Annons:
Etikettdjuretiska-frågor
Läst 4439 ggr
[Victoria93]
10/31/13, 1:41 PM

Ägg från frigående eller burhöns?

Vilka ägg köper ni? 

Vi köper från burhöns, är mycket mindre stressigt för hönorna när de är i så pass små grupper, även om utrymmet är löjligt litet. 

Blir ju mycket mer stress och skador bland frigående…så försöker de lura kunder att hönsen har det så bra för att de får gå fritt, men i så pass stora grupper mår de bara sämre. Frigående höns i grupper på 150st vore ju det mest ultimata, vet ni någon som har det så?

Annons:
tlover
10/31/13, 4:54 PM
#1

Vi köper ju bara ägg då våra inte läggerägg så jag har inte så stor koll… vi köper en stor förpackning helt enkelt ☺️

Men våra höns är helt frigående, får picka i sig gräs, har tupp osv och är definitivt inte i för stor grupp 😉och det är ju dom äggen vi främst äter.

l'm back

[Victoria93]
10/31/13, 5:43 PM
#2

#1 så bra! Tyvärr är det svårt att ha hönor när man bor i lägenhet..skulle gärna haft ett par annars så man slipper köpa ägg! 

Är i alla fall grymt irriterad på hur man "prisar" frigående höns, ekologiska gårdar och blablabla, hönorna mår ju verkligen inte bättre (såvida inte någon håller de i små grupper, vilket jag aldrig hört talas om förut..)

TatsuOni
10/31/13, 6:20 PM
#3

Fast burhöns har det absolut inte bra de heller! Jag gick jordbruk och vi hade en kille från en hönsgård där. Han berättade att varje dag gick de och räknade så att inte för många höns dött i sina burar. Det dog alltså höns varje dag av stress! De hade en "normal" siffra det brukade ligga runt. Blev det för många så var det någonting "fel" och de förlorade pengar. Knappast ett bra liv.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Victoria93]
10/31/13, 6:24 PM
#4

#3 klart det har det riktigt dåligt också, men det är fler skador/dödsfall bland frigående. Finns studier om det, kan lägga upp en nästa vecka när jag har mer tid. 

Tyvärr är Sverige ett sådant skitland att djur har det dåligt under såå många förhållanden, och ändå har vi an av de bästa djurhållningarna i hela världen..komiskt eller?

TatsuOni
10/31/13, 6:28 PM
#5

Fast det finns ju oftast ekologiska ägg att köpa. I alla fall där jag bor tar de in sådana. Det är ägg från höns som får gå ute i mindre grupper från närliggande gårdar. Sådana köper jag oftast och det är ju utan tvekan det bästa även om de är dyrare. Oftast är jag inte för ekologiskt då jag vet vilket mygel och djurplågeri det ofta är, men just höns brukar ha det bättre inom den ekologiska produktionen.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
10/31/13, 6:54 PM
#6

#2 du har inte möjlighet att köpa av en bonde?

Det är ju helt lagligt för bonden att sälja bara han inte tvättar äggen, inte har mer än 50 höns och han för till dig eller du far till honom.

l'm back

Annons:
[Victoria93]
10/31/13, 7:01 PM
#7

#6 tyvär vet jag inte om någon bonde i närheten och studera/har inte bil så har inte möjlighet att åka långa sträckor..:(

När jag är på mitt sommarstället (utomlands) äter jag ägg från grannens höns…men skulle jag hitta något bra alternativ i Sverige som inte ligger för långt borta hade jag köpt därifrån.

tlover
10/31/13, 7:05 PM
#8

#7 ja nuförtiden är det väl inte så vanligt att dom som säljer äggen far hem till en (morfar hade det som extrainkomst på helgerna förr, att fara runt till folk och sälja ägg)

l'm back

Sarah
11/3/13, 9:41 AM
#9

jag köper från grannen ibland, men när det inte finns tillgängligt köper jag inte ägg alls då jag inte anser att djurhållningen är tillräckligt bra. Då är jag utan istället för att bidra till ngt jag ogillar.

-Cissi-
11/10/13, 10:49 PM
#10

Jag har gått i samma klass som #3 och det som är så dumt med just det hon har berättat är att dom just kollade efter att för många inte dog, inte att inga höns dog.
Burhöns i övrigt bor jäkligt trångt kan knappt röra på sej, det är inte ens säkert att dom har en sittpinne i buren.

Jag köper sällan ägg och när jag gör det är det alltid från frigående, och om det är sommar köper jag dom ekologiska.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Victoria93]
11/11/13, 9:13 AM
#11

#10 jag vet att de har det trångt och eländigt men skadorna är mindre bland burhöns.

Sarah
11/11/13, 9:27 AM
#12

Tycker att den mentala välfärden är viktig oxå, och den måste vara under all kritik för burhöns :(

[Victoria93]
11/11/13, 10:53 AM
#13

#12 Den "mentala välfärden" är bättre för burhöns. Frigående må få gå omkring fritt, men de är i så pass stora grupper så alla individerna blir otroligt stressade. Hönorna kan inte hålla koll på alla i gruppen när det är 3000 höns.

Annons:
Sarah
11/11/13, 12:50 PM
#14

Förmodligen, och därför köper jag inget av det.

Cazzos
11/12/13, 9:30 AM
#15

Jag äter sällan ägg men om jag ska äta ägg så vill jag helst att det är ekologiska, så när jag är i affären så köper jag ekologiska!

Även om äggen är ekologiska så slutar hönans liv på samma sätt som alla andra hönor, så jag äter inte så mycket ägg faktiskt, en gång i månaden om inte mindre 😐

Min mamma gillar inte mitt ekologiska och miljövänliga tänk för att det är "dyrt", men hon fortsätter att tjata om fattigdom och "tänk på barnen som inte får någon mat", ja absolut men köper man det billigaste köttet eller den billigaste produkten och bryr sig inte var den kommer ifrån, vad den innehåller… Ja då bidrar man till HELA världen på olika sätt och de som redan har det dåligt (både djur och människor) får det sämre.


Magisk
11/12/13, 11:28 AM
#16

Köper den billigaste. 😞

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

Fialialej
11/13/13, 1:16 PM
#17

Försöker verkligen undvika att köpa ägg för hela industrin är ett enda stort djurplågeri. Alla märkningar, från bur till frigående till frigående utomhus är fullständigt vilseledande… Och Ekologiska ägg är inte bättre än något annat (för hönsen), men för att främja "välviljan" gentemot hönsen så är det väl ändå det man ska välja..

Vet ni att burarna man använder inom äggproduktionen heter "trivselburar". Kul.. 

Ska man köpa ägg med gott samvete måste det ske från privata hönsägare. Men det är u som sagt inte så lätt att hitta, vart man än bor.

Eftersom min sambo äter ägg handlar vi typ ett 6pkt i veckan. Det känns inte alls kul. :(

"På natten är alla katter svarta"

inthegame
11/13/13, 6:07 PM
#18

Vi köper endast ägg från frigående höns! Inget annat!
Jag har akvarium, och när jag köper växter/ fiskar/ foder o.s.v så köper mamma alltid ägg av honom (han säljer ägg också). Men det är jättegoda, och vi har sett hönsen och var de bor. De har jättestora områden. Och bra med mat och vatten👍 Jag tycker detta är viktigt då hönsindustrin/ äggindustrin är hemsk!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Upp till toppen
Annons: