Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 3900 ggr
tlundegard
11/5/13, 5:03 PM

vegetariska studenttips!

Jag har bestämt mig för att dra ner väldigt mycket på köttet då det väldigt dyrt, dessutom så vill jag undvika att äta icke kravmärkt kött (som är billigare).

Jag pluggar och har ingen annan inkomst än studielånet så skulle gärna ta emot billiga vegetariska tips! Utan mjöl och med så lite spannmålsprodukter som möjligt då jag är känslig för det och satsar på så lite kolhydrater som möjligt..

:)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
[Iyen]
11/5/13, 5:16 PM
#1

Bön och tomatsallad är helt underbart gott.

cokolada
11/6/13, 12:31 PM
#2

Jag själv kör på vego-lchf och märker att det är lite dyrare än vanlig vegomat. Om du dock skulle satsa på vegetariskt i storpack blir det billigare. Anamma som finns i frysdisken har t ex färs, burgare och korv i 1kg-förpackningar. Kostar runt 60 kr och är naturligare än de andra vegoprodukterna. En bra sak att veta är ju att skillnaden mellan 1kg sojafärs och 1kg kött är att när maten är klar får du sojan i samma mängd som tidigare medan köttet krymper när du steker den! Bra tips för den ekonomiska ;)

swedishpescetarian
11/6/13, 1:04 PM
#3

Bli pescetarian :)

tlover
11/7/13, 8:38 AM
#4

bön och/eller lins sallader.

det går att variera (tex vill du äta lite glutenfria kolhydrater kan man lägga till potatis) i det oändliga.

Min pappa hade alltid en bön/lins sallad, en sallad och sen "vanlig" mat (han till och med åt linssallad istället för chips på kvällen)

bra kombos är: Kidneybönor, röd lök, paprika, oliver, ev potatis, salt, peppar, paprikapulver, basilika och vinegrett eller keso (jag äter ite keso så jag har ingen aning om priset där)

eller

Gröna linser, gul lök, oliver, salt, peppar, timjan, vinegrett (billigare)

eller

Kikärter, inlagd gurka, tomat, limesaft, salt, peppar (den kan ätas som den är utan nått till)

men som sagt det går att variera i det oändliga.

l'm back

Sarah
11/11/13, 1:31 PM
#5

Bönor ärtor och linser, i allt :) grytor, pålägg osv.

[Vegg]
11/12/13, 11:00 AM
#6

Röda linser kan man köra pulserande i en mixer så de slås sönder något, sedan hälla dem tillsammans med kryddor i en stekpanna, på med krossade tomater och du har en billig färsås. 😃

Köp inte nudlar, det blir dyrt i längden! Köp storpack av exempelvis pasta, kosta dock gärna på dig bjäst som man pudras över istället för ost, det blir drygt och billigt. Baka pizza, blanda bjäst med lite salt och peppar i sojagrädden och ringla över istället för ost så tjänar du där med.

Bönor kan man med de flesta blötlägga, sedan mixa i en matberedare och forma till små biffar och steka (falafel), de behövs inte kokas innan, på så sätt sparar man lite el då man slipper koka samt får billiga falafel vilket man kan göra på de flesta bönor.

Lidl har ett billigt sortiment som är underbart och valt att skriva ut på flera produkter om de är vegetariska eller ej, även frysta grönsaker samt pommes blir mycket billigare.

Du kan även testa något som heter regrow! Man tar och skär av botten på exempelvis purjolök och sätter i vatten eller jord, då växer det upp en ny, GRATIS! Alltså köp 1 så får man 2. 😉

Hoppas jag kunde hjälpa lite!

Annons:
tlundegard
12/5/13, 12:05 PM
#7

Tack för alla tipsen! :)

#3 jo jag har tänkt äta fisk också, visste faktiskt inte att det hade ett speciellt namn ;)

#6 varför ska jag välja bjäst istället för ost? Och sojagrädde? Jag ska inte bli vegan :) Jag var på lidl för ett tag sen, men de hade knappt några vegetariska produkter alls :/ Men det kanske varierar från affär till affär?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

tlover
12/5/13, 12:22 PM
#8

#7 jag vet inte varför #6 tänkte på B-jäst men jag tänkte bara varna att många ostar inte är lakto-vegetariska utan många innehåller Löpe (tas från kalvmagar)

Står det vegetabiliskt ystningsenzym (eller så tror jag det kan stå bara ystningsenzym men jag är inte hundra, det var evigheter sen jag åt mjölkprodukter) är det vegetariskt däremot.

Men ost är dyrt enligt min mening så det hör inte till "billigt" enligt mig

l'm back

tlundegard
12/5/13, 12:33 PM
#9

#8 oj, det visste jag inte! Älskar ost och skulle inte kunna vara utan det (bästa pålägget och ett måste i gratänger m.m.) men jag ska vara observant i fortsättningen på om det innehåller Löpe.. Vet du några bra märken som inte innehåller det?
Jag blir verkligen ledsen över allt dolt som finns i maten vi äter idag, varför kan man inte bara ha naturliga, normala ingredienser i maten?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

tlover
12/5/13, 1:13 PM
#10

#9 Löpe är väldigt naturligt när det gäller hårdost då det, naturligt inte går att göra annars 🙂 (färskost är det lite annars, då räcker det med sur mjölk)

Själv vet jag inga märken eftersom jag inte äter ost men det finns säkert andra här som har koll.

l'm back

tlover
12/5/13, 2:59 PM
#11

#9 sen kan du ju alltid göra egen ost

Färskost är ju enklast, gillar du hårdost blir det att beställa veg"löpe" från dannmark men det är inte omöjligt.

l'm back

[Moa-]
12/5/13, 6:00 PM
#12

Ost kan man som ovo-lako-vegetarian äta alla som inte har endast "löpe" eller "ostlöpe" i innehållsförteckningen. Mikrobiellt Löpe, vegetabiliskt löpte, yztensym eller liknande står det ofta och då är det vegetariskt.

Märken varierar och ökar hela tiden. På rak arm kan jag säga att Arlas Port Salut skall fungera, Coops egna Gouda, Edamer och flera andra, vissa av Ockelbos, Arla gott liv har minst någon, sedan finns en engelsk cheddar på Willys och en på Lidl. Enklast är att helt enkelt läsa på förpackningarna. Lidl har som sagt ovan ett bra sortiment för oss vegetarianer, men främst om man även tar hänsyn till Löpe. Det gröna "V" som förekommer på många av Lidls produkter utgår ifrån definition från en brittisk intresseorganisation och är ovo-lakto-vegetariska. Annars har Lidl sojabullar, färs och grönsaksbiffar till bra pris. Samt vissa färdigrätter vilket annars kan vara svårt att hitta.

Däremot blir ovan beskrivna faktorer/lösningar mer relevanta om du är ovo-lakto-vegetarian istället för pescetarian, äter du fisk så finns ett större utbud av färdigrätter och mat på restauranger exempelvis. Tyvärr.

tlundegard
12/5/13, 6:36 PM
#13

Jag var på lidl idag och de har som sagt väldigt dåligt utbud av vegetariskt.. Det enda jag hittade var färska burgare, bullar och någon schnitzel, men det var dyrt (tycker jag iallafall). Kanske får testa på något annat lidl.. Hittade iallafall en ganska billig goudaost med mikrobiellt Löpe :) Kommer vara mycket mer observant med ost i fortsättningen. 

Fast.. egentligen spelar det ju ingen roll om jag äter med eller utan Löpe, för både mjölk och Löpe kommer ju från samma djur med ungefär samma levnadsvillkor, det tänkte jag inte på! Jag får köpa kravmärkt ost i fortsättningen helt enkelt..

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
tlover
12/5/13, 6:40 PM
#14

#13 det beror ju på hur man tänker för att få Löpe måste man slakta (vad jag vet, det kan finnas nya sätt men jags er inte hur det skulle funka) och för att få mjölk måste man inte slakta (men alla mjölkgårdar slaktar ju ändå)

annars skulle du ju kunna äta nötkött för det är från samma djur.

Men..

finns det inte bönor, linser m.m. på lidl? jag har aldrig varit inne i någon lidl butik men byabutiken 1 mil härifrån har ju till och med linser och bönor (och sojakorv)

l'm back

[Moa-]
12/5/13, 6:43 PM
#15

tlundegard; du hittar inte billigare produkter än så, (16 kr för 12 köttbullar) men det är ungefär deras sortiment av rena halvfabrikat utöver sojafärs. Sedan finns goda minivårrullar, risotto, och lita annat, utöver goda potatisprodukter, grönsaker och annat.

Löpe kräver slakt, det gör inte mjölk, en för mig mycket viktig skillnad rent principiellt.

tlundegard
12/5/13, 7:03 PM
#16

#14 och #15 det har ni ju faktiskt rätt i. Jag har inget emot att äta kött, så länge det är kravmärkt, och äter hellre kravmärkt kött än icke kravmärkta andra produkter eftersom att djuren får bra liv. Det är det viktigaste för mig.
Dock så slaktas väl djuren olika beroende på om de är kravmärkta eller inte, så det har ju betydelse där..
Men det här var ingen tråd för åsikter :)

#15 hum, har för mig att "köttbullarna" var dyrare än så, det låter ju ändå som ett vettigt pris.. :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

[Moa-]
12/5/13, 7:21 PM
#17

tlundegard; kravmärkt är ingen garanti för att djuren har det bra, besök gärna ett par gårdar oanmält och skapa en egen uppfattning…

Jag tror att sojabullarna har samma pris överallt, i alla fall har det varit det i alla butiker jag besökt, 16 - 17 kr…

[Vegg]
12/6/13, 10:41 AM
#18

#7, nja var bara att du ville ha billigt och det är billigare att göra exempelvis en ostsås, var omedevetet veganskt. Jag är vegetarian men har inga problem med att använda soja eller havreprodukter.

Lidl tycker jag har mycket bra för både vegetarianer och veganer. De har allt från vegetariska fiskpinnar, soppor, bakelser, grönsaker till sojafärs och liknande. De märker även ut på de flesta produkter med en vegetarian-stämpel eller vegan-stämpel.

Upp till toppen
Annons: