Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 2238 ggr
Torin
10/13/13, 10:07 PM

Laga pumpa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev många pumpor i odlinen i år. De står i köksfönstren, eftersom de inte klarar kylan i matkällaren. Nyligen tog jag en liten pumpa och skar den i mindre bitar. Fick koka i hop med andra grönsaker till någon sorts gryta.

Det senaste är en liten skalad pumpa, tog bort kärnor, skar i små bitar och kokade med lite vegbuljong. Kryddat med musgot, lite spiskummin. Vet inte hur soppan smakar än för jag har inte prövat.

Men, nu vill jag ha kryddningstips till pumpa. Är det någon som vet vad som passar?

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Annons:
veggie4every1
10/14/13, 11:44 AM
#1

Oj, vilka fina pumpor🙂

Jag brukar köpa ett par pumpor efter Halloween, när kilopriset går ned.

Jag tärnar pumpaköttet i bitar och fryser ned i påsar. Jag tinar och steker de sedan i lite olja och kryddor. Tycker det är jättegott till nästan vad som helst.

Spiskummin och muscot som du nämner är jättegoda kryddor till pumpa.

Alla sorters peppar tycker jag passar, vitlök är också jättegott.

Curry är också en jättegod krydda till pumpa.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sarah
10/15/13, 3:41 PM
#2

JAg brukar äta en del butternut som är en typ av pumpa. Den kokar jag i buljong och kanel. Sen mixas det till en slät soppa. Brukar ha i lite avregrädde och en klick soyghurt i mitten :)

MalinFrosch
10/15/13, 7:01 PM
#3

Jag brukar göra pumpasoppa. Kryddar med curry, grönsaksbuljong och cayenne. Mums!

Upp till toppen
Annons: