Annons:
Etikettmatprat
Läst 3284 ggr
Magisk
2013-11-21 09:56

Tycker ni att vegetarisk mat är dyr?

Jag har inte världens bästa inkomst så jag måste vända på slantarna. Jag känner att vegetarisk mat framförallt substitutkött. Skall jag laga min favoriträtt behövs det så många ingredienser att jag inte har råd att köpa mat alla dar. Vill jag lyxa till så får jag tänka en och två gånger. Blir lätt samma mat vecka ut och vecka in.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

Annons:
Niklas
2013-11-21 10:02
#1

Du kanske kan laga mycket mat på en gång och frysa in, och på så sätt få bättre ekonomi i det. Det blir lätt dyrare om man lagar en måltid med lite mer avancerade ingredienser eftersom man kanske inte använder eller äter upp allt. Kött och fisk är dyrare än de flesta grönsaker och frukter så om man jämför så är inte vegetariskt så dyrt. Därmed inte sagt att det inte kan kosta mycket i alla fall.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magisk
2013-11-21 10:06
#2

Tänkte även på de där qourn som är dyra. Nu blir det samma grönsaksbiffar varje vecka. Även morotsbiffarna är dyra för att vara morot liksom.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

tlover
2013-11-21 10:11
#3

Enligt mig (men det varierar från person till person)

fakekött tex Quorn, sojakorv, köpt tofu, köpt soyghurt etc = dyrt

Bönor, Linser, hemmagjord tofu, hemmagjord sojadryck/soyghurt/kefir = billigt

div lyx/smaktillsatser tex frön/nötter, vissa grönsaker tex purjo, paprika etc medeldyrt men ofta värt det (man kan ju fylla ut med morötter).

Därför äter jag i princip bara hemmalagat och nån med lite halvdyra saker nån gång i veckan och dyra saker kanske nån gång i månaden.

Däremot så har jag ju alltid älskat bön/lins/ärt rätter.

l'm back

Afturelding
2013-11-21 10:12
#4

Gör egna morotsbiffar, så sparar du massor! 
1 kg morötter kostar väl allt mellan 7 och 14 kr, beroende på säsong och märke. Köper du 2 kg så sparar du ännu mer. Sen är det bara att blanda i kryddor, eventuellt lite buljong, potatismjöl, kanske ströbröd (gör eget av brödkanter som fått torka) och eventuellt ägg. Vi brukar ha fetaost i också, och man kan också mosa bönor/linser att blanda i smeten.

Då har du morotsbiffar så att det räcker till c.a 8-10 dagar, för ungefär 40 kr. Blandar du i bönor eller linser så räcker de ännu längre.

Och nej, jag tycker inte att vegetarisk mat är dyrt, om man inte vill göra det dyrt 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

tlover
2013-11-21 10:16
#5

#4 jag har sett morötter för 4 kr/kg (men det är då det är på säsong).

Själv är mina morotsbiffar av vita bönor, riven morot, lök, vitlök, massor av vitpeppar (jag kallar dom vanligtvis pepparbiffar), buljongpulver, ev havre el dyl och sojasås.

Gör man dom i ugn kan man göra massor samtidigt.

l'm back

Magisk
2013-11-21 10:24
#6

Jag försökte med morotsbiffar men blev totalt blä dessutom höll den inte ihop trots bindemedel som ägg och skorpsmulor.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

Annons:
Niklas
2013-11-21 10:27
#7

#6: Du kanske kan blanda i riven potatis? Stärkelsen kan göra att det håller ihop bättre. Dessutom är rårakor bland det godaste som finns. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tlover
2013-11-21 10:27
#8

#6 i alla fall för mig har biffar inneburit övning, vissa gånger har det blivit just blä eller att koncistensen konstig.

Morötter är väldigt vattniga så antingen drygar du ut det med tex bönor (som jag gör) eller så har du mycket bindningsmedel, själv gillar jag inte ägg utan föredrar havregryn (potatismjöl gillar jag inte heller då det blir lätt konstig koncistens). Använder du havregryn är ett tips att låta det svälla en stund innan du formar biffar.

l'm back

Magisk
2013-11-21 10:31
#9

Skall se vad jag kan göra. Potatis, Niklas, har jag inte tänkt på faktiskt.

tlover, hur håller biffarna ihop med bönor i?

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

Niklas
2013-11-21 10:35
#10

#9: Potatis som är så gott. Rårakor, raggmunk, rösti, kokt, stekt, ugnsbakad, mos, plättar och så vidare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tlover
2013-11-21 10:39
#11

#9 det blir inte lika blött, morötter är väldigt blöta (samma om man har väldigt mycket lök i en biff) det kan däremot krävas havregryn också men inte alls lika mycket.

För att vara ärlig skulle jag inte ens försöka mig på att försöka göra en biff på (nästan) bara morötter.

Har man bönbiffar med lite eller inge vattniga grönsaker i så behöver man inte alltid bindemedel (tex när jag gör "hamburgare" har jag bara kidneybönor och kryddor i smeten inget mer).

l'm back

Magisk
2013-11-21 10:41
#12

Havregryn kom INTE i närheten av min lägenhet. Klarar inte av lukten eller smaken. Spyr.

Är bönorna hela eller mosade?

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

tlover
2013-11-21 10:46
#13

#12 nog för man känner inte smaken eller lukten när det väl är i smeten, men annars är nog vetemjöl, grahamsmjöl eller ströbröd bäst (om jag minns rätt sen när jag använde det i biffar) även hirsgryn funkar men dom ger smak.

jag brukar mixa allt så mosade skulle väl jag säga, däremot kan man ha hela marinerade bönor i andra biffar för smakens och koncistensens skull men jag tror inte det passar i morotsbiffar.

l'm back

Annons:
Magisk
2013-11-21 10:49
#14

Okej. Skorpsmulor hade jag i iaf.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

tlover
2013-11-21 11:22
#15

har man rörresten över lite kokt ris, kokt quinoa, kokt potatis eller liknande från en tidigare måltid kan man blanda i det tex.

l'm back

Sarah
2013-11-22 11:17
#16

Jag lever väldigt billigt då det kommer till mat. Baserar allt på torkade baljväxter som jag kokar eller groddar. En fattig månad kan jag leva bra på under 1000 i matkostnader.

Magisk
2013-11-22 15:19
#17

Oj det var lågt.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

tlover
2013-11-22 15:24
#18

#17 tja jag och min man ligger oftast mellan 1500 och 2000/månad och vi är två (fast då kan man ju köpa storpack också så det är väl inte lika imponerande som 1000 för en).

Eller det ar senaste gången vi räknade, nu har ju min man börjat äta ost så det har väl gått upp.

absolut billigast var vi väl nån månad på ca 800 tror jag, det var ju däremot på sommaren.

l'm back

Magisk
2013-11-22 15:59
#19

Jag får visserligen mer men de är utportionerade till en mindre summa som kommer varje måndag och fredag så därför kan jag inte köpa något storpack för då skulle inte pengarna räcka till så mycket annat som behövs. Men jag håller med om att storförpackningar är bra.

Just nu håller jag på och bakar eget bröd. Mycket godare och billigare. Det enda jag behövde köpa idag vad rågmjölet och jästen. Resten hade jag hemma.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

tlover
2013-11-22 17:01
#20

Du kan inte snåla en måndag och skippa och handla något för att sedan handla storpack (i nått som går åt) på fredag?

Vi handlar färskvaror lite mer sällan än en gång i veckan och torrvaror gör vi megastorköp varannan till var tredje månad så jag har alltid basvaror hemma så skulle bilen gå sönder tex (det har vi varit med om att inte kunna handla på 2 månader det var då vi började) så har vi ändå mat hemma även om det kanske blir lite ensidigt där mot slutet.

l'm back

Annons:
Magisk
2013-11-22 17:23
#21

Kan fråga om jag får en utbetalning i veckan så då kan jag kanske köpa in något storpack (av vad förresten).

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

tlover
2013-11-22 17:29
#22

#21 av vad beror på vad du äter men det låter nästan som om du borde "stock up" på basvaror

l'm back

Magisk
2013-11-22 17:36
#23

Men vad är en basvara. Köpa en massa bönmixar, passerade/krossade tomater, potatismos. Har lite pasta hemma men det är så sällan jag äter det. Grönsaker kan jag ju inte fylla upp med de blir ju dåliga. Ja jag vet inte vad det är jag behöver fylla upp med.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

tlover
2013-11-22 21:10
#24

en vad en basvara är beror på vad du gör för mat

l'm back

Magisk
2013-11-23 10:04
#25

Okej jag trodde basvaror var spagetti, makaroner, potatis, sylt och mjöl osv.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

[Vegg]
2013-11-23 10:33
#26

Basvara kan även vara rotfrukter, potatis i kruka håller sig i flera månader, lök håller sig också länge även i månader om man har löklåda med sand i.

Sarah
2013-11-23 10:47
#27

Basvaror för mig är torkade och frysta baljväxter. Förstår att det blir svårt om du bara får lite pengar då och då, men jag gör likadant som tlover. Köper torra varor och större förpackningar. Ett kg torra bönor kostar 20 kr och ger en bra bas för flera dagar. Köper du bönor på burk blir det direkt dyrare. Jag gör storkok varje gång jag lagar mat vilket gör det billigare. Bara för att jag bor själv lagat jag inte enmansportioner :) blir mycket grytor där det är lätt att dryga ut om det behövs. Sen brukar jag passa på, om jag vet att det kommer bli knapert snart, då köper jag sånt som är billigt för att ha nästa vecka osv. Gör mycket bönröror att äta på knäckebröd om jag inte orkar laga mat osv. Det är ganska enkelt att äta billigt om man har möjlighet att planera ordentligt. Men det kan ju krävas ett litet startkapital. Enkelt och billigt är ex pyttipanna på lök, stekt potatis och gröna linser. En lök, fem större potatisar och tre dl gröna linser (torra) kostar typ 15 kr att göra och räcker till flera portioner. Lite trist kanske, men går :)

Annons:
Magisk
2013-11-23 10:57
#28

Jag skall se till att jag får alla veckans pengar till en dag och sen skall jag leta efter några basvaror att ha hemma.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

tlover
2013-11-23 11:06
#29

#25 vanligtvis håller dom länge men vissa basvaror behöver inte göra det. Mjölk tex räknas ofta som basvara även om det inte går att lagra, för mig som inte dricker mjölk är det däremot inte en basvara.

När det gäller mjöl så finns det ju sååå många olika också, jag har 7 sorter som jag räknar som basvaror men du skulle säkert inte räkna hälften av dom som basvara.

l'm back

Sarah
2013-11-23 11:07
#30

Hoppas det löser sig. Ett billigt kök tar lite tid och pengar att bygga upp :) jag har ex alltid burkar med torkade baljväxter hemma. Ett tiotal sorter, sen torkar jag en del frukt och grönsaker då jag haft hemma och inser att jag inte hinner äta upp innan det blir dåligt. I frysen har jag alltid gröna ärtor och edamame, lätt och nyttigt att äta som de är med lite olja och salt om det kniper. Rotfrukter är suveränt att riva ner i grytor för att fylla ut. Finns det bara krossade tomater och ngn baljväxt blir det nyttigt och billigt osv.

[Moa-]
2013-11-23 20:26
#31

Quorn är allt annat än dyrt enligt mig, filéer för 30 - 35 kr och jag har grunden till mat i en vecka framåt… Vill du vara minimalistisk så krävs endast något tillbehör till, enklare kan det ju inte bli när man är lat. Annars snabbt och lätt att göra grytor, "lådor", paj eller vad man nu vill…

Jag kan inte få ihop det när människor anser att vegetariska färdigprodukter av den typen är dyra i jämförelse med kött…

tlover
2013-11-23 22:44
#32

#31 fast en förpackning räcker ju bara till två måltider, annars svälter man ju. och 20+ spänn för en måltid (35/2+minst 5= 22,5) är inte billigt, särskilt inte om man som vi ibland hade förr 100:- för en veckas mat.

l'm back

[Moa-]
2013-11-24 08:51
#33

tlover; äter du en halv förpackning qournfiléer till en måltid? Låter ju helt galet! En filé per måltid duger som regel gott åt mig. Färsen upplever jag inte som lika dryg, men den ger ju tre måltider om du lagar individuellt, eller betydligt fler om man blandar upp och nyttjar den i paj eller lasagne.

tlover
2013-11-24 09:11
#34

#33 min man kallar mig för "svarta hålet", en filé och jag skulle hungra ihjäl. Färs har jag aldrig testat då jag är mer av en bönätare än "fakekött" ätare (filéer äts däremot hos svärmor för att göra det enkelt för henne)

l'm back

Annons:
[Moa-]
2013-11-24 09:17
#35

tlover; jo, men då lär din mat alltid kosta mer än min oavsett vad vi äter. En filé räcker som regel gott, jag har aldrig ätit mer än två vilket inte sker ofta. Är man mer hungrig så kan man ju också alltid äta mer tillbehör och grönsaker. =)

tlover
2013-11-24 09:24
#36

#35 nu äter jag ju bara Quorn och annat dyrt hos svärmor (där "gräset" är löken i såsen ungefär), hade jag haft grönsaker till hade väl 2-3 filéer räckt (mycket potatis gör jag alltid, jag älskar potatis).

för oss (2 st) kostar maten mellan 1500 och  2000:-/månaden ungefär då man slår ut det så ligger du på 750-1000:- så stämmer det nog (min man äter ju såklart mer).

l'm back

Afturelding
2013-11-24 09:47
#37

Vi äter quorn c.a 2-3 gånger/vecka, men lägger också bara runt 2000 varje månad på mat. Vi passar på att köpa när det är billigt, och så fyller vi frysen. Vi äter i snitt 2 filéer vardera vid varje måltid, vilket betyder att 600 g förpackningarna räcker till 3 middagar. 50 kr/3 middagar är ju faktiskt inte speciellt dyrt (17 kr), och speciellt inte när det är 6 portioner (8 kr). Färsen räcker däremot bara till två middagar, så den drygar vi nästan alltid ut.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Moa-]
2013-11-24 14:37
#38

tlover; om vi skulle äta samma sak så skulle min kostnad bli lägre, ansåg att detta sa sig självt. Sedan ser inte jag något att kostnadsminimera, utan unnar mig som regel det jag vill ha, med viss sundhet givetvis…

tlover
2013-11-24 14:41
#39

#38 eftersom du skrev att min skulle kosta mer oavsätt vad jag skulle äta så ser jag inte det som en självklarhet.

Jag unnar mig också gott. Det godaste är däremot det man gör själv.

l'm back

[Moa-]
2013-11-24 15:25
#40

tlover; arbetar man heltid har andra intressen och viss restid så finns inte tid för långkok varje dag, det går självklart att prioritera om man så önskar men det göra inte jag. Vissa saker är svåra att laga själv så då kan det även vara läge att äta ute, därför att det inte är möjligt att göra själv (med rimliga medel). =)

tlover
2013-11-24 15:43
#41

#40 jag gör sällan långkok längre då jag har för ont för sånt men en hel del billigt kan man göra utan att göra långkok 🙂

l'm back

Annons:
Magisk
2013-11-24 15:54
#42

Håller med tlover att en filé inte räcker speciellt länge så påsarna som finna här med 4 bitar i räcker till två måltider (1 dag) så har jag inte så mycket pengar kvar till övriga måltider resten av veckan. Pengarna jag får skall räcka till mycket mer än mat. Det behövs disksvampar, disktrasor, diskmedel, schampo och så vidare.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

[Moa-]
2013-11-24 15:59
#43

magiskt; 4 filer? Nu tror jag du hittat sojafiléer inte qournfiléer, sojafilén är större och borde lugnt räcka till en måltid även för en storvuxen man. De minsta jag hittat i en förpackning qournfiléer är 6, oftast fler…

Magisk
2013-11-24 16:09
#44

Hmm. De är från qourn iaf. Liten butik, liten förpackning?

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

[Vegg]
2013-11-24 18:14
#45

Vi brukar dryga ut färser med att riva blomkål eller morötter, blir billigare på det viset också.

[Moa-]
2013-11-24 18:24
#46

Magisk; aldrig sett mindre än de på 312 gram, men märkligt… Eller om du hade otur och råkade på ett måndagsexemplar?

Whippetgerbilen
2013-11-25 17:50
#47

Ja det tycker jag,några quorn grejer kostar ju kanske vad är det 40 kr?Det är dyrt tycker jag.

Dogs is my world ♥

Intehärutandär
2013-11-25 18:00
#48

#6 Jag gör morotsbiffar efter att jag har mos kvar. Så blandar jag grovt riven morot, gul lök, potatismos, ägg och kryddor. Ev. doppar i ströbröd. 

Jag äter både baljväxter och halvfabrikat som sojakorv, quorn osv. Och lever på existensminimum med barnet. Saken är ju den att man blir väldigt mätt på soja eller Quorn. Jag äter t ex 2 sojakorvar, medans barnet äter 4-5 grillkorvar. Och jag äter 1 dl Quornbitar, medans barnet äter det dubbla grytbitar osv. Även om ett paket sojakorv är dubbelt så dyrt som hotdogs, så äter man mindre och det jämnar ut sig. 

Vi har 1000 kr i matbudget, som också räknar i t ex mjöl, mjölk, kakao osv

Annons:
Upp till toppen
Annons: