Annons:
Etikettlivsstil
Läst 3125 ggr
decembercelsius
2013-09-20 14:08

Låta sina barn äta kött?

Ni vegetarianer som har barn, låter ni dem äta kött?

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Annons:
Intehärutandär
2013-09-22 00:23
#1

Ja! De ska få välja själva. Min son blandar, mellan kött och veg.

cokolada
2013-09-23 10:34
#2

#1 lagar du köttet hemma då eller äter han det ute på dagis/skola? Intressant att veta hur folk gör :)

Intehärutandär
2013-09-23 11:24
#3

#2 Han äter enbart kött i skola. Hemma blir det sådant som är lättlagat (som jag inte behöver ta i så mycket). Som hästkorv, köttfärs, skivat hamburgerkött. Ja, förutom fisk kommer jag inte på mer nu. Har dragit ner mer och mer på köttet hemma. Köttfärsen vi köpte senast var alldeles blodig, så den smakade det - och vi fick slänga och han ratar köttfärs nu, för Quornfärs. Smörgåsskinkan hade någon konstig rand i sig sist, så vi fick slänga och han vägrar. Vi köper väldigt väldigt sällan "rent kött". Ibland grytbitar för kalops och ibland kassler. 

Jag lagar allt kött åt honom, då jag är utbildad i chark & styckning genom Livsmedelsprogrammet på gymnasiet (valde konditor/bagare)., men jag kan ju inte provsmaka åt honom. Så bland blir det helt galet i kryddning. 🙂

Skulle inte bli förvånad om han blir vegetarian till slut, men det blir svårt då han vägrar grönsaker och lök. Då får han leva på Quorn & sojaprodukter.

MalinFrosch
2013-09-26 19:58
#4

Jag har inga barn än men när jag får det så kommer de inte äta kött. Lagar aldrig kött hemma så jag vet inte hur man gör.

Jetaime
2013-09-26 20:21
#5

Jag vet inte hur jag skulle gjort, men tror inte jag hade kunnat tvinga dom att inte äta kött iaf.. Men vi får väl se hur det bli när barnen väl kommer (vilket lär dröja ett par år).

tlover
2013-10-04 10:48
#6

Vi har inte barn än men vi harredan tänkt ut det så jag svarar ändå.

tanken blir att dom ska äta som min man (främst vegetariskt men ibland kött från gården) och sen så får dom väl äta "normalt" i skolan tills dom är gamla nog att bestämma själva.

l'm back

Annons:
Intehärutandär
2013-10-04 10:55
#7

#4 Barnet kommer förmodligen gå på dagis och redan där kommer de undra varför de får annan mat än de andra. Där kom frågan från son då han var ca 3 år. Han blev ledsen, för han ville ju smaka - och då tillät jag det. Mina värderingar är ju inte hans. Fast jag gjorde inget kött hemma förrens han började skolan. Kött fick han äta hos mormor och gammalmormor innan.

Fialialej
2013-10-06 16:03
#8

Jag kommer inte laga kött hemma, men min sambo är inte vegetarian så han kanske gör det. Däremot kommer det inte förekomma något hycklande om vad maten är och kommer ifrån. Det ska vara glasklart att fläsk är döda grisar.

"På natten är alla katter svarta"

tlover
2013-10-06 16:58
#9

#8 jag har aldrig varit med om hycklande på det sättet, nog visste man vars kött kom från även då man var liten (eller det kanske är för att jag är uppvuxen "på landet"? 🤔 det var samma för min man, han visste tex att det var "pricken" han åt)

l'm back

slarvigt
2013-10-06 20:13
#10

#7 På de förskolor jag har jobbat på så har flera barn ätit vegetariskt, andra har uteslutit fläsk och andra har varit laktosintoleranta osv. De barnen såg det som naturligt att alla äter olika :) 

Jag har inga barn än, men skulle servera vegetariskt hemma, som jag äter. Ifall barnet sedan kommer hem från förskolan och säger att hen vill äta kött som de andra, så skulle hen få det. Jag tror inte på att sätta en massa förbud kring mat för små barn (däremot naturligt avgränsa t.ex. onyttigt ätande naturligtvis).

tlover
2013-10-06 20:24
#11

#10 det kanske beror på lite vars i landet man bor, här är det nog vanligare att ungarna följer med pappa på älgjakten

l'm back

slarvigt
2013-10-06 20:28
#12

#11 Det gör det nog, jag reagerade bara på att #7 skrev att när barnen börjat förskola så "kommer de börja undra". Så behöver det ju naturligtvis inte vara :)

Intehärutandär
2013-10-06 20:39
#13

#12 Nej, det är klart att chansen finns att de inte gör det. Men de flesta barn börjar jämföra mycket på dagis - där de ser andra göra saker annorlunda än man gör hemma. (Allt från kost, varför pappa hämtar kompisen, men Du inte har en sådan, kläder, döden, syskon etc)

På min sons dagis var bara han vegetarian från början och ett par laktosintoleranta. Han blev därmed också nyfiken på "solmjölken"  (havre?) som han kallade det - och fick det på dagis med. Ibland hemma med om gammalmormor ville skämma bort honom lite extra. 🙂

Annons:
slarvigt
2013-10-06 21:03
#14

#13 Jo, jämför gör de ju, sedan är ju frågan vad de har att jämföra med. Jag ville bara bidra med mina erfarenheter av att på vissa förskolor finns det knappt någon norm, utan ungefär lika många i varje kategori - blandkostare, vegetarianer och muslimer som utesluter fläsk :)

Fialialej
2013-10-07 00:52
#15

Tror det blir allt vanligare med specialkost överhuvudtaget. När jag gick på fritids för 20 år sen var det EN som hade allergi. Resten åt precis allt. Tror också att det kommer bli vanligare med mer veg och mindre fläsk i stabdardmaten pga detta.. :)

"På natten är alla katter svarta"

[Moa-]
2013-10-07 10:10
#16

Jag håller med ovanstående om att specialkost blir vanligare och vanligare. När jag arbetade för förskola för ett par år sedan så var det många som hade allergier och dylikt, enligt en vän som nu är förskolelärare så är det inget barnen reagerar eller tänker på, de flesta har något form av specialanpassning.

Mina barn i framtiden skulle få göra egna val, jag skulle laga vegetariskt tills de önskar något annat, men vill de äta något annat om andra lagar så får de välja.

decembercelsius
2013-10-07 10:44
#17

Som liten fick jag aldrig veta vad maten innehöll konstigt nog. Men sen när man började förstå att blodpuddingen faktiskt vad blod så blev man ju lite ledsen. Kommer ihåg på lågstadiet att man var tvungen att äta, fröken satt jämte mig och sa att jag måste ta mer tuggor av blodpuddingen. Då började jag gråta, tyckte det var så hemskt 😭

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


tlover
2013-10-07 11:01
#18

#17 kollar bara min teori, är du uppvuxen i stan?

l'm back

decembercelsius
2013-10-07 11:19
#19

#18 Nej i en by i Småland :)

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


tlover
2013-10-07 11:21
#20

#19 vad räknas som by i Småland? (här räknas de flesta "samhällena" som städer även fast dom tekniskt sett inte är en stad)

l'm back

Annons:
decembercelsius
2013-10-07 11:24
#21

#20 tusen invånare :P Men med landsbygd runtom

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


tlover
2013-10-07 11:25
#22

#21 ok det är ju ett samhälle inte by, då håller min teori

l'm back

[Moa-]
2013-10-07 11:35
#23

tlover; du har verkligen konstiga definitioner enligt mig…

tlover
2013-10-07 11:39
#24

#23 det var lite halvt på skämt, eller ett samhälle på 1000 pers är ett samhälle enligt mig men jag förstår att vissa kan tycka att det är en by

l'm back

[Moa-]
2013-10-07 11:42
#25

Okej, oavsett om det liknas vid en by eller litet samhälle så är det ju en stor skillnad mot en stad måste jag påstå… =P

tlover
2013-10-07 11:48
#26

#25 nja inte livsstilsmässigt, vår stad på 8000 invånare har en ganska annorlunda livsstil jämfört med byborna i snitt. man bor ju sällan granne med en mjölkbonde tex eller har grisar för slakt under sommaren

l'm back

[Moa-]
2013-10-07 11:54
#27

tlover; och många jag känner bor på landet-landet och har inte de villkoren du ställer upp. Mina föräldrar borde räknas som att bo på landet och har inte en granne med mjölkkor och har inte haft grisar på många år.. =P Att bo på liten ort och att bo på landet är i stort jämställt enligt mig, jag kan inte hitta några egentliga skillnader enligt mina erfarenhet…

Annons:
tlover
2013-10-07 11:59
#28

man kan ha grannar som har grisar, eller höns eller jagar eller fiskar osv.

Jag menar inte att alla har grisar (vi har inte det) men många aktiviteter som har med matproduktion att göra på ett eller annat sätt.

l'm back

egus
2013-10-08 19:00
#29

Mina två barn har fått vegetariskt med fisk ibland (eftersom deras pappa äter det) och har ätit veg och fisk på dagis och i skolan. De har haft en och annan antagligen muslimsk klasskompis som ätit veg och lagat veg på hemkunskapen, annars har de varit ensamma om det. Min son slutade äta ost med kalvmagelöpe under flera år när han fick veta hur man gör ost (ensam i familjen om det), och min dotter slutade äta fisk en kort period på eget initiativ. De har tyckt att det är bra att vara vegetarianer, det har varit självklart. Jag har sagt att det aldrig blir kött hemma, men när de blir större får de göra som de vill borta. De är nu 13 och snart 15 år. Som 14-åring ska man ju göra uppror mot mamma och pappa och några gånger har min dotter tyckt att det är jobbigt att gå bort och vara vegis. Bvc tyckte vi var oansvariga föräldrar som inte gav dem kött. Men eftersom de växer bra, är sjuka bara 0-3 dagar per år, klarar sig bra i skolan och i sina sporter så är det inte så många som kan säga nåt längre.

kelfwing
2013-10-09 20:44
#30

Off -topic; Moa att bo på landet och på en liten ort är två olika saker enligt mig, som enligt stockholmare är uppvuxen på landet. Men jag är uppvuxent på vår näst största ös största samhälle/ort.  5000 invånare i dagsläget om ni undrar. Det är en liten ort med då den har ett köpcentrum, en huvudgata med några butiker, restauranger och samhällservice klassificerar den inte som landet på det sätt som jag och tlover definierar det.  Dvs med landsbygsmått är det inte landet men med sthlms-mått är det landet.  Jag hade dock klasskompisar och skolkompisar som bodde på landet eller landet-landet.   Jag förstår vad tlover menar. Jag hade inte grannar som hade med matproduktionen att göra men väl klass/skolkompisar som hade det, dock framför allt grönsaks och sädproduktionen. Ursäkta röran i detta inlägg.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

redheadgeorgeous
2013-10-14 10:08
#31

Eftersom jag är vegetarian, men min man äter kött har dottern fått smaka av båda oss sedan hon började äta. Hon har alltid visat själv vilket hon tycker bäst om och eftersom jag anser att hon ska få välja själv har vi gjort så. Ibland gillar hon min mat bäst och ibland mannens. Sedan är det upp till henne att välja när hon blir större, men innan dess vill jag inte tvinga på henne min kost bara för att jag anser att det är äckligt med kött.

Jag lagar all mat så det är ju uppskattat vilket hon än äter eftersom hon älskar min mat hur eller hur ;)

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

Fialialej
2013-10-14 11:15
#32

#31 intressant! Innan jag hunnit läst klart undrade jag hur ett litet barn kan göra etiska val, men såg sen att hen får välja utifrån smakupplevelse. Finns något etiskt tänk i ditt val att vara vegetarian eller är det bara för att du tycker det är äckligt (smakar illa eller otrevligt framgår ej)?

"På natten är alla katter svarta"

redheadgeorgeous
2013-10-14 12:33
#33

#32 Jag är vegetarian från början eftersom att jag inte tycker om smaken av kött. Men under tiden har det också blivit att det känns bäst gentemot djuren. När jag gjorde köttfärssås till mannen sist så kunde jag bara tänka på att det är ner malt djur och var nära på att spy där jag stod.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

Sarah
2013-10-15 15:32
#34

Jag skulle nog inte göra det, de får välja då de blir äldre :) Jag lagar inte kött och killen äter vego med mig. Skola och liknande får fixa :)

Annons:
mallabralla
2013-10-16 13:46
#35

Har inte barn än, här hemma äter vi enbart vegetariskt, min sambo äter kött om han är hemma hos andra eller äter ute. Vi kommer fortsätta att laga enbart vegetariskt hemma men i övrigt får barnet välja själv.

Sajtvärd på Perser iFokus

Upp till toppen
Annons: