Annons:
Etiketthälsa
Läst 3435 ggr
mopsen12
10/1/13, 8:54 PM

Magsjuk av kött

Jag har varit vegetarian i ca 3 år, började dock med att utesluta fisk. (Fiskterian som jag kallade mig). Dock har det hänt två gånger att jag råkat få i mig kött, delvis genom en pizza som jag skulle få utan skinka men fick med skinka och tvingades plocka bort men ändå fick i mig, samt genom köttfärs som såg ut som quornfärs. Båda gångerna har jag spytt. Värst var det med pizzan, tror aldrig jag blivit så magsjuk i mitt liv. Tror ni att det har med att jag avvänjt mig så vid kött eller har det någon annan grund? 

Någon som varit med om ngt liknande? 🤔

Annons:
[Moa-]
10/2/13, 8:40 AM
#1

Pescetarian är den korrekta termen för vad du var tidigare.

Jag är inte säker på att det är köttet du reagerat mot heller, en pizzeria som ej kan fullfölja en beställning kanske även har andra brister…? Varför begärde du inte att få det du beställt istället?  (Det sista en ren nyfikenhetsfråga då jag personligen skulle gå hungrig väldigt länge innan jag övervägde att äta eller börja plocka bort…)

Vad jag känner till har jag ej fått i mig rent kött sedan jag slutade det, Löpe åt jag länge utan att veta vad det var, så det beror ju på hur man ser det. Gelatin har jag faktiskt fått i mig då vissa mediciner endast kommit i denna förpackning, vilket jag helt enkelt fått acceptera. Dock aldrig blivit dålig av det, men rent kött/fisk/kyckling har jag mig veterligen inte fått i mig sedan jag slutade med det för drygt 10 år sedan.

decembercelsius
10/2/13, 11:00 AM
#2

Jag råkade få i mig kyckling en gång och jag blev väldigt illamående. Dock svårt att svara på om det var psykiskt eller fysiskt. Men illa mådde jag.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


mopsen12
10/2/13, 11:16 AM
#3

#1 Jag beställde med en kompis och vi skulle dela på den så vi ville ha halva utan skinka och halva med till henne. Vi kollade inte i pizzakartongen förrän vi kom hem och egentligen ville jag inte ha för jag ville inte riskera att äta någon skinka men gjorde det i alla fall. Hon blev arg för att jag plockade bort skinka med så kan ha hänt att jag inte var så noga med att få bort precis allt. Om jag hade fått välja hade jag ju inte ätit av den alls men det blev som det blev. 

Iofs har jag fått i mig kycklingbuljong också för min farmor skulle göra vegetarisk mat till när jag kom och tyckte att det var en bra ide att hälla kycklingbuljong i grönsakssoppan för grönsaksbuljongen var slut… hehe. Då blev jag inte magsjuk. 

#2 Det kan ju hända att det är psykiskt också, att man verkligen mår dåligt av det.

mopsen12
10/2/13, 11:16 AM
#4

#1 Jag beställde med en kompis och vi skulle dela på den så vi ville ha halva utan skinka och halva med till henne. Vi kollade inte i pizzakartongen förrän vi kom hem och egentligen ville jag inte ha för jag ville inte riskera att äta någon skinka men gjorde det i alla fall. Hon blev arg för att jag plockade bort skinka med så kan ha hänt att jag inte var så noga med att få bort precis allt. Om jag hade fått välja hade jag ju inte ätit av den alls men det blev som det blev. 

Iofs har jag fått i mig kycklingbuljong också för min farmor skulle göra vegetarisk mat till när jag kom och tyckte att det var en bra ide att hälla kycklingbuljong i grönsakssoppan för grönsaksbuljongen var slut… hehe. Då blev jag inte magsjuk. 

#2 Det kan ju hända att det är psykiskt också, att man verkligen mår dåligt av det.

tlover
10/2/13, 3:05 PM
#5

I början var jag "fusketarian" som jag kallade det då åt jag kött och fisk som inte gått igen nån köpestransaktion (tex vilt eller så, jag ville ha nån slags övergångsmat och jag är medveten om att jag inte var vegetarian)

Hemma åt jag då alltid vegetariskt eftersom min man inte jagar och har sällan tid att fiska men alla skulle bjuda mig på kött/fisk då jag hälsade på hos folk (även min mamma som gör gudomligt goda vegetariska rätter) men jag fick ganska snabbt gå över till en ovo-vegetarisk kost eftersom min mage klarade inte av att äta fisk/kött då jag blev bjuden. Jag spydde väl inte men jag blev fortfarande näst intill magsjuk

l'm back

Intehärutandär
10/2/13, 8:49 PM
#6

Jag blir inte illamående, men blir omedelbart dålig i magen och får diarré. Händer inte vid godis, men buljong t ex. Som är mer osynligt, än en köttbit.

Annons:
mopsen12
10/2/13, 9:00 PM
#7

#5 och #6! Tack för svar! Antar att det handlar om att kroppen liksom blir ovan med det. 🤔

tlover
10/2/13, 9:01 PM
#8

#7 Jag har ju IBS det kanske spelar in (jag har inte så stor koll men jag tror snabba kostbyten inte är bra vid IBS)

l'm back

Upp till toppen
Annons: