Annons:
Etikettallmänt
Läst 1715 ggr
Stallmima
2013-10-14 19:26

Husdjur!?

Hur ställer ni er som är vegetarianer och har hund och katt som äter kött?  Då menar jag burk, torrfoder etc som det finns kött i?  Kom och tänka på det häromdagen och vart nyfiken på hur var och en ser på detta

Annons:
TatsuOni
2013-10-15 08:07
#1

Självklart får de kött. De är djur som är skapade för att äta kött och att inte ge dem det p.g.a mina värderingar vore helt fel enligt mig.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

slarvigt
2013-10-15 09:09
#2

Jag håller med 1! De som måste äta kött bör få göra det. Sedan kan man ju tänka på vad man ger?

Sarah
2013-10-15 15:33
#3

Har 10 små rovdjur hemma, katter och illrar. De barfas (bara rått kött) och får slaktrens och spill av svenskt kött. Kycklingskrov osv. Skulle aldrig tvinga utpräglade rovdjur att bli vegosar.

FlebbaMeg
2013-10-16 00:18
#4

Jag har ju då två katter och i alla böcker står det att man INTE kan göra en katt/annat djur som äter kött vegetarian! (Dem behöver ju speciella proteiner från kött, för annars kan dem ju väldigt sjuka…)
För det är så i det vilda är dem ju vana att äta kött och inte fast/torr mat… 
Så mina katter får torrfoder med vatten i varje dag, plus en eller två skinkbitar varannan vecka! Och dem verkar vara nöjda av den dealen 🤪

Djur är vänner, inte mat!

viktoria91
2013-10-16 11:06
#5

Självklart får mina katter kött precis som att min ponny får hö. Inte direkt så att jag matade min ponny med korvar bara för att åt kött innan!

decembercelsius
2013-10-16 11:08
#6

Ja mina katter får den maten dom är gjorda för att få 🙂 Dock så testade jag faktiskt att köpa kalv med grönsaker till dom, bara för att dom skulle få liiite vegetariskt haha.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Annons:
vallhund
2013-10-16 12:44
#7

Det är en viktig o intressant fråga eftersom det saluförs torrfoder till både hund o katt som är veganska, alt vegetariska.

Det diskuterades flitigt för ett par år sedan på diverse hundfora (kattsajter är jag inte engagerad i).

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaosx
2013-10-16 19:02
#8

Om jag hade hund, skulle jag ge honom/henne mat med kött (dock inte barf då jag själv nog skulle ha svårt att ge det). Men jag har ändå funderat på om man ska ge vegetarisk/vegansk. Har bekanta som gör det och så vitt jag vet ger det inga speciella negativa effekter på deras djur. osäker faktisk. Enligt mig är det ett personligt val, jag ser inget fel i något av alternativen, många djur är faktiskt köttätare från grunden till skillnad från människan. Låt djuren som kanske behöver det äta kött/animalier och få människorna att sluta

You haven't lived until you've found something worth dying for

TatsuOni
2013-10-16 21:39
#9

Jag anser att även om djuret skulle klara sig och leva ett någorlunda hälsosamt liv så är det inte rätt att inte ge dem kött. Ett köttätande djur som får välja själv äter och föredrar kött. Det är vad de vill ha! Varför inte låta dem äta det de är skapade för och vill ha? Kan vi inte ge våra djur det de behöver (rätt kost, mental stimulans, motion o.s.v) så ska vi inte ha djur.

Om de sedan väljer att äta annat vid sidan om, t ex så älskar min hund att äta hästarnas äpplen och morötter, så betyder det inte att de vill leva på en vegetarisk diet.

Innan någon påpekar att man inte kan låta djuren välja allt, så måste jag påpeka att det är en stor skillnad att låta sitt djur äta den mat den är skapad för och naturligt dras till och att låta djuret styra ens liv.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

IngaTrnqvist
2013-10-16 23:12
#10

Ser det som en självklarhet att ge mina djur kött. Både katt och hund får svenskproducerade foder. Helst skulle jag vilja barfa (råutfodra), då det är lättare att veta varifrån köttet kommer och hur djuren haft det. Tyvärr kan jag inte det av flera anledningar. Jag mår bäst av att äta vegetariskt, mina djur mår bäst av att äta kött.

[Wraith]
2013-10-17 21:22
#11

Ser inga etiska dilemman med det, har både hund o katt. Hunden får BARF varvat med färskfoder. Katterna blötfoder + torrfoder.

Grejen med dem är ju att de måste ha kött för att må bra, de är rovdjur och anpassade för en köttdiet. En katt skulle bli ganska sjuk utan kött tex, de kan inte bilda taurin själv som vi människor och även hundar kan. Hunden kan visserligen överleva på vegetarisk kost, men då det handlar om ett rovdjur så tvivlar jag på att de hade mått så bra av det. Men det kött jag köper försöker jag se se till att det kommer från bra producenter som har bra djursyn. Men jag har inga problem att erkänna att det är en djungel, men jag gör mitt bästa, dvs svenskt/nordiskt i första hand.

Upp till toppen
Annons: