Annons:
Etikettlivsstil
Läst 5228 ggr
decembercelsius
2013-10-16 10:59

Något som är svårt med att vara vegetarian

Jag har en fråga - Vad tycker ni är det svåraste med att vara vegetarian?

Själv så tycker jag nog att det svåraste är alla frågor man får. Ska man gå till en restaurang och man berättar för resten av gänget att man ska äta något utan kött så börjar spekulationerna direkt. Så då får man dra hela historien om varför man blev vegetarian och att man inte lever på bara grönsaker 😃

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Annons:
viktoria91
2013-10-16 11:05
#1

Prova att vara vegan då och korsförhöra dem som serverar vad det finns i maten och man helst får en innehållsförteckning. ;)

decembercelsius
2013-10-16 11:06
#2

#1 Ja det är nog inte lätt! 😂

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


viktoria91
2013-10-16 11:07
#3

#2 Stackarna ser ju nästan gråtfärdiga ut. ;P

slarvigt
2013-10-16 11:30
#4

Jag tycker också att andras reaktioner är jobbigast. Skämt som "vegetarianer hänvisas till gräsmattan" när man blir bjuden på middag ÄR inte roliga… Det tog ett tag för mig att upptäcka detta, eftersom typ alla mina vänner är vegetarianer eller vana vid vegetarisk mat och mina föräldrar är nyfikna och uppmuntrande. Det visade sig dock att resten av min släkt tycker att det är väldigt märkligt och inte ens kan tänka sig att smaka. Mer till mig, visserligen ;)

vallhund
2013-10-16 11:50
#5

Jag har faktiskt aldrig stött på det. Det enda problem jag har stött på är folk som försöker frälsa andra av den ena eller andra orsaken, samt vårdpersonal som på allvar hävdat att korv o leverpastej var vegetariskt eftersom det inte var kött.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

decembercelsius
2013-10-16 12:17
#6

#5 Hur kan man hävda att det är vegetariskt? Betyder det att om man har en kanin så kan man mata den med korv och leverpastej? Trams 🤔

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Annons:
vallhund
2013-10-16 12:20
#7

#6 Snarare okunskap.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Intehärutandär
2013-10-16 16:55
#8

Jag vet inte om jag får några frågor längre, nu är ju så många halv-vegetarianer och utbudet har ökat så pass både på halvfabrikat (som köttätare lätt kan laga till) och på restauranger.

Men det många inbillar sig är att man har näringsbrist, vilket jag under alla år upplevt är vanligare bland köttätare, för de tror att en köttbit och potatis fixar allt. 🙂

vallhund
2013-10-16 17:10
#9

#8 Snacka om fördomar! Jag har faktiskt bara stött på föreställningen om att det räcker med kött/fett potatis + bröd o långkokta rotfrukter, möjligtvis kål o bönor/ärter skulle täcka näringsbehovet hos typ kropps/skogsarbetare födda före 50 talet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tlover
2013-10-16 17:55
#10

att äta ute och besöka folk är jobbigast, särskilt eftersom det är massa annat ja inte tål heller så jag måste förhöra servitören/den som lagat maten på ingredienser varje gång.

l'm back

TatsuOni
2013-10-16 22:11
#11

Alla frågor om varför jag äter vegetariskt och hur jag kan överleva på det. Visste inte att man hade som skyldighet att förklara sig om man inte äter kött😛

Att äta ute/bland folk då man ofta får korsförhöra folk om innehållet. Precis som #10 så är det flera andra saker jag inte tål.

Folk som drar samma skämt om och om igen.

Folk som ständigt ska trycka upp kött i ansiktet på en! Vill rent allmänt inte ha mat upptryckt i ansiktet så varför skulle jag vilja ha kött som jag inte ens äter där?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Dierpmis
2013-10-17 13:00
#12

Tycker det är lite jobbigt när folk gör antydningar om "hur mycket enklare det skulle vara om jag åt kött eller i alla fall fisk"

Och så klart dem eviga skämten

http://erjfoto.se/

FlebbaMeg
2013-10-17 21:29
#13

Jag uppfattar alla frågor jobbigast! ''Varför är du vegetarian?'' ''Hur klarar du dig utan kött? Jag skulle inte klara det'' etc.

Hur ska man liksom förklara varför man inte äter kött? Jag sluta för två anledningar, 1. tycker synd om dem stackars djur som plågas för att mäta tankelösa människor, 2. för jag inte gillar smaken längre.

Och det måste vara i den ordningen! Det blir jättejobbigt att förklara sig ur om man säger det i fel ordning…

 Visst saknar jag det ibland när alla mina kompisar går till McDonalds och jag får sitta och kolla på typ.
Och folk som inte vet att man är vegetarian och köper värsta köttkalaset och då står man där och bara ''Jag kan ta lite potatis…'' 

//Stolt vegetarian i 6 år! 😃

Djur är vänner, inte mat!

Annons:
viktoria91
2013-10-17 21:32
#14

Kan tipsa om McDonalds MacBean. ;)

nlinds
2013-10-18 12:59
#15

#14 de är nog den äckligaste hamburgaren jag har ätit ! xD

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

viktoria91
2013-10-18 13:00
#16

#15 Jag tycker om den, smaken är som baken. ;) Jag hatar jordgubbar tex. =P

[Moa-]
2013-10-18 13:21
#17

Frågor har jag svårt att se som ett problem. Det är osten jag bråkar med ute, det är få som vet vad Löpe är, gelatin brukar dock de flesta ha koll på idag vilket är ett framsteg mot för 10 år sedan… =P Dock är det ju mitt val, och då är det ju konstigt att jag skall gnälla på andra över mitt val, så vet de inte om exempelvis ost eller om det är fullt så beställer jag helt enkelt utan. =)

nlinds
2013-10-18 13:41
#18

#16 😮

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Sarah
2013-10-18 15:22
#19

Jobbigast är att alla andra tror att de är näringsexperter… :)

viktoria91
2013-10-18 15:41
#20

#19 Haha, ja visst är dem? =P

Annons:
IngaTrnqvist
2013-10-19 01:04
#21

Att se till att det man äter verkligen är vegetariskt. I somras när jag skulle äta ute fanns de en rätt där man kunde välja vegetarisk färs eller nötfärs. Jag säger att jag vill ha den vegetariska och frågar om den är helt vegetabiliskt och inte innehåller ägg. Soja! svarar han bara då. Jag väljer att beställa ändå, och vad får jag? Jo, nötfärs. Som tur är hann jag upptäcka det innan jag smakade, då det var misstänkt likt mitt sällskaps mat, vilka beställde nötfärs. Har hänt flera gånger att jag fått mat som inte är vegetarisk. Ofta handlar det om löpeost.
(utgår nu ifrån när jag var lakto-ovo, numera är jag bara ovo.)

Sen är det lite jobbigt med alla frågor. Jag har ganska svårt för att fatta mig kort, så de hinner tröttna och sluta lyssna innan jag pladdrat klart, för att sedan komma med massor av ologiska motargument och ännu fler frågor.

Aribigga
2013-10-19 08:15
#22

Det mest jobbiga som jag tycker är när folk vill bjuda en på mat, lite hastigt påkommet och de inte har något hemma som man vill äta. Jag känner mig så otacksam då 😕

Annars tycker jag att det är jobbigt att låta bli att köpa fiskbullar ^^

lurvponnyn.vimeddjur.se

tlover
2013-10-19 11:03
#23

#22 ibland har jag funderat på att alltid ha med mig en burk bönor just för det

l'm back

Aribigga
2013-10-19 12:48
#24

#23 Går du alltid runt med en burk bönor? :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

tlover
2013-10-19 21:30
#25

#24 nej men ibland funderar man allvarligt på att göra det 🤪

l'm back

[Wraith]
2013-10-20 15:35
#26

Kan ju dela med mig min senaste upplevelse då jag i dagarna låg på sjukhus. Hade genomgått en operation och det var lunch dagen efter. De frågar mig vad jag vill ha, jag frågar vad serveras och med detta i åtanke om att jag hade sagt till alla jag hade träffat (läkare/sjuksköterskor) att jag var vegetarian. Nåja "no big deal" denna sjuksköterska visste nog inte om det och radade upp dagens två rätter, kött i båda.

- Jag äter inte det, jag är vegetarian!
- Jaha, jag ska gå och kolla vad köket har.
*kommer tillbaka efter några minuter*
- Det finns fisk, är det ok?
- Eh nä, det är det inte.
- Ok ska gå och höra med dem om "specialmat"!
*några minuter senare*
- De har en grönsaksfärs (soja).
- Jaja jag har väl inget större val *hungrig som man var*

Ja nåja ingen kan väl påstå att sjukhusmat någonsin varit bra, men detta var löjligt. Ingen smak, potatis och lite gröna ärter som luktade illa. Tvingade i mig lite av det bara för att ta bort hungern (men hungern kom snabbt tillbaka). Men jag kan ju säga att jag var överlycklig att det bara var den dagen jag behövde äta på sjukhuset. Läkaren skrev ut mig dagen efter, men innan jag var säker på att jag fick åka hem så satt jag och planerade en "permission" för en rejäl lunch, för jag visste att jag inte kunde äta deras mat en dag till. Näringsfattig, ingen smak och blähhh.

Passade även på att kolla på deras meny för veckan och det var kött och fisk VARJE dag!!! Inte ett enda vegetariskt alternativ, så om du är vegetarian så har du bara ett sk specialmål att förlita dig på. Och med tanke på att grönsaksfärsen som knappt innehöll något vettigt innehöll svamp, jag äter inte svamp normalt så om du verkligen hatar svamp då har du problem om du tex inte kan ta dig från sjukhuset.

Trodde faktiskt sjukvården hade kommit längre, kött varje dag *SUCK* Finns ingen som mår bra av det! Tragiskt, vill aldrig mer hamna på sjukhus! Jag är övertygad över om att maten vi äter spelar en ENORM roll för vår hälsa och vårt mående.

Så på ett sätt är det jobbigt att känna sig som ett jobbigt specialfall bara för att man inte äter kött. Men samtidigt tycker jag det är ett bra tillfälle att visa att vegetarianer är en verklighet! Vi är en minoritet men vårt val är inte bara något vi fått för oss, dvs en övergående trend.

TatsuOni
2013-10-20 15:44
#27

#26 Jag var inlagd på Nyköpings lasarett för något år sedan och jag hade tur🙂 De kom automatiskt med vegetariskt mat till mig då jag bett om det innan jag skrevs in. Unerbart god var den! Har aldrig sett någon som fått god sjukhusmat innan och jag vet att vi inte har det här i stan. Men deras mat var bättre än maten jag fått på många restauranger!🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
[Wraith]
2013-10-20 20:59
#28

#27 Roligt att höra att vissa delar av landet hunnit ikapp 🙂

vallhund
2013-10-21 01:54
#29

#28 Bra vegetarisk mat har jag fått på sjukhus i många år, men för ca 20 - 30 år sedan var det sämre, då var det typ råsallad med burkmajs o keso.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Wraith]
2013-10-21 12:04
#30

#29 Tyvärr verkar det inte gälla över hela landet. Nåja jag har inga planer på att hamna på sjukhus igen 🤪

Upp till toppen
Annons: