har inte lyckats får mina familjemedlemmar att bli vegetarianer, men jag har fått dem till att tänka mycket mer på vad det äter. Jag har aldrig försökt tvinga på dem mina idéer, utan jag delar bara med dem hur jag tänker och flera av dem skulle mycket gärna vilja gå över till mindre kött. Men de vet inte hur, vågar inte lämna sina invanda mönster osv de äter dock med god aptit när jag lagar mat åt dem;) Och faktiskt så har de börjat bjuda mig på mat, vegetariskt då;)

maalinh
8/31/13, 7:01 PM
#6

Härligt att fler upptäcker den vegetariska vägen :)
Jag har själv blivit veg för 7 månader sedan, och har hunnit "omvända" min sambo och en av mina systrar. Försöker prata ofta om mat och etik med mina vänner och bekanta så fler ska få upp ögonen :)

Annons:
[Moa-]
8/31/13, 8:24 PM
#7

maalinh; tänk dock på att inte tjata eller döma andra, detta då det ofta får motsatt effekt. Jag vill inte att andra försöker ändra på min kosthållning, då får den respekten visas även i andra riktningen.

tlover
8/31/13, 8:35 PM
#8

#7 man kan bara trycka bra inlägg en gång så du får en 👍 också.

somsagt jag tror det bästa sättet är god mat 😉

l'm back

[Moa-]
8/31/13, 8:43 PM
#9

tlover; ha ha, tack. =) Sekunderar i min tur ditt inlägg =)

maalinh
8/31/13, 9:33 PM
#10

#7 Absolut! Jag tror inte på "omvändelse genom tvång" - då är det aldrig hållbart i längden! Min dotter t.ex vill inte vara vegetarian, och då är det hennes val och inget jag nånsin skulle få för mig att tvinga henne till! Så i vårt hushåll äter alla det dem vill. Ska det vara hållbart måste det komma från insikt och/eller egna val! :)

Upp till toppen
Annons: