Annons:
Etiketttips-och-läsvärt
Läst 3788 ggr
Nachtaktiv
12/6/13, 12:15 PM

"Vegomyten"?

Jag har sett att det finns en bok som heter Vegomyten, såvitt jag förstått så handlar den om olika "myter" vegetarianer har "gått på". Rätta mig om jag har fel?

I alla fall, jag blir ju nyfiken eftersom jag är ovo-vegetarian, inte för att jag för allt i världen skulle ändra på det och återgå till kött, men jag blir fortfarande nyfiken på boken.

Jag har en slags misstanke om att författaren är en köttätare som inte tycker att "kött är gott" räcker som argument, och försöker rättfärdiga sig på andra sätt… Men så har jag inte läst boken heller, så jag vet inte.

Nå, min fråga: är den läsvärd? Finns det någon som helst valid, tankvärd och legitim poäng i den? Eller är den snarare full av rättfärdigande, dåligt vetenskapligt underlag och trams?

Annons:
starhawk
12/6/13, 12:37 PM
#1

Boken är skriven av en amerikansk kvinna som under åtskilliga år var vegetarian men så småningom kom på att vegetarianismen har åtskilliga myter i bagaget. Boken är i princip hennes resa och hon gör på vägen upp med de vegetarianska myterna.

Så din misstanke är helt obefogad. Jag har boken och har läst den, den är klart intressant. Ger en tankeväckande bild av vårt moderna jordbruk och dess konsekvenser

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Effie
12/6/13, 12:50 PM
#2

Författaren var vegan (av etiska skäl), och mådde väldigt dåligt av det; det beskrev hon i boken. Nu var det ett tag sedan jag läste den. Det jag minns är att hon gick igenom storskaliga odlingar, och jordbruk utan djurhållning, och kom fram till att det inte var långsiktigt hållbart. Och hur man än gör, så dödar man för att kunna äta, antingen det djuret man äter, eller alla djur som vill leva där man odlar. (mycket kortfattat beskrivet)

Förmodligen stod det en del om näringsinnehåll, vitaminer och mineraler och sådant, men det minns jag inte.

Jag är inte vegetarian, och tycker inte "kött är gott" är ett argument överhuvudtaget. Jag tyckte det var intressant att läsa boken, för perspektivet om odling och djur hade jag inte tänkt särskilt mycket på.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Vegg]
12/6/13, 5:56 PM
#3

Jag har lärt känna lite vegetarianer och veganer under mitt liv, en kvinna har jag mailkontakt med och har under 3 generationer varit uppvuxna som vegetarianer tills de varit 15 och fått bestämma vad de vill äta sedan, hennes mor var vegan och blev 102 år, hon själv är runt 70 nu och vegan, kry och behärskar dator och telefon. Själv vegetarian i 17 år.

Jag mådde dåligt under en period innan jag insåg att jag faktiskt inte åt rätt veg. Det är få som berättar vad de ätit när de blivit sjuka, det enda jag la till var persilja och fermenterade grönsaker och blev frisk fort igen.

Men tror att alla bör äta efter hur de mår och inte gå till överdrift. Sett personer som ätit pasta och ketchup varje dag och kallat sig för vegetarianer och börjat äta kött för de blivit sjuka och pratar skit om vegetarisk kost. Inte konstigt man blir sjuk när man lever på en pasta och ketchupdiet?

tlover
12/6/13, 9:05 PM
#4

#4 det är ju en myt som behöver spräcka, att man automatiskt äter nyttigt för att man är vegetarian (och det finns typ en myt om motsatta, att man aldrig kan få i sig nog med näringsämnen som vegetarian).

Det brukar jag få förklara ofta

l'm back

starhawk
12/7/13, 4:46 PM
#5

#4: och det finns typ en myt om motsatta, att man aldrig kan få i sig nog med näringsämnen som vegetarian).

Intressant! kan du förklara hur du får i dig B12 vitaminer då? det finns bara i animalier.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

tlover
12/7/13, 5:23 PM
#6

#5 sorry specifierade mig inte nog jag syftade på lakto ovo, många tror ju att om man är lakto ovo vegetarian så dör man av järnbrist inom några år.

Däremot skulle det vara intressant och veta hur forskning visar i framtiden om B12 i alger, syrad mat osv (och då menar jag seriös forskning inte sponsrad från någon "sida")

Vissa kanske kan klara sig på det, däremot vissa tror jag inte alls kan klara sig på det (alla är olika, vissa blandkostare får B12 brist också)

l'm back

Annons:
starhawk
12/8/13, 11:24 AM
#7

#6: OK, nu betraktar jag inte lakto och ovo som vegetarianer utan som någon form av låtsas-vegetarianer. Dom som vill kalla sig vegetarianer trots att dom äter vissa animaliska födoämnen, man skulle i förlängningen kunna kalla sig lakto-ovo-caro-vegetarian och äta precis allt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Vegg]
12/8/13, 11:35 AM
#8

b12 finns i fermenterade grönsaker, surkål (inte köpt men hemmagjord) samt i vissa alger från havet. Även persilja innehåller små mängder av b12. Därför man har det i falafel som jag förstod det som.

tlover
12/8/13, 12:07 PM
#9

#7 När jag skrev det så tänkte jag på att det är blandkostare som ofta säger det och för vissa blandkostare är man vegetarian om man äter sallad då och då.

Däremot tycker jag att tillsatsord som tex lakto el ovo hjälper då det är många som äter mjölk och/eller ägg men annars äter vegetariskt (tex jag som äter ägg + vegetariskt)

#8 fast det är väl inaktiv B12 vilket kan hämma upptaget av aktiv B12

l'm back

[Vegg]
12/8/13, 5:19 PM
#10

#9. Det var konstigt, var det jag behövde då jag inte äter ägg eller mejeriprodukter så ofta. Så var det enda jag behövde för att få i mig var detta. Tog några blodprov och visade att blodet var lite mer och såg bättre ur. Läkarna bad mig fortsätta så som jag äter. 😃

tlover
12/8/13, 6:27 PM
#11

#10 som sagt det behövs mer forskning på det sen så tar alla upp B12 olika

l'm back

veggie4every1
12/9/13, 12:39 AM
#12

Välj en tablett med aktiv B12 (methylcobalamin).

Vegomyten review:

http://www.theveganrd.com/2010/09/review-of-the-vegetarian-myth.html

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Vegg]
12/9/13, 11:11 AM
#13

Jag läste om dessa på vegansociety som skrev om b12, även vegetariansociety också. För inte äter man mejeriprodukter eller ägg varje dag heller.

Annons:
Upp till toppen
Annons: