Annons:
Etiketthälsa
Läst 2499 ggr
[GoodbyeLullaby]
2013-09-17 00:01

Kosttillskott?

Nybliven vegetarian här! Undrar om någon har lite bra tips på vad man behöver för kosttillskott som vegetarian? Har länge haft problem med olika brister (då bl.a järn och zink) även när jag åt kött. Vad kan man ta för att slippa brister av olika slag? Mår så dåligt av alla dessa brister och vilö inte riskera att hamna där igen. Lite tips? :)

Annons:
[Wraith]
2013-09-17 01:16
#1

Svårast att få i sig är ju järn (och bibehålla HB't om du är fertil kvinna), så om du redan som köttätare haft lågt HB så skulle jag välja järntillskott + c vitamin så c vitamin underlättar järnupptaget. Undvik mejeriprodukter, te, kaffe när du tar järn för det hämmar upptaget.

Det är absolut inte omöjligt att få i sig tillräckligt med järn utan tillskott vilket är det ultimata.

Mitt bästa råd är att du äter varierat, ta reda på vilka råvaror som innehåller järn tex spenat och andra mineraler som du känner att du har ett behov av. Om du dock känner att du har svårt att fylla på reserverna med endast kost så finns det en hel rad med tillskott man kan ta, så det är mer en smaksak.

Jag hade dock försökt satsa på en varierad kost i första hand, då behöver du inte några tillskott alls då vegetarisk kost i varierad form innehåller så mycket nyttigheter. Men om man är ny som vegetarian så har jag full förståelse för att man inte riktigt vet man kan äta i början, så då kan man ju använda tillskott som ett stöd tills man läst på och hittat ett bra spår man gillar.

Jag har tex lite svårt att ta upp järn ur dessa vanliga tillskotten man kan köpa på affären som innehåller runt 15-17 mg järn (som ligger runt RDI). Men nu när jag får utskrivet järn på 100 mg och tar 100-200 mg/dag så har mitt blodvärde gått upp ganska bra. Kommer inte lita på att kostillskotten på affären alla gånger är tillräckligt. Orsaken till att jag har tagit tillskott är att jag har ett sådant jobb som försvårar en bra vegetarisk kost, men jag ska försöka bättra mig på den punkten.

tlover
2013-09-17 07:27
#2

nässlor! dom är både järn och kalciumrika (jag äter inte mjölkproduker) och massa annat, än kan det finnas tid att göra eget nässelpulver (det blir bäst och billigast) 1 msk nässelpulver motsvarar om jag har räknat rätt 100g nässlor och det innehåller nästan hela dagsbehovet av järn och kalcium också.

sen är hemmagjort nässelpulver gott också 😊

l'm back

slarvigt
2013-09-17 15:32
#3

Zink är också svårt att ta upp som vegetarian, då typ allt vegetariskt som innehåller zink även innehåller fytinsyra som hämmar upptaget av zink… Jag började läsa om detta i går, då jag tänker att jag nog kan ha brist på det. Det enda som innehåller hyfsade mängder zink och som inte hämmar upptaget, som jag har hittat hittills, är bovete (började läsa om detta i går). Nu ska jag äta bovetegröt till frukost och ta tillskott, tillsammans med något som inte hämmar zink-upptaget, tänker jag.

[GoodbyeLullaby]
2013-09-17 15:45
#4

Bra tips, tack! :) ska se över min kost lite och försöka hålla utkik vad all mat innehåller

Upp till toppen
Annons: