Annons:
Etikettmatprat
Läst 3638 ggr
Anibaz
12/3/13, 6:09 PM

Göra egna vegbullar?

Detta blir min andra jul som vegetarian, förra året gjorde jag det lätt för mig med sojabullar och cocktail-korv. I år vill jag gärna lägga ner mer tid på julmaten och funderar på om det går att göra egna bullar med quorn/sojafärs? Är det någon som provat? Tänker att det kanske är för torrt för att det ska bli bra. 

Sen får ni gärna komma med tips på vad ni brukar ha på julbordet! jag vet att det finns en artikel men jag vill gärna höra era personliga julmats-rätter! 🙂

Annons:
Intehärutandär
12/4/13, 3:13 PM
#1

Jag tänkte göra dessa med hasselnöt. Fann även dessa:

Vegetariska köttbullar med julkryddor

2 dl hirs
1 dl röda linser
7 dl vatten
1/2 grönsaksbuljongtärning
Salt
2-3 msk ajvar relish
Malen ingefära, efter smak
Malen kryddpeppar, efter smak
Malen kryddnejlika, efter smak
2-3 msk havregryn 
2 blad grönkål, stjälken borttagen, finhackad 
1/2 dl torrostade solrosfrön
Matfett till stekning 

1. Tillsätt hirs och  några dl vatten i en kastrull och koka upp. Slå därefter av vattnet. Koka upp hirsen igen med 7 dl vatten och linserna. Tillsätt buljongtärningen, ett par nypor salt, ingefära, kryddpeppar och kryddnejlika och låt koka i ca 20 minuter eller tills vattnet är absorberat. Tillsätt ajvar relish mot slutet av koktiden.
2. Flytta över "färsen" till en skål. Tillsätt havregryn tills färsen går lätt att forma. Tillsätt även grönkål, solrosfrön och mer salt vid behov. Forma därefter färsen till bollar.
3. Stek bollarna i valfritt matfett tills de får färg, ca 5-10 minuter.

Man kan också göra egna färsbullar av sojafärs, men jag har själv aldrig provat.

Anibaz
12/4/13, 3:16 PM
#2

Intressant recept!

tlover
12/5/13, 12:23 PM
#3

Jag brukar ha saffranfallafel istället för köttbullar (jag gör det som min vanliga fallafel fast med ½-1 pkt saffran också)

edit: annars så går ju alltid fröbollar hem hos alla.

l'm back

[Vegg]
12/5/13, 1:36 PM
#4

Va gott det låter tlover

Aribigga
12/5/13, 5:53 PM
#5

Jag har gjort egna bullar med qournfärs gjorde precis som med köttfärs men bytte ut färsen, fungerade helt okey men de var lite knepiga att steka. Gott blev det i alla fall, mycket saftigare än sånna man köper.

lurvponnyn.vimeddjur.se

kelfwing
12/12/13, 2:49 PM
#6

I den här artikeln  hittar du recept på aubergineköttbullar och annan god vegetarisk julmat.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Annons:
Sarah
12/16/13, 3:27 PM
Lavine
12/17/13, 10:11 AM
#8

De här tyckte jag var goda, kallas även mandelfrikadeller. https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/v/vegetariska-julkoettbullar-med-stekt-groenkaal/

JodineFritzl
1/14/14, 5:26 PM
#9

Lite sent men vi gjorde våra fejkköttbullar av brysselkål som vi panerade med ströbröd, grädde och ägg så de var inte veganska tyvärr, och sen stekte. Riktigt gott, gillar man inte brysselkål så är det kanske inte det bästa alternativet.

Upp till toppen
Annons: