Annons:
Etiketthälsa
Läst 2061 ggr
Rebeckalinneap
2013-11-12 09:24

Varför salt? Hälsa/mat

Oh lord! Jag är så himla sugen på salt och undrar vad det är jag egentligen behöver. Det brukar gå i perioder, men som igår - hällde jag örtsalt på en sked för att stilla mitt begär .. Ja, någon som vågar gissa? Vegan sedan några månader tillbaka.

Annons:
Cazzos
2013-11-12 09:26
#1

Brist på salt, helt enkelt? 🤪

Hur ser dina salt"värden" ut? Får du i dig tillräckligt med salt dvs? 🙂


[Vegg]
2013-11-12 09:27
#2

Sugen på salt betyder oftast att man har brist på någon mineral. Är du kvinna kan det vara brist på kalcium, kalium eller järn.

slarvigt
2013-11-12 09:53
#3

Järn har jag också hört, men det är möjligt att det gäller mineraler i allmänhet :)

Rebeckalinneap
2013-11-12 10:11
#4

Jag äter ju salt varje dag .. saltar nästan varje lunchrätt för att skolan verkar undvika salt helt. Så mja, hur kollar man upp sina saltvärden, tror ni vårdcentralen kan kolla upp det?

[Vegg]
2013-11-12 10:54
#5

Det bästa är att ta och se till att få i sig mineraler och järn, blir det inte bättre på några dagar (det går fort) så bör man ta kontakt med läkare och lämna prov, du kan först även rådfråga 1177.

Finns på apoteket Mitt Val Vegetarian som jag kan rekommendera, eller från vegansociety VEG1 som de testat sedan 60-talet (den som säljs idag, även liknande i flytande form har funnits sedan tidigare).

Jozo Mineralsalt eller Seltin mineralsalt är annars att rekommendera.

Blutsaft finns om det är järnbrist (vegansk blodsaft), Floradix som är skaparna av blutsaft har även gjort flera sorter, bland annat en med mineraler och vitaminer, den till min kännedom säljs endast i England, har dock inte sett den mer än som försäljning, då de saknar hemsida.

Upp till toppen
Annons: