Annons:
Etikettnäringslära
Läst 3329 ggr
[Elinors]
9/16/13, 4:30 PM

Bra proteinkällor?

Undrar vilka bra proteinkällor det finns förutom kött? Skriv gärna med hur jag kan hitta och tillaga dessa produkter om ni orkar :)

(Vet inte om det finns ngn bra artikel med svar på detta, länka gärna isf :)

Annons:
tlover
9/17/13, 7:24 AM
#1

bönor (bondbönor och sojabönor har mest av dessa), linser, ärter, frön, nötter, bladgrönt (väldigt bra kvalité på proteinet men inte mkt), svamp (samma som bladgrönt fast andra mineraler som följer med ev mer vatten i svamp), tofu, andra sojaprodukter (tex sojadryck), Quorn, seitan (ej för känsliga magar) och andra fakeprodukter.

Bönor: finns både torkade och  konserverade. ett tips om du kokar själv (dvs köper torkade) är att koka en stor sats och frysa i portionsförpackningar. passar utmärkt i biffar/bollar/burgare men även i grytor, pastasåser, wok och soppor. Min pappa brukade alltid ha en bön el linssallad på bordet också ett bra alternativ.

Linser finns både torkade och konserverade (har bara testat torkade), röda linser är en bra nybörjarlins då dom kokar på ca 10-15 min, linser passar särskilt bra i pastasåser men också i grytor (särskilt curry), soppor och biffar/bollar/kanske burgare. Funkat även i "pappas sallader". groddade linser passar i wok.

ärter, tänker främst på gula och kikärter, finns både torkade och konserverade. passar i biffar/bollar/burgare (tex fallafel), soppor, grytor, wok och pastasåser. Funkar även i både varma och kalla sallader.

Frön köps oftast torkade blir dom bästa vegbollarna (köttätare älskar dom till och med) biffar blir för mäktigt om inte man blandar ut det men bönor tex. Passar också i mindre mängd i tex pastasåser och grytor (gärna heta grytor). rostade passar som smaksättning på allt blandannat sallader el wok.

Nötter, jag har bara testat jordnötter för det är det enda jag tål men det passar utmärkt i heta grytor eller grytor med curry, funkar säkert i bollar också. funkar i wok.

Bladgrönt (mörkt), fryst eller färskt, innehåller mycket vatten jämfört med proteinet men proteinet är lika högvärdigt som tex mjölk så bra som variation. passar i grytor, pastasåser, soppor, sushi, wok och sallader.

svamp, samma som bladgrönt då det är mycket vatten i men man kan få ickeanimaliskt D vitamin via svamp också så man ska inte glömma dom. Passar i grytor, pastasåser, soppor, såser.

Tofu, kan man göra själv och det blir billigt annars kyldisken ofta bredvid osten. däremot är jag dålig på att tillaga tofu så tips om det får du fråga nån annan men jag har det i sushi och gör en låtsas mjukost av det.

Andra sojaprodukter finns torkade och frysta främst, vissa kan man göra själv däremot. torkade är ofta billigare men måste blötläggas innan tillagning. vanligtvis steker man dom men jag använder dom sällan så nån annan vet säkert bättre

Quorn kommer från svamp men innehåller ägg också köps fryst och stekts vanligen

Seitan är vetegluten man kan göra själv, köpa vetegluten som mjöl på vissa e butiker tex eller köpa torkat eller konserverat. ofta steks det väldigt intressant mat men funkar inte med min mage (seitanribbs tycker jag är supergoda däremot)

Sen finns det ju protein i ägg och mjölk om du äter det, se upp med Löpe i ost däremot.

l'm back

[Elinors]
9/17/13, 8:00 PM
#2

Tack så jättemkt för svar! Men undrar lite vad bladgrönt är, har aldrig hört talas om det. Hittar jag det bland salladen eller i frysdisken? Vad smakar det? :)

kelfwing
9/17/13, 9:49 PM
#3

Ellinoors. Bladgrönt är samlingsnamn för (mörk)gröna bladgrönsaker såsom t.ex spenat. Känner att jag förklarar lite dåligt just nu pga. trötthet, så någon pigg person får gärna förklara lite bättre och ge lite fler exempel. Så bladgrönt kan du hitta både i frysdisken och grönsaksdisken.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

tlover
9/18/13, 7:02 AM
#4

#2 som #3 säger så är det ett samlingsnamn. Men ett annat superbra ställe att hitta bladgrönt är ute i naturen om man har möjlighet tex nässlor är super duper nyttiga (och goda).

Bladgrönt byter man inte ut köttet direkt utan antingen äter man det i måltider utan "kött" (tex spenatsoppa) eller så äter man det till "proteinet" (tex en sallad)

Mina favoriter av bladgrönt är nässlor (växer vilt), svinmålla (växer vilt), spenat (frys el kyl disk), mangold (jag har bara sett den mormor odlar), grönkål (frys el kyldisk, egenodlad är godare dock), maskrosblad (växer vilt, tidig vår) och daggkåpa (växer vilt tidig vår).

Dom är mina favoriter men det finns andra också.

l'm back

Sarah
9/20/13, 1:20 PM
#5

Baljväxter är världens bästa grej :)

Upp till toppen
Annons: